بیماریهای گوارشی در کمین مردم گیلان

0 357

در حالیکه هنوز مردم گیلان با  بیماری کرونا ویروس درگیر هستند اخبار از ابتلای شهروندان به بیماریهای گوارشی خبرمی دهند. بعد ازاینکه هفته‌ی گذشته خبر شیوع و ابتلای ۲۴ نفر ازشهروندان گیلانی به بیماری فصلی «فاسیولا» منتشر شد، باردیگر دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بیماری دیگری به نام «گاستروانتریت یا التهاب روده و معده» در آستارا خبر داد. بیماری ناشناخته که تا کنون منجر به بستری شدن ۱۴ کودک در آستارا درطی یک روز شده است.

«آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام بستری ۱۴ کودک مبتلا به بیماری گاستروانتریت یا التهاب روده و معده در بیمارستان شهید بهشتی آستارا، نسبت به خطر شیوع آن در این شهرستان هشدار داد و گفت: از روز سه‌ شنبه هفته جاری تاکنون این کودکان با علائم اسهال و استفراغ در این مرکز درمانی بستری شده اند.

وی افزود: گاستروانتریت ارتباطی به کرونا ندارد و جهت اطمینان، آزمایش‌های کرونا برای افراد مبتلا به آن بیماری انجام می شود و برای مقابله با شیوع گاستروانتریت، کلر آب شرب باید افزایش یابد. کودکان، بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر این بیماری هستند و این بیماری در بزرگسالان، خفیف و به صورت سرپایی قابل درمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در صورت شیوع گاستروانتریت در آستارا بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان برای درمان مبتلایان از تخت، نیروی انسانی و تجهیزات دارویی کافی برخوردار است.

هفته گذشته نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داده بود براساس نتایج مثبت آزمایشگاهی، تا کنون ۲۴ نفر در گیلان به بیماری انگلی فاسیولا مبتلا شده‌اند. سالاری مصرف سبزی‌های محلی و فرآورده‌هایی نظیر نمک سبز و زیتون پرورده را که با استفاده از این نوع سبزی‌ها تهیه می‌شود، از علل ابتلا به این بیماری اعلام کرد.

گفتنی است شیوع بیماریهای گوارشی از جمله سرطان روده و معده در گیلان بسیار بالاتر از کشور است. سبک غذایی و استفاده از سبزیجات فصلی محلی و ماهی دودی که در این استان بسیاررایج است، از جمله دلایل افزایش بیماریهای  گوارشی و سرطان روده در این استان است.

بر اساس آمارهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابتلا به بیماری سرطان روده در این استان  ۱۲مورد در هر ۱۰۰هزار نفر است، در حالی که این آمار از سوی تنها مرکز تحقیقات گوارش و کبد استان ۸ در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت اعلام شده است.

همچنین تحقیقات و بررسی های محققان و پزشکان مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد ابتلا به سرطان معده هم از ۱۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفرِ ، تغییری نکرده اما در مجموع سرطان های گوارشی همچنان در صدر جدول انواع سرطان های گیلان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.