تهدید فرونشست زمین درگیلان

برداشت بی رویه از چاههای زیرزمینی موجب می شود؛

0 191

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، برداشت بی رویه از آب چاه‌های زیر زمینی ر ا تهدید و مخاطره زمین شناسی گیلان در آینده اعلام کرد.

در حالیکه روز گذشته رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ‌و شهرسازی، با اشاره به عقب نشینی آب دریای خزر، میزان فرونشست در سواحل مازندران را ۹ سانتیمتر در سال اعلام کرد و گفت: به تدریج این رشد فرو نشست به استان گیلان هم سرایت می‌کند، مدیرکل زمین شناسی گیلان این تهدید را برای استان در سالهای آینده متصور ندانست و تأکید کرد: برداشت بی رویه از اب چاه‌های زیر زمینی ممکن است همین فرونشستها را در گیلان رقم بزند.

 «فرشید رمضانی» مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان به مرور اظهار کرد: مباحث فرونشست زمین در سواحل به دلیل عقب نشینی آب دریای خزر در حال حاضر به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی برای گیلان متصور نیست اما آنچه که نباید مورد غفلت قرار بگیرد استفاده و برداشت بی رویه از آب چاه‌های زیرزمینی است که می‌تواند در آینده به یک تهدید در زمین شناسی گیلان تبدیل شود.

 رمضانی با بیان اینکه عقب نشینی آب دریا بیشتر برای سازه‌های کشتیرانی و بنادر مخاطره آمیز خواهد بود؛ تغییرات اقلیمی و کاهش آورد رودخانه‌های منتهی به دریای خزر را از مهمترین دلایل عقب نشینی آب دریای خزر عنوان کرد و افزود: این فرونشستها در بخش سواحل مازندران و گلستان که از عمق کمتری برخوردارند بیشتر اتفاق می‌افتد و فعلا در گیلان شاهد این معضل نیستیم.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان در ادامه به مطالعات و تحقیقات زمین شناسی استان در خصوص وضعیت چاه‌های زیر زمینی اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر به دلیل کاهش حجم ذخایر آب سد سفید رود بعنوان تامین کننده اصلی آب شرب و کشاورزی استان، برداشت از آب چاه‌های زیر زمینی بیشتر شده است. این درحالیست که افزایش مهاجرت نیز به این موضوع دامن زده است.

 وی تصریح کرد: ورود آلودگی‌های انسانی، نفوذ شیرابه‌های زباله و سموم و کودهای شیمیایی به چاه‌های زیر زمینی از تهدیدات زمین شناسی گیلان است.

رمضانی تأکید کرد: هم اکنون سازمان زمین شناسی گیلان در حال مطالعات مربوط محیط زیستی و آلایندگی و جهت حرکت این آلاینده‌ها در سفره‌های آب زیر زمینی استان است.

 لازم به ذکر است: سال گذشته سازمان نقشه‌برداری کشور با اجرای طرح پایش نرخ فرونشست در کشور، ۲۵۲ پهنه با پدیده فرونشست زمین را شناسایی کرد. به غیر از گیلان که سطح آب‌های زیر زمینی بالا و بارش‌های مناسبی دارد، سایر استان‌های کشور با نرخ‌های متفاوت، با فرونشست زمین مواجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.