تکل خطرناک رییس، روی اعصاب فوتبال

0 617

” تا به امروز هیچ مشکلی در زمینه مباحث مالی، اخلاقی و فنی از هیأت فوتبال استان گیلان گرفته نشد!
دیگر باید چه‌ کار می‌کردیم که نکردیم !
اینکه می ‌گویند برگزاری انتخابات هیأت فوتبال با ریاست من، عادلانه نیست، اظهارنظری عاقلانه نیست، چه ربطی به من دارد! اساسنامه فیفاست، برخی که تازه آمده‌اند و دارند فوتبال را در دهانشان مزه‌ مزه می‌کنند، نمی‌ توانند در این خصوص حرفی بزنند !
اگر من خودم را کاندیدا نکنم، چه کسی باید خودش را کاندیدا کند !
اگر فدراسیون با رفاقت، ما را به عنوان هیات برتر کشور انتخاب می‌کند پس این هنر ما محسوب می شود !
یک کابینه مقتدر و قوی راه انداختیم و داریم کار خودمان را انجام می ‌دهیم، اما یکسری آدم‌های ناآگاه که شرح وظایف هیأت فوتبال را نمی ‌دانند، انتقادهایی دارند که باید بگویم ادعاها زیاد است و حرف هم که مالیات ندارد ! ”
اینها اظهارات عجیب و غریب رییس فعلی هیات فوتبال استان گیلان است و خطرناک تر آنجاست که می گوید: ” تکلیف این است که ما باشیم و کار خودمان را انجام دهیم.” ای کاش «قربانعلی الماسخاله» روشن می کرد دقیقا چه کسی یا چه نهادی این تکلیف را بر روی دوش وی گذاشته است؟
به گزارش مرور، دوره ریاست هیات فوتبال استان گیلان، ۱۳ شهریور ماه به پایان رسیده است و شنیده ها حاکی است انتخابات بعد از اربعین حسینی برگزار خواهد شد، این در حالی است که در ابتدا ۹ نفر از جمله قربانعلی الماسخاله رییس فعلی هیات، اسماعیل شاد مدیرعامل سابق باشگاه پگاه، فرهاد خراسانی حقوقدان و روزنامه نگار، افشین ناظمی بازیکن و مربی فوتبال، فرزاد داداش‌زاده فوتبالیست و برادر بهزاد داداش زاده، امیر فرحسینی مربی فوتبال و معاون سابق تندرستی و سلامت آموزش و پرورش گیلان، علی‌اصغر مکرم‌رفتاری (آزاد)، پیام باقری‌دوست(آزاد) و محمود یوسفی‌فر(آزاد) برای رسیدن به این پست کاندیدا شده بودند و پس از بررسی صلاحیت‌ها، ابتدا فدراسیون فوتبال با تاکید بر سابقه مدیریتی، آقایان الماسخاله، شاد و فرحسینی را مورد تأیید قرار داد اما پس از مدتی با ارائه ادله کافی، صلاحیت افشین ناظمی نیز توسط فدراسیون فوتبال تأیید شد و اکنون مشخص شد که ۴ نفر باید برای ریاست هیات فوتبال گیلان با هم رقابت کنند.
اما همانطور که در بالا گفته شد، الماسخاله رییس هشت ساله هیات فوتبال استان گیلان، پیش از انتخابات گفتمانی را آغاز کرده است که گویی این صندلی متعلق به اوست و کسی را یارای ستاندن این مسئولیت از ایشان نیست. ادبیاتی که به مذاق باقی کاندیداها خوش نیامده و در مقام پاسخگویی برآمدند. ناگفته نماند این همان مسیر و ادبیاتی هست که الماسخاله چهار سال پیش، در انتخابات سال ۹۴ نیز، در پیش گرفته بود و باعث شد ۱۵ نفر از ۱۹ کاندیدای هیات فوتبال گیلان از انتخابات انصراف دهند و وی در رقابت با صندلی های خالی توانست کرسی ریاست هیات فوتبال استان را بدست بیاورد.
این بار وضعیت کمی فرق کرده است، سال گذشته که الماسخاله به واسطه قانون منع بکارگیری بازنشسته ها، تا مرز برکناری از هیات فوتبال پیش رفت، با ماده تبصره ای که به این قانون اضافه کردند ابتدا فدراسیون فوتبال و سپس هیات های ورزشی استان ها را از این قاعده مستثنی کردند. ولی تاکید شد از ثبت نام مجدد بازنشسته ها در هیات های ورزشی استانها جلوگیری به عمل آید مگر اینکه درصد جانبازی مشخصی داشته باشند. الماسخاله بازنشسته که علاوه بر خود؛ سایر ارکان هیات فوتبال را هم از بین بازنشسته ها انتخاب کرده و این هیات را به مدرسه پیرمردها تبدیل کرده است، تلاش کرد با ارائه مدارک جانبازی خود از این مرحله نیز عبور کند، درحالیکه چالش ها بر سر میزان جانبازی وی بالا گرفته بود، ناگهان اعلام شد فدراسیون فوتبال نیازی به این قوانین داخلی جمهوری اسلامی ندارد و تابع فیفا هست.
ای کاش دوستان که اینقدر به نظر و رای و اساسنامه فیفا معتقدند، در همه امور از جمله ورود بانوان به ورزشگاه ها نیز از آن تبعیت کنند تا اینطور برداشت نشود که فقط قوانینی که به نفع دایره قدرت هست از اساسنامه فیفا گلچین می شود.

عدم انتخاب سرپرست

نمونه دیگری از این مصادره به مطلوب ها، عدم انتخاب سرپرست بعد از اتمام دوره چهار ساله رییس فعلی برای هیات فوتبال هست. در حالیکه اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان همزمان با هیات فوتبال، انتخابات هیات نجات غریق و ژیمناستیک استان را هم در پیش دارد، جهت رعایت مر قانون رییس این هیات ها را که در انتخابات کاندیدا هستند برکنار کرده و فردی را به عنوان سرپرست جهت برگزاری انتخابات تعیین کرده است تا رعایت مساوات در انتخابات شود، ولی این مهم در هیات فوتبال اجرا نشد و بهانه هم اساسنامه فیفا هست.
این موضوع مورد اعتراض شدید سایر کاندیداها نیز قرار گرفت، اسماعیل شاد به مرور گفت: روز انتخابات، رییس هیأت مثل بنده یک کاندیداست اما ایشان یک حق رأی دارد و اگر قرار است اینگونه باشد باید سایر کاندیدا نیز برای خود حق رأی داشته باشند، در شرایط کنونی یکی از ۳۸ رأی توسط رییس هیأت به خودش داده می‌شود و الان رییس هیأت یک است و بقیه صفر! درضمن تمامی عزل و نصب‌ها در ۱۶ هیأت شهرستانی توسط خود ریاست هیأت استان انجام شده است و طبیعتاً آنها منتخب این دوستان هستند و به سمت آنها می روند و حق هم دارند، بنده نمی‌توانم به آنها اشکال بگیرم، بنابراین واقعا یک انتخابات نابرابری است. این آیین‌نامه در مجموع اشکال دارد، از نظر بنده تا اصلاح نشود تقریبا می‌شود گفت دوستان مادام العمر در هیأت فوتبال باقی می‌مانند.
امیر فرحسینی دیگر کاندیدای هیات فوتبال استان گیلان نیز اعتراض خود به این مهم را اینگونه ابراز می کند: عادلانه این بود که پس از پایان دوره ریاست آقای الماسخاله، ایشان کنار می‌رفتند و یک نفر که کاندیدای هیأت فوتبال نبود به عنوان سرپرست به مدت سه ماه سکان هدایت را برعهده می‌گرفت تا انتخابات برگزار شود. وی در ادامه با بیان اینکه چرا فوتبال را از این  قاعده مستثنی می‌کنند؟، گفت: اعلام می‌کنند این کار براساس قوانین فیفا است اما فیفا خیلی از موارد را مطرح می‌کند که آقایان رعایت نمی‌کنند. کسی که سکاندار هیأت فوتبال در زمان انتخابات است می‌تواند در انتخاب رییس هیأت فوتبال تأثیرگذار باشد البته مشکل من شخص آقای الماسخاله نیست، بنده می‌گویم در کشوری که بالاترین پست اجرایی یعنی رییس جمهور بیش از هشت سال نمی‌تواند در این سمت بماند، نباید روسای هیأت فوتبال نیز بیش از هشت سال در این سمت بمانند و این فضا باید برای افراد دیگر خصوصا افراد جوان‌تر که فکر بازتری دارند، داده شود. این نقص به قانون انتخابات روسای هیأت است که اجازه می‌دهد فردی بیش از هشت در این سمت باقی بماند.
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان هم در قبال این اعتراض ها، تنها گفت که ما نامه نگاری های لازم را انجام دادیم اما اساسنامه فیفا را به رخ ما کشیدند و خواستار پایان دادن به این قایله شدند.

تکلیف است بمانم

جالب اینجاست در برهه ای که مداوم مسئولان کشور حتی رهبر انقلاب بر جوانگرایی تاکید دارند، اما رییس بازنشسته هیات فوتبال گیلان، همچنان اصرار دارد در مسند باقی بماند و حتی در اظهاراتی خطرناک می گوید بر وی تکلیف شده است باقی بماند و هیات فوتبال را اداره کند.
بحثی که داد فرحسینی را درآورد؛ وی که خود بیش از سه دهه مربی و مدرس فوتبال است و چند سالی هم معاون تندرستی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان بوده است، می گوید: وقتی نارسایی ها در فوتبال گیلان را می بینیم، وقتی می بینیم داوران جوان ما اعلام بازنشستگی می کنند، وقتی می بینیم گیلان با ان سوابق درخشانش فاقد نماینده در لیگ برتر کشور است، وقتی می بینیم سالهاست در تیم های ملی پایه بازیکن نداریم، و خیلی چیزهای دیگر من هم مثل آقای الماسخاله احساس تکلیف می کنم، شما که هشت سال در مسند قدرت بودید و فوتبال را به این نقطه رساندید، حال فرصت دهید جوانانی دیگر فرصت عرض اندام داشته باشند، قصد تخریب ندارم ولی دوستان عزیز لطفا نگاه کنید که ۸ سال قبل فوتبال گیلان را کجا تحویل گرفتند و حالا جایگاه فوتبال ما کجاست، ایا این نشانه برتری و پیشرفت است؟
اسماعیل شاد هم که در کارنامه اش کسب عنوان نایب قهرمانی پگاه گیلان در جام حذفی می درخشد، می گوید: واقعا معنای تکلیف را نمی فهمم اما اعلام می کنم فوتبال گیلان برای پیشرفت نیازمند هوا، خون و تفکر تازه‌ای است و اگر احساس نمی‌کردم که می‌توانم شرایط فوتبال گیلان را بهبود بخشم، هرگز کاندیدای ریاست هیأت فوتبال نمی‌شدم.

دیگر چه باید می کردم

البته اینها هم اظهاراتی بود که الماسخاله را برآشفت و گفت: تا به امروز هیچ مشکلی در زمینه مباحث مالی، اخلاقی و فنی از هیأت فوتبال استان گیلان نگرفته‌اند و ما دیگر باید چه‌کاری می‌کردیم که نکردیم! در کجا ضعیف بودیم!
شاد نیز در مقام پاسخ، می گوید: استان  گیلانی که یک زمانی در لیگ‌های قدس و سال‌های نه‌چندان دور شانه ‌به ‌شانه تیم‌های بزرگ تهران، خوزستان، مازندران و… خودی نشان می‌داد، امروز از جایگاه میانگین کشوری پایین‌تر است و این موضوع نشان می‌دهد که جا برای انجام کار زیاد است و دیگر الان نمی‌شود به سبکی که فوتبال گیلان مدیریت می‌شود به فوتبال کمک کرد.
فرحسینی معاون سابق تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گیلان هم عدم ارائه گزارش سالیانه و مجمع را یکی دیگر از نقاط ضعف هیأت فوتبال استان گیلان دانست و اظهار کرد: ملوان، سپیدرود، داماش و چوکا پیشانی‌های فوتبال گیلان هستند و این چه معنا می‌دهد که می‌گویند باشگاه‌ها خصوصی هستند و این مسئله خاص است و فلان مسئله دیگر خاص است، ما خاص و عام نداریم.
و کاندیداها در کل کل های مرسوم آنقدر از کارهای نکرده هیات گفتند که فرصت پرداختن به همه آنها در این مجال اندک نیست.

کارنامه الماسخاله

از کل کل رقبای انتخاباتی که بگذریم، با نگاهی به سر تیتر خبرهای فوتبالی هشت سال گذشته مشخص می شود وضعیت فوتبال گیلان چگونه بوده است؛ داماش گیلان به لیگ یک و سپس دو سقوط کرد و انچه امروز به نام داماش وجود دارد، باشگاه داماش گیلانیان متولد ۱۳۹۶ هست که با خرید امتیاز لیگ دو کار خود را اغاز کرد و امسال نیز با خرید امتیاز لیگ یک در جام آزادگان حضور دارد که متاسفانه در همین روزهای اخیر شنیده شد با اعتصاب بازیکنانش روبه رو شد و متولیان باشگاه وقتی اوضاع را به سامان ندیدند طی نامه ای این باشگاه را به اداره کل ورزش استان تحویل دادند.
قصه سپیدرود رشت که داغی حل نشدنی برای فوتبال گیلان است، اینقدر مالک و مدیرعامل در این چند ساله عوض کرد که در عمر نیم قرنی خود عوض نکرده بود و در این وانفسال فقط لبخند مرموزانه هیات فوتبال از سود مالی که بابت تغییر مداوم مالک بدست می آورد برجای مانده است، این تیم که سوار بر موج احساسات به لیگ برتر امد و با بی درایتی محض قادر به دوام نبود و سقوط کرد، هنوز هم نه مالک مطمئنی دارد و نه مدیرعامل مشخصی.
در انزلی اوضاع بهتر نیست با دخالت های نماینده مجلس، افراد مختلفی که شنیده شد مشکلات مالی فراوان داشتند تحت عنوان مالک به تیم اورده شدند، انها هم اینقدر به خود غره بودند که حتی تمرینات و مراسم معارفه سرمربی تیم را به تهران بردند و صدایی هم از هیات فوتبال درنیامد تا اینکه خود انزلی چی ها دست بکار شدند و عذرشان را خواستند، این تیم هم چند سالی است به لیگ یک سقوط کرد و فقط شانس اورد که سال گذشته به لیگ دو سقوط نکرد.
در حالی که گیلان بیش از ۲۵۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد اما نه تنها کرسی های مهم فوتبال ساحلی فدراسیون را بدست نیاوردیم بلکه تیم های فوتبال ساحلی ما هم یکی پس از دیگری بخاطر عدم حمایت از سوی هیات فوتبال عطای تیمداری را به لقایش بخشیدند و هم اکنون تنها یک تیم در رودسر دست و پا شکسته در لیگ برتر فوتبال ساحلی حضور دارد و دیگر خبری از قوی سپید خزری و لسمان مروارید رشت که خواب از چشمان حریفان ربوده بودند، نیست.
در بخش بانوان هم تنها تیم فوتبال بانوان گیلان یعنی ملوان که عناوین مهمی در کارنامه داشت، با بی مهری تمام از سوی مدیران وقت غیربومی ملوان و صد البته بی اعتنایی هیات فوتبال بعد از سالها امسال قصد حضور در لیگ برتر را ندارد و مریم ایراندوست سرمربی تیم خداحفظی تلخی از این تیم داشت. در فوتسال بانوان هم اوضاع بر همین منوال است و پس از دوره هایی که سرمربی و اغلب بازیکنان تیم ملی گیلانی بودند و هر ساله سه تیم از گیلان در لیگ برتر فوتسال بانوان کشور حضور داشت، به جایی رسیدیم که اکنون، هم تیم ملی خالی از گیلانی ها شده و هم لیگ برتر فوتسال بانوان تنها یک تیم گیلانی را به خود می بنید.
از فوتبال پایه صحبتی نیست چرا که وجود ندارد و دلیل این مدعا هم عدم حضور حتی یک بازیکن گیلانی در همه رده های تیم های ملی است، در بحث داوری هم وقتی بازنشستگی داوران جوان گیلانی را می بینیم تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل، و یا چیزهای دیگری که می توان به کارنامه درخشان هیات فوتبال الماسخاله اضافه کرد.

انصراف احتمالی افشین ناظمی

نکته جالب اینجاست، این انتخابات یک کاندیدای دیگر نیز دارد که در وقت اضافی به ترکیب کاندیداها اضافه شد، این کاندیدا که افشین ناظمی نام دارد و سالها در تیم های مختلف گیلانی بازی و مربیگری کرده است، معتقد است باید از تجربیات الماسخاله که کارنامه درخشانی در هیات فوتبال دارد، استفاده کرد.
اینطور که بویش می اید، ناظمی نیامده که بماند بلکه امده تا الترناتیوی برای الماسخاله باشد و وقتی رییس فعلی هیات از ماندنش در کورس رقابت مطمئن شد، یقینا ناظمی هم انگیزه ای برای ادامه رقابت نخواهد داشت و احتمال قریب به یقین در دقایق پایانی از رقابت انصراف می دهد.
وی در تنها گفتگویش در رسانه ها، به حمایت از الماسخاله پرداخته و گفته او از بازیکنان قدیم و جزو پیشکسوتان فوتبال استان گیلان است که سال‌ها در هیأت فوتبال استان گیلان تجربه مدیریتی دارد. دورا دور از وضعیت هیأت فوتبال خبر داریم و اطلاعات ریزی در خصوص نحوه مدیریت هیأت فوتبال نداریم بنابراین هرکسی که می‌خواهد رییس هیأت فوتبال استان گیلان باشد، باید از تجربه آقای الماسخاله استفاده کند زیرا تجربه ریاست هیأت را دارند.

دو قطبی شاد و الماسخاله

حال با توجه به اجماع ابتدایی افشین ناظمی با الماسخاله و انصراف احتمالی اش در دقایق انتهایی انتخابات، قاعدتا این سوی سکه نیز می تواند اجماعی پنهانی بین شاد و فرحسینی شکل گرفته باشد و باتوجه به قدرت چانه زنی بیشتر شاد این احتمال که شاد اخرین رقیب الماسخاله باشد، پر بیراه نیست.
الماسخاله با اشاره به اینکه به گواه و تأیید فدراسیون طی بازرسی، سرکشی و ارزیابی عملکرد، سال گذشته هیات فوتبال گیلان جزو پنج هیأت برتر کشور است، تأکید کرد: با این وجود تکلیف این است که ما باشیم و کار خودمان را انجام دهیم اما یکسری از افراد آگاه نیستند و کاری که مربوط به ما نیست را به ما منتسب می ‌کنند و آن کاری را که مربوط به ما است را به ما منتسب نمی ‌کنند.
شاد هم گفت: چهار سال مدیرعامل موسسه فرهنگی ورزشی پگاه ایران بودم که شامل سه تیم فوتبال، یک تیم فوتسال، دو تیم بسکتبال، یک تیم والیبال ارومیه، یک والیبال نشسته تهران و برخی از تیم‌هایی بود که پگاه در کشور داشت. دفتر این موسسه فرهنگی ورزشی در تهران بود که پس از اینکه مدیرعامل شدم دفتر مرکزی را به رشت منتقل کردم.
شاد با اشاره به اینکه تیم پگاه گیلان را در دسته اول تحویل گرفتم و تیم را در لیگ برتر تحویل دادم، گفت: تیم را در کوتاه‌ترین مدت به لیگ برتر آوردیم و شور و شوق زیادی را در استان ایجاد کردیم و با همان تیم پگاه برای اولین بار در جام حذفی به مقام نائب قهرمانی رسیدیم. در دوران مدیریتی بنده همه تیم‌های پایه پگاه از نونهالان تا امید در بالاترین سطح فوتبال ایران یعنی لیگ برتر فعالیت داشتند و بازیکنانی همچون جهانبخش، میثم فردوسی، حسین ابراهیمی، هادی سهرابی، محسن فروزان، بهنام لایقی‌فر و… پرورش یافتند. این کاندیدای هیأت فوتبال استان گیلان در پایان با بیان اینکه برنامه جامع و علمی برای رشد و توسعه فوتبال گیلان دارم، اظهار کرد: حق فوتبال و مردم گیلان بیش از این‌هاست و امیدوارم در آینده نزدیک گیلان مانند گذشته قطب فوتبال کشور شود.

شاید انتخابات به دور دوم برود

۳۸ نفر در مجمع حق رای خواهند داشت که شامل مهدی تاج رییس فدراسیون، مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان استان، قربانعلی الماسخاله رییس هیات فوتبال استان، امیر سراجی نماینده اموزش و پرورش، ملینا شفیع نژاد نماینده داوران زن، حمید حاج ملک نماینده داوران مرد، میثم فردوسی نماینده بازیکنان مرد، سارا قمی نماینده بازیکنان زن، محمد احمدزاده نماینده مربیان مرد، معصومه جهانچی نماینده مربیان زن و مدیران عامل باشگاه های مقاومت استارا، دخانیات گیلان، سردارجنگل گوراب زرمیخ، شهرداری فومن، چوکای تالش، شهرداری استارا، شاهین خزر رودسر، شهرداری رشت، ایمن گیلان سنگر، داماش، سپیدرود، ملوان و ۱۶ رییس هیات شهرستانی خواهد بود.
باتوجه به سوابق گذشته، بعید است به غیر از مرکز نشینان (شهرستان رشت) که اتفاقا حجم بالایی از اعضا را تشکیل نمی دهند، اقبال کسی با الماسخاله باشد؛ از هیات های شهرستانی هم در خوش بینانه ترین حالت دو سوم آرا در کیسه الماسخاله ریخته می شود، اگرچه رای رییس هیات (که خود الماسخاله هست) و رییس فدراسیون را باید به الماسخاله داد ولی بعید است رای نماینده آموزش و پرورش و اداره کل را داشته باشد.
با این حساب رییس فعلی هیات در خوشبینانه ترین حالت هجده تا بیست رای را در اختیار دارد و برای بدست آوردن نصف بعلاوه یک رای از مجمع ۳۸ نفره (که برای کسب کرسی ریاست هیات فوتبال لازم است) کار سختی را پیش رو دارد و احتمال اینکه انتخابات به دور دوم برود، زیاد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.