خلاف‌‌سازان غیربومی در حوزه مسکن رشت افزایش یافته‌اند

هشدار شهردار رشت:

0 197

افزایش روز افزون ساخت و سازهای غیرمجاز در گیلان، حضور سازندگان غیربومی در صنعت ساختمان و بروز تقابلات فرهنگی در آینده نزدیک، صدای اعتراض مسؤولان استان را در آورده است.

 بعد از اینکه ماه گذشته استاندار گیلان نسبت به حضور غیربومی‌ها در ساخت و سازهای گیلان هشدار داد و خواستار برخورد قاطع با ساخت و سازهای غیرمجاز و عاملان آن در روستاها و حاشیه شهرها شد، روز گذشته «مجتبی خدمت بین دانا» سرپرست شهرداری رشت نیز در با نشست با سرمایه‌ گذاران مسکن ساز گفت: «زیبنده نیست برای رشتی که مدعی اولین‌هاست، سرمایه‌گذاران مسکن از سایر شهرهای کشور وارد شوند».

مجتبی خدمت بین دانا با اشاره به رواج بلند مرتبه‌سازی و همچنین مهاجرتهای بسیار زیادی که به این شهر می‌شود، افزود: این مهاجرتها مشکلاتی را در حوزه ترافیک و پارکینگ برای شهر رشت ایجاد کرده است.

 اشاره سرپرست شهرداری رشت به ورود سازندگان غیر بومی در حوزه ساخت وساز مسکن رشت، درحالی است که طی سالهای اخیر همواره متهمان اصلی در خلاف سازی و ساخت وسازهای نسقی در اراضی حاشیه رشت، سازندگان غیربومی از استانهای همجوار معرفی شده‌اند بی آنکه توانی برای مقابله با آنها وجود داشته باشد.

آمارهای شهرداری رشت نیز از صدور رأی تخریب برای نزدیک به ٩ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در رشت و اجرای تخریب ۷۲۴ ساخت و ساز غیرمجاز از سال (۹۶ تا ۱۴۰۰) در این شهر حاکی است که بخش عمده‌ای از آنها توسط سازندگان غیربومی در اراضی نسقی انجام شده است. پیشتر معاون شهرسازی شهرداری رشت بیشترین حضور سازندگان غیر بومی را در مناطق ۴ و ۵ رشت اعلام کرده بود.

در همین رابطه یک کارشناس معماری و شهرسازی به مرور گفت: مهاجرین با سرمایه‌ای که به همراه دارند به سرعت وارد صنف ساخت وساز شده‌اند و بازار ساخت وساز رشت را دچار تنش کرده‌اند. بطوریکه اثرات این کار در آینده نزدیک منفی خواهد بود.

«مصطفی بلورچی» با بیان اینکه سازندگان غیر بومی و نسق سازان اساسا با شهرداری روابط مالی و قانونی ندارند تأکید کرد: حضور بی ضابطه و غیر قانونی این افراد در ساخت وساز مسکن منجر به توسعه نامتوازن شهر رشت و تقابل فرهنگی و هویتی در رشت می‌شود.

وی با تأکید به اینکه رشت از دیرباز میزبان قومیتهای مختلف در مناطق مختلف بود اضافه کرد: حضور قومیت‌ها در رشت مستقل از سازندگان غیربومی است. در حال حاضر این افراد به صورت پراکنده در جای جای رشت مشغول به ساخت وساز هستند این درحالیست که پیش از این فقط در مناطق ۴ و ۵ رشت شاهد ساخت وسازهای غیر مجاز در اراضی نسقی بودیم.

 کارشناس شهرسازی و معماری استان با اشاره به توان کم شهرداری برای خدمات دهی به محدوده‌های جدید در اطراف رشت گفت: با توسعه غیر مجاز شهر توسط سازندگان غیر بومی، تعارض منافع بین شهرداری و سازندگان ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است پیشتر برخی منابع خبری با اشاره به آسیبهای اجتماعی افزایش مهاجران در رشت، از شهرک سازی برخی سازندگان غیر بومی در مناطق حاشیه‌ای خبر داده بودند. این مهاجرین عمدتا از استانهای آذری زبان، جنوب و مرکز کشور در رشت حضور دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.