درختان تنومند سر بریده شدند

به بهانه اجرای پروژه های طرح میثاق؛

0 241

روز گذشته انتشار عکسهایی از قطع شدن تعدادی از درختان کهنسال چنار بلوار امام خمینی رشت در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های زیادی را در میان فعالان محیط زیست و شهروندان به همراه داشت و خاطره قطع درختان این خیابان برای اجرای پروژه بی آرتی در چند سال گذشته را یاد آوری کرد.

 قطع حدود ۴۰ اصله درخت چنار ریشه دار با عمر متوسط ۵۰ سال به دلیل اجرای پروژه عمرانی تقاطع غیر همسطح باهنر در حالی اتفاق افتاد که رشت کمترین سرانه فضای سبز کشور را دارد.

پیشنهاد انتقال این درختان به دیگر مناطق به شهرداری داده شد. حتی شرکت کننده کار هم اعلام امادگی کرد. این شرکت تکنولوژی و ماشین آلات انتقال درختان ریشه دار را در اختیار دارد و به راحتی می‌توانست درختان را جابجا کند. اما متأسفانه هیچ توجهی به این موضوع نشد و شهرداری ساده‌ترین روش را برای پیش بردن اجرای پروژه‌های عمرانی خود با قلع و قمع درختان کهن سال در پیش گرفت.

به گفته فعالان اجتماعی، اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهر رشت بعد از گذشت چند سال اقدامی قابل تقدیر است اما نه بهای جان ستاندن از چندین درخت تنومند از گونه‌های بومی و ارزشمند کشور.که به راحتی امکان جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

امکان انتقال درختان وجود داشت

«شهرداری مدعی است با قطع این درختان حدود ۴۰۰ اصله درخت با ارتفاع ۴ متری در حد فاصل میدان گیل به سمت باغ رضوان کشت خواهد کرد» این سخنان درست نبوده و کاشت این درختان به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین درختان قطع شده باشد.

«پیمان بازدیدی» فعال محیط زیست با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: پیش از قطع این درختان در جلساتی که با شورای شهر رشت داشتیم پیشنهاد انتقال این درختان به دیگر مناطق را دادم. حتی شرکت کننده کار را معرفی کردم. این شرکت تکنولوژی و ماشین آلات انتقال درختان ریشه دار را در اختیار دارد و به راحتی می‌توانست درختان را جابجا کند. اما متأسفانه هیچ توجهی به این موضوع نشد و شهرداری ساده‌ترین روش را برای پیش بردن اجرای پروژه‌های عمرانی خود با قلع و قمع درختان کهن سال در پیش گرفت.

بازدید تأکید کرد: قطع درختان چنار بلوار امام خمینی رشت بدون بررسی کارشناسی و مشاوره با کارشناسان انجام شده است.

شهرداری تمایل به همکاری نشان نداد.

 «منوچهر جعفری»مدیر شرکت جابجایی نجات درختان، با بیان این مطلب به مرور گفت: برای انتقال و جابجایی درختان چنار رشت فقط یک بار از سوی شهرداری با من تماس گرفته شد و بعد از آن علیرغم اعلام آمادگی شرکت برای این انتقال، دیگر هیچ تماس یا قراری برای جلسه با ما برقرار نشد.

درحالیکه رشت از نظر سرانه فضای سبز وضعیت خوبی ندارد، شهرداری یک هزار و ۹۶ درخت ریشه دار را در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی طرح میثاق قطع می‌کند.

 جعفری با اشاره به اجرای پروژه‌های مشابه در سایر مناطق کشور و مناطق شمالی اضافه کرد: درختان با قطر و ارتفاع بزرگتری را در شمال کشور انتقال دادیم و در ۹۰ درصد موارد این انتقال موفقیت آمیز بود.

 وی با بیان اینکه درختان هیچگاه مزاحم اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها نیستند تأکید کرد: درختان سرمایه آیندگان بوده و به راحتی امکان جابجایی آنها با ریشه وجود دارد. شهرداری بهتر بود برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود ابتدا به فکر درختان باشد بعد کار خود را انجام می‌داد.

شهرداری منطقه ۵: ما تصمیم گیرنده نبودیم

در همین رابطه از «سید مهدی طبایی» شهردار منطقه ۵ شهرداری رشت پیگیر شدیم. طبایی در پاسخ به مرور اظهار کرد: هرگونه تصمیم گیری و اجرا درخصوص پروژه عمرانی باهنر و قطع درختان در حوزه وظایف معاونت خدمات شهری شهرداری رشت بوده و ما تصمیم گیرنده نبودیم.

در ادامه تلاشهای خبرنگار مرور برای ارتباط با معاونت خدمات شهری رشت بی نتیجه باقی ماند.

 لازم به ذکر است؛ پیش از این «سید حسین رضویان» عضور شورای اسلامی شهر رشت از قطع یک هزار و ۹۶ درخت در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی طرح میثاق شهرداری رشت خبر داده و گفته بود: رشت به لحاظ فضای سبز وضعیت خوبی ندارد.

وی با اشاره به کاشت درخت در ورودی‌های رشت افزود: با وجودپیگیری‌های فراوان برای تقویت پوشش فضای سبز، تاکنون این اقدام رقم نخورده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.