سه هزار خانه جدید در گیلان

0 390

«رضاعلی نیا» مدیر امور مسکن راه و شهرسازی گیلان از مقدمات ساخت ۳ هزار واحد خانه به جهت جلوگیری از افزایش قیمت اجاره خانه ها خبر داد.

وی در خصوص وضعیت افزایش اجاره بهای مسکن در فصل تابستان امسال گفت: به دلیل تعطیلی دانش آموزان، اغلب مستاجران فرصت بیشتری برای اسباب کشی دارند و افزایش تقاضای مسکن ازسوی مردم موجب رقابتی ترشدن قیمت اجاره می شود و خود به خود این امر بر افزایش اجاره ها و قیمت خانه ها تأثیرمی گذارد.

مدیر امورمسکن راه و شهرسازی گیلان گفت: چنین افزایش قیمتی دراجاره خانه ها منجر به ایجاد فضاهای کاذب هیجانی می شود و در نتیجه مستاجرها برای اجاره خانه ها بیش از ارزش واقعی واحدها پول بپردازند. در حالی که قیمت اجاره مسکن در محلات و شهرستانهای مختلف فرق می کند و افزایش قیمت اجاره ها نیز بر گسترش این امر تاثیر می گذارد.

علی نیا ادامه داد: یکی دیگر از راههای جلوگیری ازافزایش قیمت مسکن افزایش تولید مسکن است و به همین منظور اداره کل راه و شهرسازی در حال حاضرمقدمات ساخت و تولید ۳ هزار واحد خانه را در دستور کار دارد. با بهره برداری از این واحدها شاهد متعادل شدن عرضه و تقاضا و در نتیجه تعدیل قیمت اجاره خانه ها خواهیم بود.

در حالی مدیران مسکن و شهرسازی استان افزایش تولید مسکن را راهکار جلوگیری از افزایش قیمت اجاره خانه ها بیان می کنند که هیچگونه نظارتی بر بازارمسکن از جمله در تعیین قیمت رهن و اجاره از سوی دولت و ادارات مسکن و شهرسازی وجود ندارد.

به گفته کارشناسان، مشاوران املاکی نقش مؤثری در نوسانات بازارمسکن دارند و با ایجاد جو‌ روانی افزایش قیمت این بازار را در اختیارداشته و این موضوع موجب نگرانی‌ خریداران و مستاجران شده است.

هرچند که گرانی مسکن در رشت متأثر از کل کشوراست اما سطح درآمدها در شهرهایی مانند رشت کم است و فرد نمی‌تواند اجاره پرداخت کند. وضعیت بازار مسکن در شهر رشت در کنار سایر شهرهای کشور زندگی مردم را با دلهره همراه کرده است. فقدان زیرساخت‌های نظارتی بر بازار مسکن در کنار سایرعوامل از مواردی است که این نیازاساسی مردم را با مشکل مواجه کرده و بر التهابات مسکن افزوده است.

اکنون دریک محله با شرایط یکسان خانه‌هایی با رهن واجاره‌های بسیارمتفاوت عرضه می‌شوند که دولت هیچ نقشی در تعیین قیمت آنها ندارد و کاملا بی توجه از کنار آن رد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.