طاعتی؛ کانون فرهنگی مشاهیر کشور بود

در مراسم یادبود فریدون طاعتی مدیر نخستین کتابفروشی گیلان عنوان شد

1 290

«ز مادر همه مرگ را زاده‌ایم» و فرهیختگان قوم نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

فریدون طاعتی، مدیر کتابفروشی و نشر طاعتی در رشت نیز پس از نیم قرن فعالیت در عرصه فرهنگی پیش از آغاز تابستان چشم از جهان فروبست.

اهالی فرهنگ و ادب و علم و هنر در آیین سومین روز درگذشت فریدون طاعتی در پرورشگاه مژدهی رشت در کنار خویشان و دوستان یاد او را گرامی داشتند.

کتابفروشی طاعتی یک کانون فرهنگی

«محمد بشرا» شاعر و پژوهشگر گیلانی در این مراسم از فریدون طاعتی بعنوان یک مدیر فرهنگی شایسته یاد و بیان کرد: او در شرایطی که بحران کتاب سبب شد بسیاری از کتابفروشی ها به سمت نوشت افزار فروشی بروند توانست از نوشت افزار شدن کتابفروشی‌اش جلوگیری کند نام  کتابفروشی طاعتی خاطره جمعی و میراثی فرهنگی برای مردم گیلان است و در ذهن و جان مردم رشت قرار داشت .

کتابفروشی طاعتی نه تنها مکانی برای عرضه کتاب های روز ایران و جهان بلکه یک کانون فرهنگی بود و جایی برای گرد آمدن مشاهیر گیلان بود. خوشرویی و احترام او به مردم موجب می شد بسیاری به کتاب خواندن راغب شوند .

غلامرضا طاعتی فردی آگاه، نیکومنش و شوخ طبع بود و کتابفروشی اش پایگاه کتاب دوستان و جای گفتمان نخبه های ادبی بود و اندیشمندانی چون ملک الشعرای بهار، عباس اقبال، ابراهیم پور داوود، پرویز خانلری، حبیب یغمایی و فرهیختگان بسیاری به آنجا آمد و شد داشتند. با کودکان و نوجوانان مهربان بود و به آنان کتاب می بخشید. فریدون نیز شیوه پدر را برگزید و پی گرفت و از سال ۱۳۴۲ به همراهی پدر به کتابفروشی و کارگزاری فرهنگ مشغول شد .

فریدون همواره برای کمک به کتابخوان‌ها و پژوهندگان پیش قدم بود و با کمک او افراد، توان تهیه کتاب را پیدا می‌کردند .

روزگار چنین است همه روزی می‌روند ولی عملکرد آدمی  در زندگی حائز اهمیت است.

 طاعتی ها حامیان فرهنگ

در ادامه «احمد اداره چی» پژوهشگر گیلانی در ادامه به تاریخچه گشایش کتابفروشی طاعتی اشاره و یادآوری کرد: کتابفروشی طاعتی سال ۱۳۱۳ ، همزمان با تاسیس کتابخانه ملی رشت، توسط زنده یاد “غلامرضا طاعتی” پدر بزرگوار فریدون طاعتی آغاز به کار کرد. او انسانی فرهیخته بود که پژوهندگان دانش و علاقمندان به کتاب را دوست می‌داشت. با رایزنی دانشوران‌، کتابهای برگزیده از نویسندگان ایرانی، اروپایی و امریکایی را انتخاب و عرضه می‌کرد.

غلامرضا طاعتی فردی آگاه، نیکومنش و شوخ طبع بود و کتابفروشی اش پایگاه کتاب دوستان و جای گفتمان نخبه های ادبی بود و اندیشمندانی چون ملک الشعرای بهار، عباس اقبال، ابراهیم پور داوود، پرویز خانلری، حبیب یغمایی و فرهیختگان بسیاری به آنجا آمد و شد داشتند. با کودکان و نوجوانان مهربان بود و به آنان کتاب می بخشید. فریدون نیز شیوه پدر را برگزید و پی گرفت و از سال ۱۳۴۲ به همراهی پدر به کتابفروشی و کارگزاری فرهنگ مشغول شد . از سال ۱۳۶۹ با گرفتن امتیاز نشر با نام انتشارات طاعتی به نشر کتاب پرداخت و کتابهای ارزشمندی در باب تاریخ و ادبیات این خطه از جمله گیلان نامه، مشروطه گیلان و گزیده ادبیات گیلکی منتشر کرد .

کتابفروشی طاعتی قریب ۹ دهه است که به کار فرهنگی در گیلان مشغول به کار است .این کتابفروشی همزمان با افتتاح کتابخانه ملی رشت در سال ۱۳۱۳، به همت شادروان غلامرضا طاعتی در طبقه فرودین آن شروع به فعالیت کرد.

مجید دانش آراسته نویسنده گیلانی نیز در ادامه این آیین از مهر و توجه فریدون طاعتی به نویسندگان بومی گفت و این که خود برای چاپ آثار آنان پیشقدم می شد.

کتابفروشی به مثابه میراث فرهنگی

دکتر «ابوالقاسم پیروزی» از پزشکان اهل فرهنگ و ادبیات گیلان نیز در این مراسم تاکید کرد: نهادهای فرهنگی بخشی از هویت ما است و نابودی آنها ما را دچار افسردگی و اضطراب می‌کند. کتابفروشی طاعتی فقط یک مکان نیست بلکه مجموعه‌ای از خاطرات چند نسل از مردم گیلان است .

وی با گرامیداشت یاد و خاطره فریدون طاعتی و بیان این که پس از مرگ اندیشه زنده خواهد ماند افزود: کتابفروشی‌هایی چون طاعتی، مژده و نصرت جزئی از میراث  تاریخی فرهنگی ما محسوب می‌شوند و برای همه گیلانیان ویژگی خاص دارد امیدواریم اینها بمانند و آیندگان آن را حفظ کنند .

در پایان مراسم، دختر زنده یاد فریدون طاعتی ضمن قدردانی از حاضران اظهار داشت: امیدواریم که از عهده  میراث گرانبهای طاعتی برآییم.

کتابفروشی طاعتی قریب ۹ دهه است که به کار فرهنگی در گیلان مشغول به کار است .این کتابفروشی همزمان با افتتاح کتابخانه ملی رشت در سال ۱۳۱۳، به همت شادروان غلامرضا طاعتی در طبقه فرودین آن شروع به فعالیت کرد.

از سال ۱۳۴۲ فریدون طاعتی در کنار پدر به اداره کتابفروشی پرداخت. و از سال ۱۳۶۹، با اخذ امتیاز نشر با نام انتشارات طاعتی به نشر کتاب ادامه داد. او بسیارانی را با لذت خواندن و یادگیری آشنا کرد و در مسیر زیستی بهتر رهنمون ساخت.

کتاب‌های کتابفروشی طاعتی نه تنها به بسیاری از خانه های مردم گیلان راه یافت بلکه به نقاط دور دست میهن مان نیز سفر کرد. به گواه روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران کتابهای این کتابفروشی  مسافت ۱۹۸۳ کیلومتری تا شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان را طی کردند تا به دست خریدار برسند. کتاب‌فروشی طاعتی در استان گیلان با استفاده از سامانه خرید از کتابفروشی توانست به ۱۴۱ شهر و کشور کتاب ارسال کند.

امید که در توفان نابسامانی ها این کتابفروشی و دیگر مکانهای فرهنگی چون فانوس دریایی پابرجا بمانند و نگاهبانانی نیکو داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.