مسئولیت انسانی، اصل فراموش شده در منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد کیش واکسن وارد می‌کند

0 987

در خبرها خواندیم که منطقه آزاد کیش برای واردات واکسن کرونا اقدام کرده‌اند. به گفته‌ی مدیرعامل، این سازمان طی مذاکره با وزارت بهداشت بر اساس ضرورت‌های جامعه و برای جلوگیری از فرآیند تشریفات برگزاری مناقصه؛ از سر جمع بودجه فرهنگی، گردشگری و عمرانی نسبت به تامین و خرید تجهیزات پزشکی، اعتباری بیش از ۱۲میلیارد تومان را به این مهم اختصاص داده است. بر این اساس پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد تا واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون مورد نیاز کلیه‌ی اهالی جزیره کیش فراهم شود.

مشخص نیست که مسولان منطقه آزاد کیش تا چه حد موفق به این نیت خود شوند، حتی می‌توانیم با منفی گرایی قضاوت کنیم که این مهم با عدم دستور و موافقت وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.(که چنین نیست) اما سوالی که برای هر گیلانی در این اثنا که مرگ را به ثمن بخس می‌فروشند و خصوصا گیلان که از استانهای اول درگیر موج کرونا در کشور بوده است، آیا تامین واکسن برای منطقه پرآوازه تجاری- صنعتی انزلی مطرح نیست؟ یا دغدغه ورود برخی کالاهای اولیه ترجیح دارد بر تامین واکسن؟ بر اساس سابقه تجاری گیلان، این استان تجار شناخته شده و سرمایه‌گذارانی دارد که هر کدام وزنه‌ای در سطح کشور هستند و حال چه شده است که منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از مناطق تجاری کشور با وجود نزدیکی به تهران و زیرساخت‌های بندری و ترانزیتی و برخورداری از نیروی متخصص، توان و حتی دغدغه ظاهری برای ورود واکسن را ندارد.

چرا سرمایه گذاران کیش می‌توانند و حتی منطقه آزاد کیش مبلغی را هم برای ورود واکسن احتمالی در نظر گرفته است، اما اینجا نمی‌شود. چه شاخص‌هایی باعث شده که در کیش سرمایه گذاران توانمندی حضور داشته باشند که بتوانند نه تنها واکسینه کنند بلکه هزینه درمان مردم کیش را هم متقبل شوند، اما در گیلان برای ساکنان و روستاهای منطقه آزاد انزلی این مهم فراهم نیست؟ همانطور که می‌دانیم مسایل تحریم و مشکلات اقتصادی در همه جای کشور وجود دارد و تقریبا شرایط مناطق آزاد و قوانین در همه جا یکسان است. اما به نظر می‌رسد هیچ دغدغه واحدی برای پیشتازی در این عرصه وجود ندارد.

با ورود موج‌های مختلف کرونا در استان  و مسافرتهای گسترده با وجود ایام کرونا و بی‌عملی استاندار گیلان برای منع سفرها و تامین واکسن، گیلان بیش از هر چیز نیازمند ورود واکسن است و برخی حتی ترجیح می‌دهند قبل از هزینه‌های احتمالی درمان کرونا، سرمایه خود را صرف خرید برای واکسن از مجرای قانونی برای خود و خانواده‌شان کنند. هر چند در این میان انتقاد به استان هم وارد است که سرمایه گذاران قدرتمند خود را در منطقه آزاد انزلی متمرکز نکرده تا در روزهای اینچنین به مسئولیت انسانی و اخلاقی و حتی حرفه‌ای خودشان برای واردات واکسن عمل کنند.

جالب است که در روزهای اخیر تنها عملکرد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد معطوف به پیام‌های تبریک و تسلیت هفته دولت و مرگ همکاران و … شده و از وظایف اصلی این سازمان بنا به دلایل مختلف دوری شده است. با این حال انتظار این بود که در این سازمان عریض و طویل که از نماینده شهرستان‌های مختلف تا گروههای مختلف سیاسی بر سر جایگاههای آن سهم‌خواهی ویژه دارند، اینبار «دلسوزی» پیدا شود تا دست کم برای ساکنان منطقه آزاد و دوم برای مردم گیلان در حد نامه نگاری و تلاش برای جلب رضایت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، برای ورود واکسن کرونا همت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.