نماینده صومعه سرا از صدور سند برای تالاب انزلی انتقاد کرد

0 439

واکنشهای منفی به صدور سند تالاب انزلی به وزرات نیرو همچنان ادامه دارد. بعد از اعتراض فعالان محیط زیست و منابع طبیعی اکنون گفته شده وزارت نیرو به دنبال ثبت سند ۴۲ تالاب دیگر هم به نام خود است، تصمیمی که با مخالفت رییس سازمان جنگل‌های کشور همراه بوده است. البته بعد از مخالفت منابع طبیعی، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست هم در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار متوقف کردن سند زدن ۴۲ تالاب به نام وزارت نیرو شده است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها در مخالفت با صدور سند تالاب انزلی بنام وزرات نیرو، امروز سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز فروش و اجاره تالاب‌ها را توسط هر نهاد و سازمانی غیرمجاز وغیرقانونی اعلام کرد.

به نقل از خانه ملت، «سیدکاظم دلخوش اباتری» در مورد سند زنی تالاب‌ها به نام وزارت نیرو گفت: موضوعات نظیری آب، آبندان، رودخانه‌ها و دریا جزء محدود کاری وزرات نیرو است در کنار این موضوع تالاب‌های محل زیستگاه بسیاری از پرندگان و حیوانات هستند و محیط زیست نیز مسؤول حفظ و نگهداری آن‌ها است. با تمام این تفاسیر تالاب‌ها تنها یک متولی ندارند باید تفاهنامه‌ای بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در خصوص حفظ و نگهداری تالاب‌ها بسته شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فروش و اجاره تالاب‌ها توسط هر نهاد و سازمانی غیرمجاز است چرا که برخی از این تالاب‌ها مثل تالاب انزلی جزء ﻛﻨﻮاﻧﺴﻴﻮن راﻣﺴﺮ هستند و یا ثبت جهانی شده‌اند با آسیب دیدن و متروکه شدن آن‌ها هیچ قانونی اجازه فروش و اجاره آن‌ها را نمی‌دهد.

گفتنی است درحالیکه «رضا اردکانیان» وزیر نیرو درباره صدور سند برای تالاب‌های کشور گفته:«دولت و حاکمیت بر انفال مالکیت داشته وهیچ حرکت غیرقانونی درخصوص تالاب‌ها صورت نگرفته و نخواهد گرفت» اما روزهای گذشته «غزال جعفری» مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل در گفت و گویی با روزنامه ایران تأیید کرده که وزارت نیرو در لوایح جدید به ‌دنبال اجازه فروش بستر خشک انهار و تالاب‌ها و رودخانه‌های متروک است.

تالاب انزلی با وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. این تالاب جزء تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور بئوده و دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان‌های سطحی حوزه آبریز تالاب به آن وارد می‌شوند.

حوزه آبریز تالاب با مساحتی در حدود ۳۷۴ هزار هکتار در جنوب غربی سواحل دریای خزر از شمال به شهرستان انزلی، از جنوب به شهرستان صومعه‌سرا، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.