همراه با پژواک «بدرود آسمان آبی»

نقاشی‌های هنرمند لاهیجانی درانزلی

0 211

تماشای نقش و رنگ وخیال، این روزها روایتی روشن از خاطرات و احساسات یک هنرمند از دیار بوته‌های سبز چای است که زیر سقف  چوم‌گالری در انزلی جریان دارد.

«نگین لون‌­آمیز» نقاشی است که در لاهیجان زندگی می‌کند و نقاشی می‌کشد و اما  حالا تعدادی از آثارش در نمایشگاهی با عنوان«بدرود آسمان آبی» به نمایش درآمده است. وی در گفت­وگو با مرور اظهار کرد: ده اثر از من در این نمایشگاه  در معرض تماشاست. تکنیک این آثار آکریلیک و میکس مدیاست که در سایز بزرگ کار شده‌اند.

این هنرمند گیلانی افزود: رویکردم از وقتی که شروع کردم، همواره انتزاع بوده  و در نمایشگاه قبلی من هم که در گالری چوم برگزار شد، همین رویکرد مشاهده می­شد و فقط مضمون آثار فرق داشت و یک­سری رفتارهایی که  که در نمایشگاه پیشین من بود در این نمایشگاه کمی گسترده‌تر شده  ولی در کلیت به انتزاع پرداخته شده واین در واقع نشان‌دهنده‌ی هویت کاری من است.

وی با بیان این که نقاشی انتزاعی بسیار پیچیده و گسترده است، یادآور شد: این نوع نقاشی بنظر من در پیِ آن است که زبان جدیدی را برای خویش اختراع بکند، یعنی این که نمی­خواهد تنها به بازنمایی بپردازد و آنچه را که دریافت می‌دارد به زبان خودش بیان می‌کند.

نگین لون‌آمیز: من حتی زمان که نقاشی نمی‌کشم به نقاشی فکر می‌کنم و انگار چیزی است که همیشه حیاتش را در من ادامه خواهد داد.

لون‌آمیز تصریح کرد: من بیشتر تجربه‌گرا هستم و نقاشی را بیشتریک کنش تجربی می‌دانم و بسیار دوست دارم که آزمون و خطا داشته باشم و مایلم متریال‌ها و تکنیک‌های مختلف را امتحان کنم. البته خیلی وقت‌ها  در این مسیربه نتیجه می­رسم و خیلی وقت­ها بی­نتیجه می­ماند. گفتنی است، تلاش برای بیان آنچه که در ذهنم هست، بسیار جذاب است. من فکر می‌کنم  نقاشی صرفا یک امکان است برای این که ما  کمی از واقعیت دنیایی که درش زندگی می‌کنیم خارج شویم و دنیا را آن گونه که در این نوع نقاشی وجود دارد، ببینیم.

این بانوی نقاش در بخشی از سخنانش تصریح کرد: من حتی زمان که نقاشی نمی‌کشم به نقاشی فکر می‌کنم و انگار چیزی است که همیشه حیاتش را در من ادامه خواهد داد.

آزادی عمل در نقاشی انتزاعی

وی با  بیان این که در نقاشی انتزاعی نوعی معلق بودن بین فضای خودآگاه و ناخودآگاه برای من بوجود می‌آید و نوعی احساس آزادی عمل به من می‌دهد، گفت: این آزادی عمل برایم بسیار خوشایند است و البته این نقاشی بنظرم در اجرا بسیار سخت است. هر چند بعضی ممکن است فکر کنند سهل است اما وقتی وارد عمل می‌شوند، در می­‌یابند که نیازمند آگاهی‌هایی است که طی استمرار در این کار می‌توان آن را بدست آورد. آنچه که این نوع  نقاشی را جذاب‌تر می‌کند این است که نقاش نمی‌داند چه اتفاقی قرار است برای اثرش بیفتد و آیا آن چه که می‌خواهد می‌شود یا خیر.

 گذشته در آثار

 در آثار این نمایشگاه بیشتر از رنگ‌های خالص استفاده شده و خیلی کمتر با رنگ­های دیگر ترکیب شده­اند. لون‌آمیز با بیان این موضوع اظهار کرد: در این آثار رنگ‌ها گویا از جهانی کودکانه آمده‌اند و برای من انگار بازگشت به گذشته­ و خاطرات و احساساتی­‌ست که در گذشته داشتم. و اما درباره‌ی اسم نمایشگاه که  «بدرود آسمان آبی» است، باید بگویم که پنج اثر در این نمایشگاه بصورت تک‌رنگ به رنگ آبی کار شده است. چرا که در شهری که زندگی می‌کردم بخاطر مزارع چای ومناظر جنگلی، همیشه برایم سبز، رنگ غالب بوده در حالی که همواره  از کودکی رنگ دریا مورد توجه­ام بوده است. و اما اکنون این رنگ آبی در آثارم انعکاس یافته است. اسم نمایشگاه هم که از یک تراک موسیقی گرفته شده، خیلی اتفاقی به ذهنم رسید و برای این نمایشگاه استفاده کردم.

میراث نیاکان

 نقاشی میراث نیاکان نگین لون‌آمیز است و این از نام خانوادگی وی به معنای رنگ‌‌آمیز، هویداست. او در این باره گفت: «غلامحسین نقاش لاهیجانی» و «آقاجان نقاش» از نیاکان من بودند که همزمان با دوران تحول در اروپا در گیلان زندگی می‌کردند و نقاشی‌های دیواری می‌کشیدند. مثلا واقعه‌ی عاشورا و اتفاقاتی مثل صحنه‌‌ی قیامت و یا اژدهاهای مختلف را ترسیم می‌کردند. این رویکرد در آن زمان خیلی جالب بود، چرا که  نقاشی در آن دوره بیشتر به رئالیسم  و نقاشانی چون کمال‌المک ختم می‌شد؛ بنظرم آنها با این نوع نقاشی دیواری درآن دوران خیلی پیشرو بودند.

وی یاداور شد: بخشی از آثار آنها بعنوان دیوارنگاره‌های اماکن مذهبی هنوز باقی‌ست، اما متاسفانه در معرض نابودی  قرار دارند. یک نقاشی معروف ایشان در چهارپادشاه لاهیجان است که با وجود ترمیم‌ها، بنظرم رو به تخریب است و این بسیار ناراحت‌کننده است.

نمایشگاه نقاشی «بدرود آسمان آبی» از ۱۷آذر  تا ۸ دی‌ماه سال جاری همه‌روزه به غیر از روزهای شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری چوم به نشانی بندرانزلی، خیابان شهید مظلوم، پلاک ۶۴ در معرض  تماشای علاقمندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.