یک تالاب و هزار مدعی

سند مالکیت تالاب عینک به نام منابع طبیعی زده شد

0 218

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان از صدور سند مالکیت تالاب عینک رشت خبر داد و گفت: پس از سال‌های متمادی اختلاف نظر در مالکیت تالاب این اقدام صورت گرفته است.

 ناصر آذری افزود: پس از سال‌های متمادی اختلاف نظر در مالکیت تالاب و ادعای اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد، با پیگیری مستمر اداره کل ثبت استان و اقدام جهادی ناحیه دو ثبت رشت، به محض وصول مستندات ملی بودن این تالاب به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سند مالکیت این تالاب صادر و تسلیم خزانه شد.

انتقال مالکیت تالاب عینک رشت به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حالی رخ داد که سال گذشته بعد از دعوای چندین ساله‌ی مالکیت شهرداری با آب منطقه ای بر سر این تالاب، در نهایت دادگستری استان با صدور مجوزی، حق انتفاع بزرگترین تالاب شهری کشور را به شهرداری رشت واگذار کرد. در عین حال شهرداری رشت نیز از تابستان گذشته، پروژه بازآفرینی و احیای تالاب عینک را با لایروبی پهنه‌های مختلف آغاز کرده و همزمان پیگیر به ثمر نشینی طرح‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه‌اندازی طرح‌های گردشگری در این تالاب است.

انتقال سند مالکیت تالاب عینک به منابع طبیعی به نوعی در تناقض با اقدامات مشابه در خصوص سایر تالابها و آب بندانهای درون شهری کشور انجام شده است. بطوریکه هفته گذشته شهرداری لاهیجان از صدور سند شش دانگ مالکیت کاداستری استخر لاهیجان به نام خود خبر داده بود.

اگر چه از استخر لاهیجان بعنوان آب بندان مصنوعی و دست ساخت نام برده شده است اما از لحاظ ماهیتی، کارکردی مشابه با تالاب درون شهری عینک رشت دارد و  مقرر شده از این دو آب بندان در راستای گردشگری و تفریحی توسط شهرداری ها مورد بهره برداری قرار بگیرند.

منابع طبیعی: شهرداری رشت می‌تواند در قالب مدیریت امتیازی، مجوز بهره برداری از تالاب عینک را بعنوان آب بندان از منابع طبیعی دریافت کند.

حال با صدور سند مالیکت تالاب عینک به منابع طبیعی استان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا متولی جدید تالاب عینک، اجازه سرمایه گذاری در تالاب عینک که از این پس در زمره اراضی ملی محسوب می‌شوند را به شهرداری خواهد داد؟ تالاب عینک چه تمایزی از استخر لاهیجان داشت که به نام شهرداری رشت سند نخورد؟

منابع طبیعی مشکلی برای سرمایه گذاری شهرداری ندارد

 «محمد رضا عبداللهی» معاون فنی اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پاسخ به سوال مرور اظهار کرد: شهرداری رشت می‌تواند در قالب مدیریت امتیازی، مجوز بهره برداری از تالاب عینک را بعنوان آب بندان از منابع طبیعی دریافت کند.

 معاون منابع طبیعی گیلان با تأکید به اینکه این نهاد پیش از این نیز سایر اراضی ملی همچون پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان را به شهرداری واگذار کرده است اضافه کرد: پارک جنگلی سراوان و موزه میراث روستایی نیز در زمره اراضی ملی هستند که به شکل اجاره مدت دار برای بهره برداری در اختیار نهادهای دیگر و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته‌اند و سازمان منابع طبیعی از این حیث مشکلی برای ادامه کار شهرداری و اجرای پروژه‌های بازافرینی و سرمایه گذاری ندارد.

شهرداری: منابع طبیعی از ماه‌های گذشته به دنبال مالکیت تالاب عینک بود و ما از چند ماه قبل آماده این موضوع بودیم و چندان جدید نیست.

 وی افزود: بعد از انتقال رسمی سند مالکیت به این سازمان، شهرداری رشت مجددا باید با منابع طبیعی برای دریافت حق انتفاع از تالاب وارد مذاکره شود.

بی اطلاعی شهرداری از انتقال مالکیت

در سوی دیگر در حالیکه معاون عمرانی شهرداری رشت از صدور این سند به نام منابع طبیعی به مرور اظهار بی اطلاعی کردگفت: شهرداری رشت برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود در حاشیه خشک تالاب قطعا به دنبال تمدید اجاره تالاب از منابع طبیعی خواهد بود و مشکلی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت.

ما از ماههای گذشته آماده بودیم

 درهمین رابطه «افشین پورعلی» مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت نیز به مرور تصریح کرد: منابع طبیعی از ماه‌های گذشته به دنبال مالکیت تالاب عینک بود و ما از چند ماه قبل آماده این موضوع بودیم و چندان جدید نیست.

 مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت در ادامه به مالکیت خصوصی بخش زیادی از حاشیه خشک تالاب اشاره کرد و افزود: قطعه‌های بزرگ زمین حاشیه تالاب در اختیار مردم است و بیشترین تلاش شهرداری باید بروی مذاکره به مالکین خصوصی باشد. از اینرو خطری سرمایه گذاری‌های شهرداری را تهدید نمی‌کند.

 پورعلی همچنین با ابراز خورسندی از تعیین تکلیف مالکیت تالاب عینک بیان کرد: اراضی که به شدت با تصرفات مواجه هستند باید متولی مشخص داشته باشند تا از دست سودجویان در امان بمانند. منتها در حال حاضر با انتقال مالکیت به منابع طبیعی بر اساس قوانین بالادستی، مقرر شده بخش‌های خشک اراضی حاشیه تالاب از سوی منابع طبیعی در اختیار راه و شهرسازی قرار بگیرد. قسمت‌های آبی تالاب نیز به برای کنترل آبیاری مزارع کشاورزی اطراف به آب منطقه‌ای واگذار می‌شود.

وی با تأکید به اینکه پیش از این برای دریافت حق انتفاع تالاب باید با آب منطقه‌ای مذاکره می‌کردیم اضافه کرد: حال باید با منابع طبیعی به توافق برسیم و از نظر ما مشکلی برای ادامه اجرای پروژه‌های لایروبی و آماده سازی زیر ساختهای سرمایه گذاری وجود ندارد.

انتقاد اعضای شورای شهر رشت

با وجود اینکه منابع طبیعی و مدیریت بازآفرینی تالاب عینک شهرداری از صدور سند مالکیت برای تالاب استقبال کردند و مشکلی برای ادامه اجرای طرح‌های سرمایه گذاری شهرداری  پیش روی خود نمی‌بینند؛ امروز اعضای شورای شهر رشت از صدور سند این تالاب به نام منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به شدت انتقاد کردند.

شورای شهر: چرا تمامی اتفاقات تلخ برای رشت رقم می‌خورد؟ شهرداری رشت چندین میلیارد برای تالاب هزینه کرده و حالا مدعی شده‌اند که سند تالاب عینک رشت به نام منابع طبیعی خورده است.

 «سید شمس شفیعی» عضو شورای اسلامی شهر رشت در یکصد ویازدهمین جلسه علنی شورا با انتقاد از اتفاق رقم خورده پیرامون تالاب عینک رشت تصریح کرد: به این اقدام به شدت منتقد هستم. چون قرار بود این تالاب به شهرداری رشت واگذار شود و حتی در این باره تفاهم نامه‌ای نیز منعقد شد و انتظار داریم که این مهم حتما مورد بازبینی قرار بگیرد.

«محسن سماکچی» عضو دیگر شورای رشت نیز بیان کرد: چرا تمامی اتفاقات تلخ برای رشت رقم می‌خورد؟ شهرداری رشت چندین میلیارد برای تالاب هزینه کرده و حالا مدعی شده‌اند که سند تالاب عینک رشت به نام منابع طبیعی خورده است.

«سید حسین رضویان» یکی دیگر از اعضای شورای رشت نیز با اشاره به اینکه برابر قانون توزیع عادلانه و قانونی آب بر عهده وزارت نیرو است، اظهار کرد: اینکه به طور ناگهانی یک چنین اتفاقاتی رقم بخورد یقینا بسیاری از قواعد را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت سال‌ها بر روی میزان مدت همکاری درباره تالاب عینک رشت با آب منطقه‌ای پیگیر بود، افزود: باید ببینیم که چرا تالاب عینک به نتیجه نمی‌رسد.

رضویان با اشاره به اینکه چندین شورا برای ساماندهی تالاب عینک رشت تلاش کردند، تصریح کرد: اگر قرار است چنین تصمیمی گرفته شود و شبانه اعضای شورا از آن مطلع شوند باید از ریاست شورا و شهردار رشت برای حضور در آن جلسه دعوت می‌شد. تقاضا داریم حالا که این مباحث نادیده گرفته شده در این باره حتما پاسخگو باشند.

لازم به ذکر است: مبلمان شهری، ۹ فضای سبز و فضای مکث شامل پارک، مسیر پیاده روی، پیست دوچرخه سواری، ایستگاه ماهیگیری، کلبه‌های استراحت، ایستگاه طبیعت نگری و رستوران دریایی از طرح‌های پیش بینی شده در بسته‌های سرمایه گذاری تالاب عینک است.

پیشتر مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت از اعتبار ۱۱.۵ میلیارد تومانی برای پروژه بازآفرینی  و لایروبی تالاب خبر داد و گفته بود: تا کنون ۷ میلیارد تومان صورت هزینه از سوی پیمانکار به شهرداری ارایه شده است.

تالاب عینک رشت، بزرگترین تالاب شهری کشور است که تاکنون به دلایل زیست محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.