واگذاری دو بنای تاریخی گیلان به صندوق حفظ و احیای کشور

0 323

معاون میراث ‌فرهنگی گیلان از تایید واگذاری دو بنای تاریخی گیلان به صندوق حفظ و احیای کشور خبر داد.

روند واگذاری بناهای تاریخی مرمت شده به بخش خصوصی از سال ۱۳۸۴  توسط صندوق احیا و بهره ‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با هدف بهره‌ گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و مرمت بناهای تاریخی کشور آغاز شد. حدود یک میلیون اثر واجد ارزش تاریخی درسطح کشور وجود دارد که تا کنون  ۸۰۰ بنا به صندوق حفظ و احیا واگذار شده است.

گیلان نیز با دارا بودن بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی، رتبه‌ی چهارم کشور را به لحاظ تراکم آثار تاریخی را از آن خود کرده است. برخی از این بناها نیازمند مرمت و نگه داری هستند که با توجه به تعداد زیاد آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی امکان مرمت، احیا و نگهداری همه‌ی آن‌ها با بودجه دولتی وجود ندارد، بنابراین تعدادی از بنا‌ها و خانه‌های قدیمی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

به ‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌‌ی کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در دومین جلسه‌ی کمیته‌ی ملی نفایس ملی کشور، سه بنای تاریخی گیلان که به منظور واگذاری به صندوق حفظ احیای کشور معرفی شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

«ولی جهانی» معاون میراث‌ فرهنگی گیلان دراین خصوص گفت: از میان سه بنای معرفی شده به این کمیته، بنای تاریخی «کاروانسرا تی‌تی» به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و دارا بودن شاخص های معماری مربوط به کاروانسراهای کشور و قرار گیری آن در منطقه کوهستانی جنگلی به عنوان یکی از بناهای ارزشمند و جز نفایس ملی کشور تصویب شد.

جهانی افزود:«حمام تاریخی مریان» دیگر بنای معرفی شده قابل واگذاری به صندوق بود که این بنا در ۲۲ کیلومتری ارتفاعات شهرستان تالش و در روستای مریان قرار دارد و به عنوان یکی از بناهای واگذاری مورد تایید اعضا و کمیته نفایس کشور قرار گرفت.

گفتنی است بنای تاریخی «خانه صادقی »لاهیجان دیگر بنای معرفی شده به این صندوق بود که به دلیل قرار گیری در داخل بافت تاریخی شهر لاهیجان و استفاده اداره کل میراث فرهنگی لاهیجان مقرر شده مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.