چرا برخوردها بازدارنده نیستند؟

سوال شهروندان و فعالان اجتماعی از دستگاه قضا؛

0 236

سه حریق در یک هفته؛ این آمار مربوط به آتش سوزیهای عمدی در تالاب‌های امیرکلایه لاهیجان، بوجاق و تالاب انزلی در چند روز اخیر است. حریق‌های عمدی که اراضی و عرصه‌های محیط زیستی استان را هدف طمع ورزی متخلفین محلی برای گسترش اراضی کشاورزی شان قرارداده است.

از اوایل صبح جمعه نیز حدود ۴۰ هکتار از اراضی تالابی حاشیه مرداب انزلی طمع سودجویی متخلفانی شد که در سودای افزایش اراضی کشاورزی خود به آتش زدن نیزارهای تالاب انزلی اقدام کردند. آتشی که دود آن تا نیمه شب گذشته شهر انزلی و مناطق حاشیه و کنار گذر مرداب انزلی را در خود فرو برده بود.

اوایل هفته گذشته بعد از اینکه ۵ هکتار ازنیزارهای تالاب امیرکلایه لاهیجان توسط شکارچیان به آتش کشیده شد، خبر از آتش سوزی دیگری در تالاب بین المللی بوجاق کیاشهررسید.

حریق‌هایی که علیرغم تلاش نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی در نهایت با حضور بالگرد اطفای حریق به سختی مهار شد، اما اینبار زبانه‌های آتش از تالاب انزلی شعله ور شد. درست همان منطقه‌ای که کمتراز ۶ ماه گذشته توسط سودجویان در چراغ پشته انزلی به آتش کشیده شد و مسولان قضایی استان ازشناسایی عاملین و تحویل آنها به مراجع قضایی خبر داده بودند.

به نظر می‌رسد آتش سوزیهای عمدی در عرصه‌های تالابی استان را توانی برای مقابله و پیشگیری نیست. همانگونه که پیش ازاین نیز تالاب انزلی از ابتدای امسال شاهد وقوع چند آتش سوزی دیگر بود. نیزارهای تالابی در روستاهای شانگهای پرده، طالب آباد، لیجارکی کوچک محله و منطقه چراغ پشتان انزلی از ابتدای امسال تاکنون طعمه آتش شدند که همه این حریق‌ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در حال حاضر آنچه که مورد مطالبه شهروندان و فعالین اجتماعی و محیط زیستی استان و انزلی قرار گرفته برخورد کم جان و بی اثر با متخلفین وقوع این آتش سوزیهاست.

شکوهی‌راد معاون عمرانی فرمانداری انزلی، تأکید دارد: هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های متولی برای شناسایی و دستگیری مظنونین حریق تالاب و ارجاع آنها به دستگاه قضا وجود دارد اما تا زمانی که احکام قضایی متخلفین آتش سوزی‌ها بازدارنده نباشد،هیچ زمانی نمی‌توان با قاطعیت جلوی این اقدامات را گرفت.

در حالیکه امروز دادستان بندر انزلی از شناسایی، دستگیری و تشکیل پرونده برای چهار نفر از عوامل آتش سوزی عمدی در ۴۰ هکتار از اراضی تالاب بین المللی انزلی خبر داده، شهروندان می‌پرسند چرا تاکنون این قبیل برخوردها با مسبین بازدارنده نبوده؟

تلاشهای خبرنگار مرور برای پرسیدن این سوال از دادستان استان و مدیر کل محیط زیست بعنوان متولی و دستگاه نظارت بر تالابها بی نتیجه ماند، اما به گفته «بابک شکوهی راد» معاون عمرانی فرمانداری انزلی به مرور، شاید شک و تردید در خصوص مظنونین دستگیر شده که آیا واقعا مسبب واقعی این حریق‌ها هستند مانع از برخورد قضایی مناسب با آنها شده باشد.

شکوهی تأکید دارد: هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های متولی برای شناسایی و دستگیری مظنونین حریق تالاب و ارجاع آنها به دستگاه قضا وجود دارد اما تا زمانی که احکام قضایی متخلفین آتش سوزی‌ها بازدارنده نباشد،هیچ زمانی نمی‌توان با قاطعیت جلوی این اقدامات را گرفت. موضوعی که از سوی «امیر مرادی» مدیرکل ستاد بحران استانداری گیلان نیز به آن تأکید شد.

مرادی مدیرکل بحران استانداری گیلان، با تأکید به مطالبه گری ستاد بحران از دستگاه قضا برای برخورد مناسب و پیشگیرانه با سودجویانی که چشم طمع به اراضی تالابی دوخته‌اند افزود: برای آن دسته از دستگیر شدگان آتش سوزیهای گذشته که به دستگاه قضایی معرفی کردیم جریمه‌های خوبی در نظر گرفته شده اما این جریمه‌ها کفایت نمی‌کند.

در این رابطه مرادی به مرور اظهار کرد: دستگاه قضایی به درستی وظیفه خود را در برخورد با متخلفین انجام می‌‌دهد اما مستندانی که در این حریق‌ها دیده می‌شود به تنهایی برای اظهار عمدی بودن یا نبودن آنها کفایت نمی‌کند.

 مرادی با تأکید به مطالبه گری ستاد بحران از دستگاه قضا برای برخورد مناسب و پیشگیرانه با سودجویانی که چشم طمع به اراضی تالابی دوخته‌اند افزود: برای آن دسته از دستگیر شدگان آتش سوزیهای گذشته که به دستگاه قضایی معرفی کردیم جریمه‌های خوبی در نظر گرفته شده اما این جریمه‌ها کفایت نمی‌کند. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است طمع عده‌ای سودجو بار دیگر اتفاق بدتری برای تالابهای استان رقم بزنند و این مساله نیازمند مدیریت و هماهنگی بین دستگاهی بیشتری است.

مدیر کل ستاد بحران استانداری همچنین در پاسخ به سوال مرور در خصوص تعلل در پرواز بالگرد اطفای حریق و عدم حضور هواپیمای آب پاش در خاموش کردن آتش تالابهای استان تصریح کرد: برای کل کشور یک سازمان اطفای هوایی کشور وجود دارد که مجهز به ۶ دستگاه بالگرد است که مسؤولیت اطفای حریق کلیه مراتع و جنگلهایی که در دسترس نیستند را برعهده دارد. همزمان با آتش سوزی تالابهای گیلان در سایر مناطق کشور نیز حریق‌هایی رخ داد و قطعا تا یک آتش سوزی مهار نشود این بالگردها به مناطق دیگر نمی‌رسند. متأسفانه این تعداد بالگرد جوابگوی همه مناطق به طور همزمان نیست و اینکه گلایه از دیر رسیدن و عدم پوشش به موقع آنها مطرح می‌شود به دلیل همین موضوع است.

امیر مرادی با اشاره به حضور سریع دستگاه‌های محیط زیست و منابع طبیعی ۳۰ دقیقه بعد از حریق در عرصه‌های آتش سوزی اضافه کرد: در آتش سوزی‌های تالابی استان، ما منتظر حضورسازمان اطفای کشور و بالگرد نماندیم و موفق شدیم یک کیلومتر شلنگ آب را به مناطق و لکه‌های آتش سوزی برده و به آنجا دسترسی پیدا کنیم. این درحالیست که تا سال گذشته این امکانات و تجهیزات در پایگاه اطفای حریق لاکان رشت موجود نبود.

 مدیرکل ستاد بحران استانداری با اشاره به خاموش شدن آتش در تالاب انزلی و امیر کلایه ازپایش هوایی صبح امروز منطقه خبر داد و گفت: با توجه به تداوم گرما احتمال شعله ور لکه‌ای در تالاب وجود دارد که مجدد برخی مناطق آب پاشی شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه آتش سوزی به هسته مرکزی تالاب انزلی سرایت نکرد.

لازم به ذکر است: عصر امرور «حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی»رییس کل به همراه «احمد آقایی» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از منطقه سوخته تالاب بین المللی انزلی بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند اطفاء حریق و برخورد با عوامل آتش سوزی قرار گرفتند.

احمد آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در حاشیه بازدید از منطقه آتش سوزی تالاب بین‌المللی انزلی گفت: دستگاه قضا با متصرفان برخورد خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد حتی یک متر از زمین‌هایی که با هدف تصرف آتش زده شده بود مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عوامل این آتش سوزی شناسایی و طبق قانون به ۵ سال حبس و رفع اقامت در آن منطقه محکوم شدند، افزود: دستگاه قضا با بانیان آتش سوزی مجدد تالاب بین المللی انزلی برابر قانون برخورد خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.