ادامه جولان بازنشسته ها در هیئت های ورزشی گیلان

وقتی نه قانون و نه موعظه وزارت ورزش راه به جایی نمی برد!

0 718

نیمه دوم سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی برای بازنشسته ها در هر مسند و قدرتی بود، دقیقا مرداد ماه ۹۷ بود که قانونی در مجلس شورای اسلامی به نام ” ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها “، مصوب شد. از آنجایی که این قانون شامل حوزه ورزش هم می شد، از همین رو عده ای رفتند که تکلیفشان با این قانون مشخص بود. اما عده ای که به میزهایشان دوخته شده بودند، از بیت رهبری گرفته تا فیفا، دنبال راه کاری برای تداوم پشت میزنشینی شان بودند که متاسفانه برخی ها موفق شدند و برخی ها هم خوشبختانه ناکام.
۵ آذرماه ۹۷ بود که «محمدرضا داورزنی»، معاون توسعه ورزش های قهرمانی وزارت ورزش اعلام کرد؛ « طبق بحث رای وحدت رویه که سال گذشته از سوی دیوان محاسبات کشوراعلام شد رییس هیئت ورزشی یک استان بودن شغل نیست و شامل قضیه دوشغله ها نمی شود. اما رییس هیئت نمی تواند بازنشسته باشد و از ۱۵ آذر دستگاه های نظارتی به شدت به این موضوع ورود و نظارت می کنند.»
همین موضوع کافی بود تا برخی به این ماجرا ورود کرده و سرانجام در ۱۱ دی ماه همین سال از سوی همین مقام مسوول اعلام شود که «هیئت های ورزشی استانها و شهرستانها شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شوند.»
این اقدام پس از استعلاماتی بود که از سوی وزارت ورزش از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور انجام شد تا اختلاف نظری که راجع به مشمول شدن هیات های ورزشی استانی و شهرستانی در خصوص قانون بازنشستگان بود، حل شود. در این راستا وزارت ورزش با ارسال نامه ای به رئیس جمهور و رئیس مجلس درخواست کرد که « با توجه به این اختلاف نظرها و وجود ۱۴۰۰ هیئت در مراکز استانها و حدود ۱۴ هزار هیئت شهرستانی و بلاتکلیفی آنها در خصوص پاسخگویی به دستگاه نظارتی، تکلیف روشن شود». همین موضوع بلاتکلیفی موجب شد که بازنشسته ها همچنان گوی مدیریت در حوزه های ورزشی را از جوانان بربایند.
در گیلان هم اگرچه با عدم اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در هیئت های ورزشی استانها، بسیاری خیالشان راحت شد، ولی این دلیلی نمی شود، این بازنشسته ها همچنان با خیالی آسوده به صدرات سنتی و ناکارآمد خود در هیئت ها ادامه دهند و به جوانان دهن کجی کنند.

جولان بازنشسته ها

بازنشسته های بی شمار فدراسیون فوتبال از راس گرفته تا میانه، حتی از راپورت به فیفا هم کوتاهی نکردند و تا مرز تعلیق، فوتبال ایران را پیش بردند تا دولت و مجلس را مجبور کنند یک قلم قرمز بر روی نام آنها بکشد.
آنها در نهایت ماندند. اما دسته پرشمار دیگری نیز در رشته های مختلف ورزشی بودند که تکلیف نامعلومی با سرنوشتشان گره خورده بود؛ روسای هیئت های استانی که تعدادشان بیش از ۱۴۰۰ نفر است و روسای هیئت های ورزشی در شهرستان ها که آمارشان تا ۱۴ هزار نفر هم می رسد.
اگرچه از پیش مشخص بود، به ۱۴ هزار رییس هیات ورزشی در شهرستانها در این معامله گزندی نخواهد رسید، اما ۱۴۰۰ رییس هیئت در استانها (منهای فوتبال)، ماه ها خون دل خوردند تا با استعلاماتی که از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور شده بود، بالاخره با ادامه حضور بازنشسته های موجود در این ۱۴۰۰ رییس هیئت ورزشی در استانها موافقت شود. با این حال وزارت ورزش شفاها تاکید کرد ثواب است در پایان دوره اخیر، بازنشسته های محترم برای دوره آتی ثبت نام نکنند، اما کو گوش شنوا؟ در واقع مجلس با تصویب قانون نتوانست این افراد را از هیئت ها دور کند، آن وقت می توان انتظار داشت که وزارت ورزش با «موعظه» این چسبیده های ورزشی را پراکنده کند؟

هیئت های ورزشی با مردان سالخورده گیلان
مصداق بارز این چسبیده ها در هیئت های ورزشی گیلان پرشمارند. از باب الله زارع در هیات تیراندازی گیلان گرفته تا نقی هدایتی در هیات کشتی، از پرویز گلریز در هیات شنا و شیرجه گرفته تا کریم لیاقت جو در هیات ورزش های ناشنوایان، از رمضان پوریوسفی در هیات جودو و کوراش گرفته تا فرامرز الماسخاله در هیات فوتبال.
البته بهروز عباسی در هیات هندبال، قدیر سعیدی خواه در هیات روستایی و عشایری و فرامرز احمدی در هیات دوومیدانی نیز از جمله بازنشسته ها بودند که نه با پای خود، بلکه با رای مجمع از دور خارج شدند، یعنی از علاقه شان به خدمت چیزی کاسته نشده بود و همچنان علیرغم بازنشسته بودن و تاکید وزارت ورزش بر عدم ثبت نام مجدد، باز ثبت نام کرده و دوست داشتند به خدمتشان در هیئت ادامه دهند!
حال اما نوبت به هیئت فوتبال و فرامرز الماسخاله رسیده است که با پیوستی حق به جانب تر به نام ” فیفا ” و ” تعلیق فوتبال،” خواهان ادامه حضورش در راس هیئت فوتبال گیلان است.
الماسخاله در گفت و گویی کوتاه به مرور می گوید: قانونی وجود ندارد که مانع از حضور مجددش در راس هیئت فوتبال شود، حتی کسی نمی تواند مانع ثبت نامش شود.
این را صادقی معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان نیز تایید می کند و می گوید: انتخابات هیات فوتبال کاملا آزاد و دمکراتیک است و هر کسی می تواند در آن ثبت نام کند و به شرط گذر از فیلترهای قانونی، اعضای مجمع این اختیار را دارند که به وی رای دهند یا ندهند.
حال با پایان یافتن فراخوان ثبت نام از کاندیداهای مجمع انتخاباتی ریاست هیات فوتبال استان گیلان، ۹ نفر از جمله خود قربانعلی الماسخاله، رییس بازنشسته این هیات، نیز ثبت نام کرده اند.
او حق دارد که این چنین به خود مغرور باشد، چرا که مداوم اتفاقات فوتبالی در گیلان در خارج از زمین فوتبال در حال رقم خوردن است؛ ملوان که مجدد با شکایت بازیکنان پیشین خارجی اش در انتظار کسر امتیاز و شاید سقوط به لیگ پایین تر از سوی فیفا قرار دارد؛ داماش هم که در زمین فوتبال نتوانست حقش را بگیرد، ظاهرا با خرید امتیاز یک تیم لیگ دسته اولی صعودش به لیگ یک را در حال تکمیل است و باشگاه پرتلاطم سپیدرود نیز که سال گذشته از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرده بود به دنبال بوجود آوردن چالش برای تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان است تا آنها را از لیگ برتر بیاندازد و خود جایگزینش شود.
البته مدیر بازنشسته هیات فوتبال گیلان در این مدت بیکار نبوده و برای کاهش میانگین سنی مجموعه کاری اش، دختر خود و دختر یکی دیگر از همکاران بازنشسته را در هیات مشغول به کار کرده تا جوانگرایی نیز کرده باشد.

عارضه ای که دامنه اش به شهرستان‌ها هم کشیده است
البته از هیات فوتبالی که میانگین سنی اش حدود ۶۰ سال است بیشتر از این هم انتظار نمی رود که راهکار گریز از چالش های فوتبالی را در خارج از مستطیل سبز بجویند.
خود فرامرز الماسخاله که بازنشسته است، میرشهاب مومنی نایب رییس هیئت که بسیار پیشتر از الماسخاله بازنشسته شد، سن و سال فرزاد سیری دبیر هیات هم اگر بیشتر از مقام مافوقش نباشد، یقینا کمتر هم نیست. جمشید محمدی، مسعود فلاح، شکری، ابراهیم خوش چهره، علی نیا و ایرج عبدی هم از دیگر عوامل اجرایی و روسای کمیته های مختلف هیات فوتبال گیلان هستند که جملگی بازنشسته و سن بالا هستند.
در راس هیات های فوتبال در شهرستانها نیز وضع به همین منوال است. اکبرپور در هیات فوتبال رشت، محمود رمضانی در انزلی، بهمن پریان در آستارا، سید مختار میرحسینی در سیاهکل، بهمن جمشیدی در رودسر، محسن شیخ شعربافان در لاهیجان، محمد خشنود در آستانه اشرفیه و دیگرانی که آوردن نامشان در این مقال نمی گنجد، جملگی بازنشسته هستند.
آنچه مشخص است این که هیئت فوتبال گیلان با این همه پیرمرد ره به جایی نمی برد و تزریق خون تازه به رگ های بدنه کهنسال هیئت به شدت احساس می شود.
امیدواریم مجمع هیات فوتبال استان گیلان، برخلاف میرشهاب مومنی نایب رییس بازنشسته این هیئت که معتقد است :«دود همچنان از کنده بلند می شود»؛ یک نیروی جوان را در راس بگمارند و صد البته از وی بخواهند از تجربیات بازنشسته های هیئت حتما استفاده کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.