اعطای نشان ملی به پوشش محلی گیلان

0 621

با وجود اینکه پوشش محلی  گیلان  از سابقه چند هزار ساله برخوردار است اما استفاده از آن به جز دربرخی از روستاها و مراکز بوم گردی رواج چندانی ندارد. پوشش محلی یکی ازنشانه های فرهنگی و مظهر قومی درمناطق مختلف استان است  که احیا و بروز کردن آن برای استفاده زنان و مردان ، متناسب و سازگار با طبیعت و نوع زندگی  ضروری به نظر می رسد. تنوع پوشش محلی و انطباق آن با ارزش های معنوی ازجمله عوامل پایدار ماندن لباسهای محلی گیلان درفرهنگ و پوشش مردم استان است.

پوشش محلی گیلان نشان ملی مرغوبیت گرفت

«شهرود امیرانتخابی » مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از دریافت نشان ملی مرغوبیت برای هشت اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی استان خبر داد و گفت:  زیورآلات سنتی، منبت چوب، رشتی دوزی، جلیقه دامن شال، جلیقه مردانه، گلیم، نمد و چادرشب موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در پنجمین دوره داوری نشان ملی شده اند.

وی افزود: از مجموع ۳۹ اثر ارائه شده از استان گیلان در جلسه داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت، هشت اثر نشان مرغوبیت ملی دریافت کردند. همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.

گفتنی است، تاکنون ۷۲ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند. رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.