افزایش سطح کشت گلخانه ای در گیلان

0 773

«منوچهر پارسافر» مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان گفت:  با احداث ۴۱ گلخانه جدید، ۲۵ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های گیلان افزوده می‌شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در برنامه ششم، گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید و ضریب امنیت غذایی، مصرف بهینه آب، افزایش صادرات و اشتغال پایدار است.
وی افزود: در حال حاضر گیلان ۷۱ هکتار گلخانه دارد. قرار است این گلخانه‌ها با پرداخت ۱۱۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش خصوصی راه اندازی شوند. متقاضیان پس از اخذ پروانه تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیرداری، برای دریافت تسهیلات باید در سامانه سیتا ثبت نام کنند.
ایران کشوری خشک است و بحران آب در آن جدی است. میزان بارندگی در ایران ۱.۳ میانگین جهانی است و در استان گیلان نیز با وجود بارندگی‌های زیاد، زمان و مکان بارش‌ها مناسب نیست. لذا احداث و توسعه گلخانه ها در جهت بهره‌وری از منابع موجود از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد اهمیت قرار دارد. وجود گلخانه‌ها از نظر افزایش میزان بهره‌ وری از منابع موجود، کاهش قیمت تمام شده و تولید محصول با کیفیت و مقرون به صرفه، بسیار اهمیت دارد.
در گیلان نیز حدود ۴۰۰ هکتار فضای گلخانه ای وجود دارد که با توجه به برنامه ریزیهای وزرات جهاد کشاورزی از توسعه دراین بخش عقب مانده است. سال گذشته میزان تولید محصولات باغی و گلخانه ای در استان معادل ۵۹۰  هزار تن بوده است.
پیشتر «مختار مهدی‌زاده» مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی گیلان با بیان اینکه در توسعه فضای گلخانه‌ای در گیلان نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم، گفته بود: در چهار سال اخیر هیچ پیشرفتی در پروژه‌های احداث گلخانه ازسوی بخش خصوصی نداشتیم. توسعه ظرفیت زیر کشت گلخانه ای در گیلان نیازمند ورود بخش خصوصی است.
وی افزود: در گیلان مجموعاً هزار و ۸۲۹ هکتار برای کشت سبزیجات و صیفی‌جات در فضای باز داریم که می توان این مقدار را به طور کامل به محیط‌ های کشت مثل فضای گلخانه‌ای انتقال داد.
وی گفت: صومعه‌ سرا، فومن، بندر انزلی، شفت، رضوانشهر و سیاهکل مناسب ‌ترین شهرستان‌ها برای احداث گلخانه در گیلان هستند. با توجه به آب و هوای گیلان و نیاز ۸۰ درصدی به رطوبت در فضای گلخانه‌ای، هیچ مشکلی در توسعه گلخانه ها نداریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.