اورژانس هوایی هفته آینده در گیلان راه اندازی می شود

0 475

اورژانس هوایی در استان گیلان به همراه تعدادی پروژه اورژانس در استان های دیگر راه اندازی می شود.

«پیمان اسدی» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان گفت: پایگاه اورژانس هوایی استان دوشنبه هفته جاری توسط رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس از ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می شود.

وی با اشاره به اختصاص یک بالگرد بل ۲۱۲ دو موتور با راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در فرودگاه سردار جنگل رشت به گیلان افزود: این بالگرد براساس قرارداد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ناجا به این استان اختصاص داده شد.

وی  با بیان این که در اجرای طرح تحول سلامت مقرر شد تا همه استان های کشور از اورژانس هوایی برخوردار شوند، گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن این استان و در مواردی ترافیک سنگین به منظور ارائه به موقع خدمات رسانی فوریت های پزشکی، راه اندازی اورژانس هوایی در گیلان ضرورت دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اظهار داشت: بیمارستان های جدید در گیلان امکانات لازم برای فرود بالگرد را دارند و بیمارستان های خصوصی از جمله قائم و پارس در رشت از پدهای استاندارد با مجوز برخوردارند .

گردشگرپذیر بودن و حادثه خیز بودن درکنار تردد روز افزون گردشگران و مسافرین به گیلان موجب افزایش حوادث ترافیکی دراین استان شده است. از سوی دیگر، مشکل دسترسی به بیماران و مجروحان درجاده های اصلی و فرعی و روستاها ، گیلان را بیش از همیشه نیازمند آبولانس هوایی کرده بود.

پیشتر نیز رئیس مرکزحوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی دوره روزه ” اورژانس هوایی گیلان” به منظور راه اندازی اورژانس هوایی برگزار شده بود گفته بود: انتقال بیمار از نقاط دور استان به مرکز استان زمان براست و بیمارستان های تازه احداث گیلان نیز مجهز به پد فرودگاه بالگرد هستند.

وی افزود: انتقال سریع تر بیماران، انتقال نیروی متخصص بر بالین بیمار، انتقال تجهیزات به مکان های مورد لزوم و پشتیبانی از ناوگان زمینی، امکان دسترسی به نقاط صعب العبور، مال رو و غلبه بر ترافیک، امکان ارزیابی اولیه منطقه آسیب دیده از آسمان در حوادث، هدایت و راهبری ناوگان زمینی برای دسترسی راحت و مسیریابی در حوادث بزرگ، استفاده از کادر درمانی ویژه و امکانات ویژه درمانی و حمایتی، شعاع عملیاتی وسیع، انتقال اعضا پیوندی، داروهای گران قیمت و غیر قابل ذخیره و کم مصرف اما حساس، خون و فرآورده‌های خونی و آنتی دوت‌ها از جمله مزیت‌های آمبولانس هوایی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.