اکران “میدان جوانان سابق” در رشت

0 433

به گزارش ایرنا ، فیلم مستند “میدان جوانان سابق” کاری از مینا اکبری فیلمساز و روزنامه نگار شناخته شده حوزه فرهنگی با  حضور جمعی از روزنامه نگاران گیلان و علاقمندان به حوزه فیلم و مطبوعات در تماشاخانه رادی رشت به نمایش در آمد.

فیلمی که در مدت یک ساعت احوالات روزنامه نگاری ایران ، تاثیر اوضاع سیاسی برآن و اوج و فرودهای این حرفه و علل و عوامل اقبال مخاطبان و سپس بی رغبتی آنان به مطبوعات را در ۲۰ سال اخیر در معرض دید و قضاوت بیننده می گذارد.

«علی مسعودی نیا» روزنامه‌نگار و منتقد ادبی و سینمایی در نشست  پس از اکران با اشاره به سه سال کار پژوهشی برای ساخت این  فیلم گفت : فیلمساز هوشمندی  به خرج داد پکیج مستند را در قالب داستانی جمع کرد؛ اطلاعات را یک به یک داخل فیلم می گذارد و پازلی را تکمیل می کند .

وی افزود: قلاب عاطفی فیلم نیز همه این تکه ها را به هم وصل کرده و وجهه دراماتیکی که به کار می دهد روح مخاطب را تسخیر می کند .

مسعودی نیا افزود: فیلمساز  از گروه گسترده ای از نمونه نماها استفاده می کند که لایه های وسیع تری از داستان را پیش می برد و خود انتقادی موجود در فیلم و دوری از مظلوم نمایی شخصیت ها و حضور به اندازه و به جای راوی در فیلم را  از دیگر نکات مثبت کار است.

تاریخ را باید روایت کرد

«مینا اکبری»  سازنده فیلم میدان جوانان سابق و روزنامه نگار برجسته و باسابقه حوزه فرهنگی گفت: مهم ترین اتفاق زمان ساخت فیلم این بود که روایت روزنامه مان ثبت شود. در شرایط فعلی ثبت روایت مهم است . اجازه ندهیم تاریخ توسط کسانی نوشته شود که نحوه زیست و نگارششان با کسانی که آن دوران کار می کردند متفاوت است.

وی افزود:  فیلم را بعنوان یک روزنامه نگار فرهنگی روایت می کنم . وقتی روزنامه نگار سیاسی آن دوران را روایت کند و این دو روایت در کنار هم قرار گیرد تاریخ واقعی نشان داده می شود.

وی با اشاره به نمایش برخی رویدادهای سیاسی و اجتماعی در فیلم گفت: هیچ یک ازاتفاقات و شخصیتهای فیلم بی ارتباط با مطبوعات و کار مطبوعاتی نیست چرا که وجه صنفی اتفاقات برایم بیشتر اهمیت داشت.

اکبری،  بی علاقگی مردم به مطبوعات را حاصل بی اعتمادی و عدم تاثیرگذاری نشریات بر جامعه دانست، آنچه موجب نومیدی و  خداحافظی او و بسیاری از روزنامه نگاران زبده با کار روزنامه نگاری شد.

گفتنی است در خاتمه نمایش این مستند از احمد جکتاجی روزنامه نگار ، محقق، شاعر و داستان نویس مطرح گیلان و فاطمه صابری روزنامه نگار اجتماعی شناخته شده گیلان به پاس تلاشهای صادقانه و موثرشان در عرصه رسانه تجلیل بعمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.