بن بست اعتباری بر سر راه پروژه های ریلی

بعد از آزاد راه رشت - قزوین

0 944

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تکمیل پروژه راه آهن رشت-آستارا را نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اعلام کرد.

«روح اله خادمی» در جلسه جمع بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این پروژه ریلی گفت: برای تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی و مسکونی در مسیرهستیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل گذاری است افزود: زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا آغاز شده است.

به نظر می‌رسد بن بست کمبود اعتبارات بعد از اینکه هفته گذشته سرعت تکمیل آزاد راه رشت قزوین را کند کرد، حال بر سر راه پروژه خط ریلی رشت – آستارا قرار گرفته است.

احداث خط ریلی ۱۶۰ کیلومتری رشت- انزلی- آستارا از پروژه‌های نیمه تمام دولت تدبیر و امید است که طی ۶ سال گذشته فقط ۵/۶ کیلومتر از مسیر این خط ریلی توسط شرکت زیر ساخت تملک شده بود بی آنکه پیشرفتی در عملیات ریل گذاری آن حاصل شود. حتی عدم تزریق منابع مالی به این پروژه منجر به جمع آوری کارگاه از سوی قرارگاه خاتم النبیا شد.

درحالیکه قرار بود این پروژه با مشارکت و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان تکمیل و نهایی شود اما در ایستگاه آستارا رها شد. در حال حاضر پروژه رشت-آستارا به یک پروژه فرسایشی تبدیل شده که در دولت‌های قبلی برای ساخت آن تعلل شد. حال شنیده‌ها حاکی است روس‌ها حاضر به مشارکت در ساخت این طرح شده‌اند. به عقیده کارشناسان اگر روس‌ها وارد پروژه شوند، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت این طرح است که طرح گرانی محسوب می‌شود. مشارکتی که تاکنون قراردادهای آن امضا نشده است.

لازم به ذکر است، از ماه گذشته کارگاه‌ احداث ریل از آستارا تا رشت بعد از دیدار روسای جمهور ایران و روسیه و ابرازعلاقه روسها به مشارکت مالی برای تکمیل این پروژه نیمه تمام، فعال و رسماً عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.