فرآوری پیله ابریشم با دستان مددجویان گیلانی

0 1,035

گیلان یکی از قطبهای تولید پیله ابریشم درکشور است . تولید ۴۰ درصد تولید پیله ابریشم ، این استان را در رتبه اول کشور قرار داده است. اما ضعف صنایع تبدیلی و فرآوری نخ ابریشم  تولید کنندگان این بخش را رنج می دهد. سالهاست که  تولیدات پیله ابریشم استان درکارخانجات استانهای دیگر به خصوص خراسان رضوی  نخ ریسی می شوند. در حالیکه غیر فعال بودن کارخانجات ابریشم کشی و نبود صنایع تبدیلی و فرآروی از چالشهای صنعت نوغانداری در استان محسوب می شود در راستای طرح توسعه و احیای صنعت ابریشم و همچنین توانمندی و اشتغال مددجویان کمیته امداد کشور، تفاهم نامه همکاری امضا شده که در پی آن از این پس پیله‌های ابریشم تولیدی گیلان با کمک مددجویان کمیته امداد در استان به نخ  تبدیل می‌شوند.

« مجید فرزانه » معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور دراین باره گفت: با وجود اینکه گیلان قطب تولید پیله ابرشیم در کشور است، اما پیله های‌تر برای تبدیل به نخ به استان خراسان رضوی منتقل می‌شوند که براساس این تفاهم نامه ، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ۵۰ مددجوی تحت پوشش این نهاد حمایتی،  ۵۰  دستگاه ابریشم کشی و تبدیل نخ خریداری کرده تا علاوه بر پرورش نوغان، با تبدیل نخ کسب درآمد داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی توزیع تخم نوغان درگیلان  افزود: سال گذشته  ۹ هزار نوغاندار، بیش از ۴۸۰  تن پیله‌تر ابریشم تولید و روانه بازار کردند.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: آموزش به نوغانداران برای توسعه نوغانداری، توزیع نهال‌های رایگان و افزایش توتستان‌ها از جمله راهکار‌های مرکز توسعه نوغانداری کشور در راستای توسعه این صنعت است.

«عباس اهرابی» مدیر کل کمیته امداد امام خمینی گیلان نیز دراین رابطه  از همکاری کمیته امداد با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها از جمله اداره کل فنی و حرفه‌ای گیلان برای ارائه آموزش‌های شغلی و مهارتی به مددجویان خبر داد و گفت: مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گیلان می‌توانند به صورت رایگان از این آموزش‌ها برخوردار شده و سپس برای ایجاد کسب و کار مورد نظر خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغالزایی در مناطق روستایی استان وجود دارد افزود: برای ارتقاء سطح اقتصادی زندگی مددجویان روستایی می‌توان در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات و صنایع‌دستی طرح‌های اشتغالزایی را اجرا کرد.

گفتنی است براساس آمارهای شرکت ابریشم ایران ۲۵ هزار خانوار به نوغانداری در سطح کشور اشتغال دارند. در سال جاری میزان تولید پیله ابریشم از ۹۸۰ تن در سال گذشته به ۱۳۸۵تن رسید. که در طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده و برای این صنعت رکورد محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.