کاهش ترانزیت خارجی از گمرکات گیلان

0 426

ناظر گمرکات گیلان از کاهش ترانزیت خارجی از گمرکات گیلان خبر داد و گفت: در شش ماه نخست امسال دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال درآمد گمرکی داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.

«ابوالقاسم یوسفی نژاد» افزود: در شش ماهه نخست امسال میزان ترانزیت خارجی از گمرکات استان گیلان معادل ۸۰ هزار و ۱۶۹ تن کالا به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی و ارزش دلاری به ترتیب کاهش ۲۹ و ۳ درصدی داشته است.

وی چوب و تخته، تریلر، کامیون کشنده، خودروی سواری، لوازم یدکی و ماشین آلات صنعتی، اجزا و قطعات، غلات و خشکبار، میوه صیفی جات، روغن و محصولات شیمیایی را عمده ترین کالاهای ترانزیتی استان عنوان کرد و گفت: کالاهای ترانزیت از کشورهای مبدا روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و قزاقستان به کشورهای مقصد عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و مناطق آزاد و ویژه بوده که از مرز گمرکات خروجی پیرانشهر، باشماق، بازرگان، سرخس، حسن رود و مهران ترانزیت می‌شود.

یوسفی نژاد همچنین از کاهش ۳۲ و ۳۸ درصدی از نظر وزنی و ارزش دلاری ترانزیت خارجی ازمقصد گمرکات به وزن ۱۰۴ هزار و ۳۹۸ تن کالا به ارزش بیش از ۴۶۴ میلیون دلار خبر داد و افزود: عمده درآمدهای وصولی معادل ۱۵۰۰ میلیارد ریال توسط گمرک آستارا اخذ شده که تقریبا معادل ۵۲ درصد از کل درآمد وصولی استان گیلان است.

گمرک  به عنوان یک سازمان‌ دولتی و مرزبان اقتصادی کشور، نقش مهمی در اجرای سیاست ها و خط ‌مشی های اقتصادی – بازرگانی کشور دارد.گیلان نیز از طریق سه گمرک آستارا ، بندرانزلی و کاسپین نقش مهمی در مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر ایفا می کند.

پیشتر نیز ناظر گمرکات استان گفته بود: از مجموع کل صادرات ایران ۴۰ درصد به روسیه بوده و نیز ۵۶ درصد واردات کالاهای روسیه به ایران از طریق گمرکات گیلان انجام می شود.

همچنین طبق آمارهای گمرک گیلان، با  شبانه ­روزی شدن گمرک مرزی آستارا، راه اندازی گمرک ریلی آستارا- آستارا ، راه اندازی گمرک منطقه ویژه اقتصادی آستارا،  کاسپین منطقه آزاد انزلی در سال گذشته  افزایش ۷۷ درصدی در صادرات، ۱۰۲ درصدی در واردات کالاهای اساسی، ۹۵ درصدی در ترانزیت کالا ، و ۸۸ درصدی در ورود وخروج مسافری در گمرکات استان داشتیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.