گیلان رکورددار بازنشستگی پیش از موعد

آسیب جدی برای تامین اجتماعی گیلان

0 444

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان سهم بازنشستگی پیش از موعد در استان را ۵۳ درصد و بالاتر از متوسط کشوری اعلام کرد.

«علی حسین نژاد»گفت: براساس گزارش های آماری بر مبنای پایان سال ۱۳۹۹، ۵۰ هزار و ۷۶۳ نفر معادل ۵۳ درصد مجموع بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در گیلان را افرادی که به صورت پیش از موعد بازنشسته شده‌اند تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۴۵ هزار و ۸۱ نفر یعنی ۴۷ درصد بازنشستگان تحت پوشش نیز به شکل عادی و با قوانین متداول بازنشسته گردیده‌اند، افزود: شاهد بازنشستگی‌های پیش از موعد هستیم.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان ادامه داد: بررسی این اعداد و ارقام نشان می دهد که متوسط بیمه پردازی استان برای بازنشستگی کمتر از دو دهه است واگر گروه های بازماندگان و ازکارافتادگان که بخش عمده‌ای از آنها نیز حتی با سوابق بسیار ناچیز در زمره مستمری بگیران قرار دارند به این جرگه اضافه کنیم مصداقی بارز و واضح ازعلل عدم تعادل منابع و مصارف در گیلان به تصویر کشیده خواهد شد.

طی ماه‌های گذشته اثرات گرانی، تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی برای بازنشستگان و مستمری بگیران چند صندوق بازنشستگی، آنها را در اعتراض به ادامه مشکلات معیشتی و عدم کفاف دستمزد به خیابانها کشانده است.

در این میان بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی سالهاست دلخوش به وعده‌های رنگارنگی هستند که اگر محقق شوند، تغییر ناچیزی در معیشتشان رخ خواهد داد. اما در سوی دیگر ماجرا گیلان در راس سالمندترین استان کشور نیز قرار گرفته و نیمی از جمعیت آن را سالمندان تشکیل داده‌اند. به گفته کارشناسان طی ۳۰ سال آینده، این استان با چالش خدمات رفاهی و سلامتی برای سالمندان خود مواجه خواهد بود.

بازنشستگی پیش از موعد آسیب جدی برای گیلان

درهمین رابطه «حسین نحوی نژاد» مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه بازنشستگی پیش از موعد آسیب جدی برای گیلان است به مرور گفت: شاید بازنشستگی پیش از موعد برای زنان در راستای حفظ کانون خانواده مناسب باشد اما این موضوع برای مردان از لحاظ اقتصادی واجتماعی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

 نحوی نژاد با بیان اینکه اشتغال در فعالیتهای کاذب شغلی و دستفروشی از آسیبهای بازنشستگی پیش از موعد برای مردان خواهد بود تأکید کرد: افزایش تعداد بازنشستگان فشار مضاعفی به صندوقهای بیمه‌ای وارد می‌کند و متأسفانه معافیتهایی که دولت در این زمینه در نظر گرفته به این موضوع دامن زده است.

 مدیرکل بهزیستی گیلان اظهار کرد: دولت می‌توانست برای حل مشکل بیکاری، کسب و کار و اشتغال را توسعه بدهد اما راهکار بازنشستگی پیش از موعد را انتخاب کرد که فشار آن بروی نهاده‌های اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای خواهد بود.

 وی افزود: در حال حاضر ۸ رصد بازنشستگان نیازمند دریافت خدمات رفاهی و سلامتی در خانه و آسایشگاه‌ها هستند که این خدمات را از بهزیستی دریافت می‌کنند. بعنوان مثال اگر این تعداد ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد ارایه خدمات از سوی دستگاه‌های حمایتی و رفاهی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. این موضوع یک شکست برای تامین اجتماعی در آینده خواهد بود.

مدیر کل بهریستی گیلان تأکید کرد: برای کاهش آسیبهای دوران بازنشستگی و ارایه خدمات نیازمند ایجاد صندوق بیمه مراقبتی هستیم که افراد شاغل طی سی سال اشتغال، مبلغی را برای دوران سالمندی خود ذخیره سازی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.