خانه مادری شیون فومنی در معرض تخریب و نابودی

0 703

همزمان با بیست و دومین سالروز درگذشت زنده یاد «شیون فومنی» شاعر نامدار گیلانی، موضوع خرید خانه‌ی این شاعر گیلانی که قراربود پس از ثبت ملی با عنوان « خانه  موزه‌ی شیون فومنی» خریداری شده و به یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری استان تبدیل شود، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

«محمدحسین مهدی پور»عضو هیات امنا و رییس هیئت اجرایی بنیاد فرهنگی شیون فومنی دراین باره به ایرنا گفت: پس از تاسیس بنیاد فرهنگی شیون فومنی، در شهریور ماه ۱۳۹۸ به پیشنهاد بنیاد و پذیرش مشروط مالک خانه مادری زنده یاد شیون فومنی، تفاهم نامه ای بین بنیاد فرهنگی شیون فومنی با مالک خانه واقع در محله رودبارتان رشت منعقد شد که طی آن، مالک فعلی متعهد شد تا ضمن حفظ و نگهداری آن، این خانه را به غیر نفروشد و بنیاد فرهنگی شیون فومنی نیزمتعهد شد با پیگیری ثبت ملی بنا و خرید آن نسبت به احیای اثر تاریخی با قدمت ۸۰ ساله به عنوان «خانه موزه‌ی شیون» اقدام جدی داشته باشد.

وی افزود: با پیگیری های بنیاد فرهنگی شیون فومنی از اداره‌ی کل میراث فرهنگی گیلان در خرداد ماه ۱۳۹۹، خانه مادری شیون فومنی به ثبت ملی رسید. در پی ثبت ملی این خانه این بنیاد در نامه ای به اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان خواستار اقدامات لازم جهت خرید و احیای خانه‌ی مادری شیون شد.علیرغم قول مساعد میراث فرهنگی استان و اختصاص اعتبار ملی جهت خرید، تاکنون نه تفاهم نامه ای به امضای طرفین رسیده و نه خانه‌ی مادری شیون برای ایجاد خانه – موزه شیون فومنی خریداری، احیا و تجهیز شده است‌.

اکنون این نگرانی وجود دارد که با انجام نشدن وعده‌ی خرید این خانه، سرنوشتی که برسرخانه‌ی «هوشنگ ابتهاج ملقب به سایه » دررشت آمد برای این خانه‌ی قدیمی نیز تکرار شود و به جای مرمت و احیای این خانه، شاهد تخریب و نابودی یکی دیگر از میراث های فرهنگی ارزشمند گیلان باشیم.

درهمین رابطه پیشتر در دی ماه سال گذشته «شهرود امیرانتخابی » مدیرکل سابق اداره‌ی‎کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان از احیاء و ثبت ملی خانه میراحمد سید فخری نژاد ملقب به «شیون فومنی» شاعر نامدارگیلانی خبر داده و گفته بود: امیدواریم با تخصیص اعتبار جهت خرید عرصه و اعیان مورد نظر، خانه موزه‌ی شیون فومنی در این محل ایجاد و به‌عنوان یک مکان فرهنگی مورد استفاده‌ی علاقمندان و مردم قرار بگیرد.

پیش ازاین نیز خانه‎‌ی مادری «هوشنگ ابتهاج ملقب به سایه» در رشت که قرار بود از سوی شهرداری رشت خریداری و به «بنیاد شعر و غزل سایه» تبدیل شود، علیرغم قول مالک در حفظ وعدم تخریب آن ، پس ازدوسال کش و قوس بین شهرداری و میراث فرهنگی استان در فروردین ۹۸ تخریب شد. این درحالیست که این خانه هیچگاه ازسوی اداره کل میراث فرهنگی استان به ثبت ملی نرسید. اما سرنوشت خانه‌ی اقبال انزلی ختم به خیر شد و این خانه که با مجوز شهرداری انزلی در مسیر تخریب از سوی مالک قرار گرفته بود با اقدام به موقع فعالین فرهنگی و شورای شهر انزلی جلوی تخریبش گرفته شد و مقرر شد این خانه‌ی میراثی توسط شهرداری به خانه‌ی فرهنگ شهر بندر انزلی تبدیل شود.

گفتنی است شیون فومنی از شاعران محبوب و مشهور گیلانی است که در سال ۱۳۲۵در شهرستان فومن دیده به جهان گشود و دوران نوجوانی خود را در شهر رشت و در خانه مذکور سپری کرد. شیون سال ۱۳۷۲ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و در شهریور ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه دریکی از بیمارستانهای تهران از دنیا رفت و بنا به وصیتش در جوار آرامگاه میرزا کوچک جنگلی  در آرامستان سلیمان داراب رشت به خاک سپرده شد. از آثار این شاعر می توان به پیش پای برگ ، یک آسمان پرواز، از تو برای تو، رودخانه در بهار و کوچه باغ حرف  اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.