روستای مرگ رومینا سفیدسنگان دوباره روی آنتن می‌رود؟

روایت‌هایی از خشونت علیه یک دانش آموز ابتدایی در مدرسه

0 161

روستای سفیدسنگان محل زندگی و قتل رومینا اشرفی در بخش حویق شهرستان تالش بار دیگر روی خط خبر رفته است.

منابع خبری محلی  در آخرین روزهای آبان خبر خشونتی دیگر از همین روستا  را منتشر کرده‌اند. این بار یک پسر دانش آموز ابتدایی در مدرسه مورد خشونت قرار گرفته است.

پالاسی نیوز حویق شهرستان تالش نخستین راوی رویداد درباره رویداد را چنین روایت می‌کند: “بنا به گفته خانواده ماهان محمدی دانش آموز پایه دوم ابتدایی در مدرسه شهید پورحنیفه سفیدسنگان با دانش آموز دیگری درگیر شده است. والدین دانش آموز با مراجعه به مدرسه در حضور معلم و مدیر مدرسه ماهان محمدی را با ضربات مشت و لگد به صورت و سینه مجروح می‌کنند. ماهان از هوش می‌رود و با اورژانس به بیمارستان (شهید بهشتی) شهر آستارا منتقل می‌شود. این حادثه توسط نیروی انتظامی صورتجلسه شده است”.

نقل قول رویداد تالش در آستارا

منطقه حویق اگرچه از نظر اداری و تقسیمات کشوری متعلق به تالش است اما به دلیل نزدیکی مسافتی و فرهنگی با شهرستان بندر آستارا این رویداد نیز همچون قتل رومینا اشرفی توسط صفحات شبکه اجتماعی اینستاگرام آستارایی برجسته شده و مورد توجه قرار گرفته است.

روز حادثه چه گذشت؟

شهرستان تالش دو اداره آموزش و پرورش دارد. بخش حویق تالش با حدود شش هزار دانش آموز به صورت مستقل اداره می‌شود.

علی امیری رئیس اداره حویق درباره جزئیات این اتفاق تلخ می‌گوید: روستاهای لمیر، کهنه حیاطی، سفید سنگان و درزه کری یک دبستان ابتدایی مختلط بنام شهید ثورحنیفه دارد. ماهان محمدی اهل روستای “کهنه حیاطی”  روز دوشنبه و دختر دانش آموز کلاس هم مدرسه ای اهل روستای درزه کری به صورت فیزیکی درگیر می‌شود. آثار ضرب و جرح مربوط به دعوای دو دانش آموز است. ق.ر پدر دختر دانش آموز به مدرسه می‌رود و به ماهان می‌گوید که اگر دوباره با دختر من درگیر شوی گوش تو را می‌کشم یا می‌برم. ماهان پس از تهدید وی دچار تشنج عصبی می‌شود و سابقه قبلی این بیماری را هم دارد. خانه آنها در کنار جاده و “رودخانه لمیر” طی سیل اخیر با خطر تخریب مواجه شده و او پس از این رویداد ترسیده و با مشکل مواجه شده است.

ماهان را به بیمارستان آستارا که نزدیک تر است منتقل کرده اند و پزشک همان روز با تشخیص پزشک مرخص شده و به خانه بازگشته است.

روز سه شنبه نشستی با حضور بخشدار، اعضای شورا و ریش سفیدان برگزار کردیم و دو خانواده نسبت به تبعات این موضوع و توجیه دعوت به خویشتنداری شده‌اند.

ق.ر در این نشست نسبت رفتار نادرست خود برای حضور در مدرسه و برخورد با ماهان ابراز پشیمانی کرده است. همچنین تذکراتی بابت شیطنت کودکانه به دو دانش آموز دختر و پسر داده ایم تا چنین مواردی تکرار نشود. البته به دلیل اتفاق تلخ مرگ رومینا طی نشست‌های انجمن اولیا و مربیان مواردی به آنها گوشزد شده بود اما کافی نبوده است‌.

این مقام دولتی درباره تبعات رویداد اخیر در رسانه‌ها تاکید می‌کند: یکی از بستگان ماهان وارد ماجرا شده و برای هواداری موضوع را بزرگنمایی کرده است که این رفتار مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به مشکل این مدرسه کم دانش آموز تصریح می‌کند: دبستان شهید پورحنیفه کم جمعیت است و طبق چارت اداری مدارس زیر ۸۲ دانش آموز مدیر مستقل ندارد و مدیر همزمان به عنوان معلم تدریس هم می‌کند.

رفتار خشن اولیا

منابع آگاه محلی سفیدسنگان اطلاعات بیشتری را به حکایت گیلان ارائه می‌کنند. طبق گفته آنها “ق.ر پدر دختر دانش آموز” چند سال پیش از این رفتار مشابهی از خود نشان داده و در دعوای فرزند خود با دانش آموزان دیگر به مدرسه رفته و در کار مدرسه مداخله کرده بود.

دیوار حاشا بلند است

بخشدار حویق تالش روایت دیگری دارد. وی در این مورد انتشار خبر را نکوهش و بیان می‌کند: نخستین بار پلاسی نیوز خبر را منتشر کرده که اکنون حذف شده است.

 اسماعیل ولی زاده ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند: ضرب و جرح کذب محض است و ماهان با آمبولانس به بیمارستان منتقل نکرده‌اند و مدیر مدرسه برای اطمینان با خودروی شخصی خود او را به بیمارستان برده است. تصویر صورت باد کرده مربوط به عفونت دندان است و دختر دانش آموز توسط ماهان کتک خورده است.

والدین دختر دانش آموز به مدرسه حمله نکرده‌اند و ماهان را کتک نزده‌اند و این موضوع را پلیس صورتجلسه کرده است.

بخشدار حویق در ادامه می‌افزاید: روز سه شنبه به دبستان شهید پورحنیفه رفتم و اولیای ضارب و مضروب را دعوت کردم.

روایت یک رسانه

روایت “پایگاه خبری حویق خبر” رسانه نزدیک به بخشدار حویق هم در نوع خود قابل توجه است. مدیر حویق خبر که در نشست روز سه شنبه میان مسوولان و اولیا حاضر بوده یک فایل ویدئویی از مادر ماهان محمدی به زبان ترکی آذربایجانی منتشر می‌کند. مادر ماهان در این ویدئو می‌گوید: “فرزند مرا دختر …‌ (کتک) زده است. روی قلب فرزند من لگد زده و فرزندم در (کنار) درب به زمین خورده و بی‌حال شده …”. ویدئو حویق خبر ناگهان قطع می‌شود و دوباره مادر ماهان در ادامه می‌گوید: “آمدم و دیدم فرزندم بی‌حال شده است”. گفته های مادر ماهان با مداخله نفر پشت دوربین دوباره قطع می‌شود و این بار به جز صدای فرد مصاحبه کننده صدای دیگری به گوش می‌رسد. این زن در پاسخ به پرسش ” شما قبول می‌کنید که دانش آموز با دانش آموز درگیر شده؟ پاسخ می‌دهد: دانش آموز با دانش آموز بوده.این (فرد) به سوی فرزندم حمله کرده و او هول کرده (ترسیده) است”.

این ویدئو ۳۲ ثانیه ای همین جا پایان می یاید و به نظر می‌رسد که مادر ماهان محمدی آه می‌کشد و به سمت چپ تصویر نگاه می‌کند.

انکار بخشدار و رسانه محلی با انتشار

این ویدئو نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه به طور غیر حرفه ای تدوین شده و نام خانوادگی دختر دانش آموز نیز برده شده است. همچنین تشریح صحنه خشونت آمیز دعوای کودکانه در یک فایل تصویری التهاب را بیشتر می‌کند. کاری که ممکن است منجر به افزایش بیشتر تنش شود‌.

درباره سفیدسنگان

نام منطقه این منطقه با عرض حدودا ۳ کیلومتری میان دریا و کوهپایه‌ ای زمانی بر سر زبانها افتاد که رومینا اشرفی دختر حدودا ۱۴ ساله در بهار سال ۱۳۹۹ توسط پدرش با داس به قتل رسید. خبرنگاران رسانه های مطرح ایران خبرنگاران خود را به این روستا فرستادند. “روزنامه شرق” با تیتر “عاشقانه‌های سفیدسنگان” گزارشی را به نقل از ” پایگاه خبری مرور” گیلان در این باره منتشر کرده بود. همان زمان مشخص شده به جز رومینا یک زن و دو دختر دیگر طی سال‌های گذشته خودکشی کرده‌اند. پس از آن یک مرکز مشاوره توسط اداره کل بهزیستی برای فعالیت در این منطقه مستقر شد تا اوضاع کمی بهتر شود‌.

اینگونه که به نظر می‌رسد سطح خشونت این منطقه همچنان بالاست و تا سطح مدرسه هم کشیده می‌شود. شاید لازم است تا مسوولان بیشتر از این موضوع را جدی بگیرند و مدرسه به عنوان تعلیم و تربیت نقش جدی تری را بر عهده بگیرد. فرهنگ سازی در این روستا همانند نان شب واجب است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.