لابی بازاریان رودبار یا کمبود اعتبار دولت؟

هشت کیلومتری که برای دولت ابرپروژه شد؛

43 33,371

این هفته قطعه هشت و دو دهم کیلومتری منجیل به رودبار آزاد راه قزوین ـ رشت افتتاح شده است. مسیری که رسانه‌های هوادار دولت اصرار دارند دولت یک ابرپروژه ملی را بهره برداری کرده  و قرار بوده «سید ابراهیم رییسی» آن را افتتاح کند. اما تنها «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و  «محسن منصوری» معاون اجرایی در مراسم افتتاح آن شرکت کرده‌اند.

 حالا انتقادها از عدم راه‌اندازی مسیر برگشت میان رودبار ـ منجیل بالا گرفته و بذرپاش دلیل آن را ملاحظات اجتماعی و کسب و کار مردم بیان کرده است. البته اعداد و ارقام اعلام شده وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه احداث نیز با ارقام اعلام شده معاونانش یکی نیست و تفاوت‌هایی دارد.

آزادراه قزوین  ـ رشت به طول ۱۳۸ کیلومتر طرح ریزی شده که ۱۳۰ کیلومتر آن در سه فاز تا سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این مسیر پر رفت و آمدترین محور ارتباطی به سوی شمال کشور و گیلان است که نقش ویژه‌ای در حمل و نقل عمومی و جابجایی مسافر دارد.

 بار محصولات کشاورزی صادراتی گمرک آستارا و محموله‌های بندر انزلی از این محدوده می‌گذرد. تعداد زیادی از مسافران نیز ترجیح می‌دهند که از همین مسیر ابتدا به شمال و استان اردبیل مسافرت کنند و در زمان اوج سفر و تعطیلات سال همیشه پرترافیک محسوب می‌شود.

احداث قطعه پرماجرا و بحث مسیر حدودا هشت کیلومتری میان شهرهای منجیل و رودبار که ساخت آن بارها بنا بر دلایل مختلف به تعویق افتاده بود، از سال ۱۳۹۸ در دولت حسن روحانی کلید خورده است. مسیر ورودی به گیلان از منجیل به رودبار (همین قطعه) بالاخره دوشنبه ۲۱ اسفند به بهره برداری رسید تا بنابر پیش بینی‌ها بار ترافیکی را خنثی کند و خودروها زودتر بتوانند وارد گیلان شوند. در عین حال هنوز خبری از ساخت مسیر برگشت خودرویی رودبار به منجیل و محور خروجی نیست.

علاوه بر دشواری راه سازی در مسیر کوهستانی و زلزله خیزی این محدوده، ملاحظات اقتصادی نیز بخشی از ماجرای این آزادراه بوده که چندین شهر از جمله لوشان، منجیل، رودبار و رستم آباد را تحت تاثیر قرار داده است.

این موضوع توسط مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز مورد تأکید قرار گرفته و در این مورد تصریح کرده است: «درخواست مدیران و معتمدین منطقه این بوده که محور برگشت (به سوی قزوین) از داخل شهر باشد که اجابت شده و ما یک محور را باز می‌کنیم. البته در محور برگشت از درون شهر (رودبار) باید اصلاحات ترافیکی انجام دهیم و محور تعریض شود.»

با احداث این آزاد راه بازار زیتون شهرهای لوشان، منجیل و رستم آباد تخته شده و این شهرها از رونق افتاده‌اند.

بذرپاش طول مسیر را هشت و نیم کیلومتر و هزینه انجام شده این پروژه را دو هزار و چهارصد میلیارد تومان و ارزش روز آن را پنج هزار میلیارد تومان بیان کرده است.

در عین حال «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه؛ طول مسیر ساخته شده را هشت کیلومتر و ۲۰۰ متر بیان کرده که دو هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است و ارزش روز آن پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

بزرگنمایی آزادراه منجیل -رودبار

 در این میان موضوعات اختلاف آمار وزیر، عدم احداث مسیر بازگشت و ملاحظات اجتماعی چیزی است که مورد انتقاد عمومی قرار دارد.

عبور مسیر برگشت مسافران از درون شهر رودبار یک نوع رانت محسوب می‌شود و سال‌ها بزرگان این شهر از جمله نماینده اسبق شهرستان بخاطر همین موضوع به تهران رفت و آمد کرده‌اند تا بتوانند بازار شهرشان را حفظ کنند

 اساسی‌ترین انتقاد بزرگنمایی پروژه و پایان آن است. در حالی که هنوز مسیر خروجی از رودبار ماجرای خاص خود را دارد و کار تعریض مسیر درون شهر رودبار به آسانی گفته‌های مقامات دولتی نیست و در فرصت مانده به نوروز بعید به نظر می‌رسد بتوان این مشکل را حل کرد.

موضوع بعدی ملاحظات اجتماعی درباره بازار و واحدهای تجاری است که عمدتا بر پایه خدمات و کسب و کار فروش کالا به مسافر است و ظاهرا بر پایه فروش محصول زیتون و فرآورده‌های آن استوار است. این در حالیست که ساخت این آزاد راه بازار زیتون فروش‌های لوشان، منجیل و رستم آباد را تخته کرده و این شهرها دیرزمانی است که از رونق افتاده‌اند.

آزاد راه کسب وکار منجیل را تعطیل کرد

یک شهروند سرشناس اهل منجیل در مورد تبعات این موضوع برای شهرهای بین راهی می‌گوید: عدم عبور آزاد راه از داخل شهر ما باعث تعطیلی غذاخوری‌ها و مغازه‌ها شده و بسیاری از مشاغل تعطیل و یا مجبور به مهاجرت شده‌اند و بیشتر به قزوین و رشت مهاجرت کردند. ساخت مجتمع‌های بین راهی برای استقرار همین فروشندگان نیز نتوانسته زیان‌های این تغییر وضعیت را جبران کند.

اصلاح ترافیکی و تعریض مسیر درون شهر رودبار حالت موقتی دارد و ناشی از کمبود اعتبار دولت برای اجرای مسیر برگشت است

 عبور مسیر برگشت مسافران از درون شهر رودبار یک نوع رانت محسوب می‌شود و سال‌ها بزرگان این شهر از جمله نماینده اسبق شهرستان بخاطر همین موضوع به تهران رفت و آمد می کردند تا بتوانند بازار شهرشان را حفظ کنند.

سناریوی منجیل در آینده برای رودبار رقم می خورد

البته یکی از فعالان صنعت زیتون معتقد است: اصلاح ترافیکی و تعریض مسیر درون شهر رودبار حالت موقتی دارد و ناشی از کمبود اعتبار دولت برای اجرای مسیر برگشت است.

وی همچنین افزود: مقدار حداقلی فروش روزانه مغازه‌های رودبار حدودا ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان است. این رقم در مورد مغازه‌های بزرگتر و روزهای شلوغ از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. مردم رودبار از موضوع عدم تعطیلی بازار شهر خوشحال هستند.

این در حالی است که سناریو عبور مسیر برگشت از درون شهر رودبار پیش از این برای شهر منجیل نیز اجرا شد تا تنش ایجاد نشود اما همان زمان به یکباره با اجرای مسیر موقت عملا شهر منجیل از پروژه حذف شده و حتی زمین‌های پادگان تیپ زرهی منجیل را نیز تملک کردند تا موانع برداشته شود. همین اتفاق هم دیر یا زود در مورد رودبار می‌افتد و باید با واقعیت کنار بیاییم.

43 نظرات
  1. علی می گوید

    ایم همه سر صدا برای هشن کیلومتر راه اون هم یکطرفه که هیچ مشکل ترافیکی رو حل نمیکنه
    هر کی بخواد زیتون بخره میره میخره چرا باید چند ساعت در ترافیک برگشت بمونیم چون که مغازه داران بین راهی بخوان فروش بیشتری کنن
    اصلا اصل ترافیک تو برگشت بوده نه رفتتو رو خدا عاقلانه عمل کنید نه احساسی

  2. علی می گوید

    ایم همه سر صدا برای هشن کیلومتر راه اون هم یکطرفه که هیچ مشکل ترافیکی رو حل نمیکنه
    هر کی بخواد زیتون بخره میره میخره چرا باید چند ساعت در ترافیک برگشت بمونیم چون که مغازه داران بین راهی بخوان فروش بیشتری کنه

  3. حمید می گوید

    عزیز من هر جا آزادراه می کشن همینطور می شه. جاده چالوس هم الان اون بخشیش که از کرج تا شهرستانک هست دیگه مثل سابق رونق نداره و مسافر های تهرانی ازش عزور نمی کنن. رستوران ها و مغازه هاش هم حتما رونقش کمتر شده. به خاطر چند تا زیتون فروش که نمی شه مردم بدبخت رو پشت ترافیک نگه داشت.

  4. علی اسکندری می گوید

    سلام دوست عزیز بنده طرحی برای نجات شهر منجیل داشتم که کاملآ علمی و عملی و بسیار خوب بود ولی متاسفانه چه مسوولین شهرداری و چه شهرستان یا سواد و درک کافی برای حل موضوع رانداشتند یا منافع شخصی خودشان یا طرفدارانشان اجازه هر اقدامی را از ایشان گرفته بود …دوست عزیزی که این مقاله رو به حق و بسیار منطقی چاپ کرده اید زلزله ۶۹منجیل را باطل نکرد بعد از زلزله که واقعآ فاجعه بود باز هم مردم اومدند ساختند و بعد از پنج سال به زندگی عادی خودشان برگشتند این اتوبان بود که شهر منجیل را باطل کرد و همه ی مردم شهر مهاجرت کردند و اقتصاد شهر باطل شد..اما باید به طرح آزاد راه و اجرای آن و اینکه این طرح ملی برای آسایش وامنیت مسافرین است حق بدهیم قرار نیست امنیت مسافران یک کشور بخاطر اقتصاد یک شهر به خطر بیفتد اما به غیر از رستم آباد که شهر از اتوبان فاصله گرفته بقیه شهرها قابل اصلاح است و میشود مشکل این شهرها را حل کرد من طرحی دارم که میشود نجات داد اما لابی دیگری بنام مجتمع های خدماتی رفاهی که علت اصلی همینجاست داستان اصلی همین مجتمع ها هستد ثروت و بازار زیتون از دست مردم گرفته شد و مغازهای بزرگ و معروف که خودتان بهتر میشناسید یکه تاز بازار زیتون در کل خط محدوده ی گیلان شدند.و بقیه مردم نظاره گر در آمدهای میلیاردی اینها…که هر چقدر پولدارتر میشوند قدرتشان برای سرکوب اقتصاد مردم عادی بیشتر میشود۰۹۱۲۳۴۲۲۰۳۲

  5. گلستانی می گوید

    زیاد سخت نگیرید مسیر رفت از بزرگراه ، بازگشت از داخل شهر ، ب مشاغل و رونق شهر هم آسیبی نمی رساند

  6. فرامرز کریمی می گوید

    همین اتفاق چند دهه برای شهر آستانه اشرفیه
    افتاد و با احداث پل جدید سفیدرود و اتوبان رشت به لاهیجان ، بازار آستانه اشرفیه از مسیر
    تردد خارج گردید و از رونق افتاد . اما بازاریان
    این شهر ، کسب و کار خود را به کنار اتوبان
    جدید منتقل کردند و اینگونه مشکل حل شد .
    هرچند که وضعیت جغرافیایی رودبار با
    آستانه اشرفیه فرق میکند و کوهستانی است
    و قابل ساخت و ساز نیست و اراضی چندانی
    در کنار آزاد راه برای ساخت و ساز و انتقال
    کسب و کار وجود ندارد و راه حل آستانه اشرفیه
    برای رودبار چندان امکان پذیر نباشد .

  7. حسین می گوید

    کاش بجای این همه سم پاشی برای اجرای یک طرح،از اینکه طرح اجرا شده از دولت تشکر و به این نکته توجه داشته باشیم اجرای طرح باید با توجه به همه موارد از جمله اشتغال و درآمد زایی انجام گیرد.ایا از باز بودن مغازه فقط سرمایه داران رودبار بهره‌مند می شوند.یعنی هیچ فردی از دهک های پایین سودی نمی برد.
    ساده ترین کار برای قضاوت در رابطه با این موضوع مقایسه منجیل قبل و بعد از اجرای آزاد راه هستش.
    منجیل قبل آزاد راه سرزنده، پویا و پاساژ ها پررونق ولی منجیل بعد از آزاد راه…
    بهتر است به جای این همه نامیدسازی و سم پاشی راهکاری ارائه کرد تا هم مشکل ترافیک حل شده و هم مساله اشتعال و گردشگری شهر دچار خسران نگردد.
    یکی از پیشنهادها می تواند این باشد که فرمانداری شهرستان وشهرداری شهر از مسیر رفت داخل شهر با جابجا کردن جدول وسط شهر یک مسیر کم وبه قسمت برگشت یک لاین اضافه نماید و همچنین با کاستن از عرض پیاده رو مسیر برگشت مسیر برگشت رو دو قسمت کرده دو لاین ویژه افرادی که قصد توقف ندارند و دولاین سمت مغازه ها برای افرادی که قصد توقف و خرید دارند.

  8. آرش می گوید

    دروغ بزرگ آوریل .که در پروژه رودبار نهفته است.

  9. علی می گوید

    مصالح عمومی جامعه بر نفع شخصی افراد قطعا مهمتر هست اینکه صرفا به علت نفع درآمدی اشخاصی رفاه عمومی کنار گذاشته شود جای تامل است
    صد البته قطعا خدا روزی رسان هست مردم روردبار عزیز از طریق فروش زیتون به انحاء مختلف میتونن کسب درآمد کنند و اجرای طرح به سود منافع عمومی موجب رکود و عدم فروش زیتون و.. نخواهد شد چه بسا بسیاری از کشاورزان عزیز اصلا در مسیر اصلی راه قرار نگرفته و به طرق دیگه محصولات خودشون رو به فروش میرسونن

  10. میکی می گوید

    ,اینکه یه جماعت مسافر خسته که حتی به خاطر ترافیک جونشون به خطر میافته مهم نیست؟؟
    فقط به خاطر اینکه چهار تا رودباری خاک اره رو جا گردو بریزن تو زیتون و بدن دست خلق الله یا روغن زیتون تقلبی بدن دست جماعت.

  11. جلال می گوید

    اینها نوعی مظلوم نمایی است
    این رودباری ها خیلی آب زیر کاه هستند
    کارشان را کرده اند و حالا تغییر را گردن دولت انداخته اند

  12. محمد می گوید

    متاسفانه با این تصمیم که مسیر برگشت از درون رودبار عبور کندعملا دولت محترم بار زیادی را از ترافیک برنداشته و معضل معطلی شدید مردم و ازبین رفتن وقت و امکانات مالی و ایجاد خطرات متعدد کماکان پابر جاست.ترافیک بر گشت در زمان تعطیلات از رودبار تا رستم آباد و بیشتر ادامه دارد و ساعتها وقت مسافرین تلف می شود.

  13. حسن می گوید

    اولا از گزارش کامل و موشکافانه شما تشکر می کنم ثانیا اکثر کاسب ها مهاجر هستن یا فروشگاه زدن خودشون جای دیگه ساکن هستن.. ثالثا این همه زیتون فقط تولید رودبار نباید باشه مثل بادام آستانه که من تازه فهمیدم ۹۰درصد بادام مغازه های آستانه مال جاهای دیگه مثل دشت مغان و عراق هست ..

  14. سیدمصطفی می گوید

    هیچ دولتی تا به امروز قدرت ایستادگی در مقابل ثروت کسبه رودبار را نداشته ، حل ترافیک رودبار فقط با بهره برداری کامل آزاد راه قابل مدیریت است ….

  15. رضا سائلی می گوید

    ضمن تشکر از مسئولان وزارت راه، امیدوارم هرچه زودتر ادامه پروژه انجام شود، همانند دیگر شهرها دسترسی محلی ایجاد شود تا هرکس نیازی داشت تهیه کند.

  16. بازنشسته می گوید

    خیلی راحت با دو گفته متناقض در هزینه پروژه مواجه هستیم که معلوم نیست به جیب چه کسی رفته است.از نظر آقایان ، شاید تفاوت در ۵۰۰ میلیارد تومان ، بخاطر هزینه بستنی مهمانان برای افتتاح پروژه بوده است که جناب بذر پاش محاسبه نکرده است..!!.

  17. بازنشسته می گوید

    ی مغز فندوقی هم عقلش میرسه ک نباید منافع ملی را قربانی منافع عده ای اندک نمود چرا ک با ی راهکار خیلی ساده میشود کنار همین آزاد راه بازارچه هایی احداث نمود ک‌هم طرح ملی اجرا شود و هم کسب و کار این عده تامین شود

  18. کاظم می گوید

    یا لابی یا عدم کمبود اعتبارات ؛ بهرحال مردم از عدم راست گویی ناراحت هستند و این موضوع باعث عدم خرید مسافرین از تجاری های رودبار می شود
    اگر مشاغل برایتان مهم است چرا در خصوص منجیل و رستم آباد به این فکر نبودید
    همچنین بر اساس آمار شلوغی مسیر در برگشت بیشتر است تا رفت
    موقعی که مسیر را با وجود موانعی در سال ۸۲ و ۸۳ تعریض می کردند به درستی بیشتر مسیر تعریضی را به برگشت اختصاص داده بودند و این کار ؛ کارشناسی و درست بود

  19. یوسف می گوید

    خاک بر سر اون وزیر و مسئول ش کنن که چه دلیلی آورده . خاک 🤬🤬🤬

  20. امید می گوید

    دولت آقای رییسی کار درست و بجا انجام دادند.
    جای تقدیر وتشکر..میلیونها تردد بهتر انجام میشه.منافع میلیونی فدای چند کاسب نمیشه.
    آزادراه نمیتونه از روستاها عبورکنه.درحال حاضر
    کسبه سیاه بیشه مانع عبور میلیونها نفر هستند.
    هیچ لزومی به برقراری این دکان دکه ها نیست
    غیر مزاحمت خاصیتی ندارند.اغلب راههای شمالی این مشکل عظیم خودنمایی می‌کنه.

  21. احمد می گوید

    منافع میلیون ها نفر آدم را به خاطر یه عده محدود از بین نبرید ، در کشور تصمیمات زیادی گرفته می شود که ناخواسته منافع یه عده مورد خطر قرار می گیرد بالاجبار که نمی شود زیتون فروخت مگر راه قبلی را می خواهند ببندند که این حرف را می زنید هرکس زیتون بخواد از راه قبلی میره، ارزش پول بنزین که سوبسید میدن و تو ترافیک حروم میشه بدن به زیتون فروش‌های مسیر

  22. محسن می گوید

    مسیر برگشت با هزینه کمتر ازمسیر کوهستان به صورت ساخت جاده دوطبقه از داخل شهر رودبار امکانپذیر است درورودی اصفهان حدود ۲۰ سال پیش یک بزرگراه دوطبقه به طول بیش از ۵ کیلومتر احداث شده که بسیار کاربردی است.طبقه همکف جهت دسترسب به مغازه ها وفرعیها وطبقه اول (بالای همکف) مسیر بدون توقف است.

  23. مسافر می گوید

    خود خدا لعنتون کنه

  24. بهروز می گوید

    کسب و کار چند هزار نفر ارجحیت داره به اسایش چند ده میلیون نفر و کاهش ترافیک و الودگی هوا و کاهش مصرف بنزین وکاهش تصادفات؟
    واقعا چی تو مغزتون میگذره؟

  25. سعید. می گوید

    چرا اجازه میدید این بی شرفها سوء استفاده کنند باید راه برگشت باز بشه .خدا لعنت کنه ادم مردم ازارو.همیشه باید ۵ ساعت تو ایام تعطیل تو ترافیک بمونیم که یک سری ادم شیاد کاسبی کنند و زیتون و دیگر محصولاتشونو دو برابر قیمت به مسافرا بندازن

  26. کیمیا،کمانی می گوید

    نمیشه که کُلِ مردم ایران بخاطر کسبه رودبار از استفاده راه منجیل رودبار محروم شوند.
    باید کار دیگه ای کرد

  27. میرفاضل نیک زاد می گوید

    دولت از محل صرفه جویی مصرف بنزین و همچنین با اختصاص عوارض مناسب آزادراهی، میتواند پهلوگاههای مناسب تجاری تفریحی در مجاورت آزادراه جدید برای کسبه ایجاد کند.

  28. محمدرضا حجتی می گوید

    این کنارگذر ها در جاده کربلا کنگاور وصحنه را بدبخت کرد الان همدان داره ب ویرانه وانزوا میره منحیل و رودبار نیز همچنین.یاد فروشگاه کورش واتکا وشهروند افتادم ک همه سوپریها ی کوچک محله ها را نابودکرد این طرح ها فقط مهاجرت ب تهران را زیادمیکند رانت باعث میشه زمینهای اطراف کنارگذرها بدست صاحبان قدرت بیفته

  29. اسمعیل نوغانچی صالح می گوید

    آدم کر کور هم میدانند مافیا زیتون مانع کاره وگرنه چراددر منجیل و لوشان اینگونه نبود حال دست چه کسی در این حرکت هست واین خیانت بزرگ از سوخت وقت مردم کشور را بازیچه قرار داده میبایست مسئولین مثل رضا شاه باشد

  30. شب نشین می گوید

    با سلام . دولت بی لیاقت مسئولین دزد و بی کفایت راس کار می گذارد . نمی دانم چرا این مسئولین اینقدر دروغ می گویند . انگار فکر می کنند اگر دروغ نگویند نفسشان را خدا قطع می کند و واجب می دانند که دروغ بگویند .

  31. مهدی می گوید

    نه مشکل بودجه داریم نه اینکه چند تا مغازه دار بتوانند جلویی پروژه ای ملی را بگیرند و باعث نا امنی و تهدید امنیت ملی شوند.مردم رودبار یهودی تبار هستند و این یهودی ها در سیستم نفوذ دارند و میخواهند که نارضایتی بوجود بیاوردند

  32. حامی می گوید

    سلام،
    این گوشه ای از عین متن شماست:
    «و خودروها زودتر بتوانند وارد گیلان شوند».
    شما چقدر بیسواد و از حول اینکه علیه دولت بنویسید اشتباهات فاحش میکنید.
    دروازه ورود به گیلان،شهر لوشان است نه رودبار و یا منجیل.
    دیگر اینکه بالاخره یک کاری انجام شده،بار ترافیکی برداشته شده است،مشکلی که سالها مردم در درفت و آمد در شهر رودبار درگیر آن بودند.شما بجای تشکر از دولت،به دولت می تازید.
    رودبار از لحاظ وسعت،وسیعترین شهرستان گیلان هست و مردمانی مقتصد و تجاری با فرهنگ دارد.
    بد است که دولت به فکر بازاریها و مردم رودبار هست،تا معیشت شان دچار آسیب نشود.
    تا کی شما باید خودزنی کنید و به بیراهه بروید.

  33. محمدرضا ب می گوید

    این پدر سوختگی بازاریان رودبار می باشد کلا سیستم حکومتی ایران از اول انقلاب بازاریان پشت پرده دمار از روزگار مردم درآورده اند اگر هم از حق و حقوقشان کن شود مردم را به قیام وا می دارند

  34. قاسم می گوید

    قطعا لابی بازاریان رودبار. من خودم ساکن شهرستان رودبارم خبرشو دارم که چقد خودشونو به درو دیوار کوبیدن تا حداقل ی لاین بیفته داخل شهر. کجای دنیا این حرکتو میزنن مردم چ گناهی کردن بخاطر سود ۴ تا کاسب رودباری اجبارا بایددددد تو ترافیک بمونن تا جیباشونو پر پول کنن کاسبای رودبار!!! مگه رستم آباد و منجیل زیتون سرا نداشت؟ چرا همون بلایی ک سر این دوتا شهر اومد سر رودبار نیومد؟!!!

  35. علی می گوید

    واقعا جای تأسف هست که مسؤولین حریف چندتا زیتون فروش نمیشوندآقای زیتون فروش الان دستتان روشده که سالها شمامانع این پروژه شده بودید همه رو می‌دانستیم ولی واقعا الان داریدعلنأسنگ اندازی میکنید.شمااصلا میدانیداین ترافیک بعضی اوقات۶۰کیلومتری چه برسرمردم آورده؟؟؟.میگن مردم رودبارآخه چندتازیتونفروش مردم روبارهستندکه محصولاتشان رواز استانهای غیرزیتونی هم گرانترمیفروشندسرگردنه هست.باورنمیکنیدبریدتحقیق کنید.تازه مسؤولین محترم اگرهم بفکرچندتازیتونفروش هستی خب براشون بازارچه درست کنیدآخه این چه استدلالیه مردم روبزورببری تو ترافیک مریض بشند که بخاطرچندتازیتونفروش

  36. حسام می گوید

    به نظرم مردم باید زیتون فروش های رودبار رو تحریم کنن و از مراکز قبل و بعد مسیر استفاده کنن،هروقت مسیر افتتاح شد ،بعدا مسیر عوض کنن و از رودبار خرید کنن،لطفا فعالان این راهکار رو که نیاز به همت جمعی داره رو نشر بدن.

  37. علی اکرادلو می گوید

    ماایرانیهاواقعاَمصداق بارز..بهانه های بنی اسراییلی هستیم….!؟

  38. پرویز می گوید

    آخه این چه استدلالی است بخاطر بازار رودبار یکطرف آزاد راه درآن محدوده درست شود؟ مگه نمیشه یه راه فرعی از آزاد راه به رودبار ایجاد کرد تا هرکس زیتون خواست از آن مسیر بره و هرکس حتی آمبولانس عجله داره مسیر آزاد راه رو بره؟ آیا این اجحاف درحق کسانیکه زیتون نمیخرند نیست؟

  39. Man می گوید

    به مصداقه ((عدل علی!))خیلی سال است که به تضییع حقوقه اکثریت به نفع اقلیت عادت کرده ایم!!!

  40. فرهاد می گوید

    این همه ایرانی باید قربانی تعداد کمی از فروشندگان باشند ، باید مردم که نیاز دارند به دل خواه وارد این شهر شوند نه با زور و از سر ناچاری

  41. رضا می گوید

    به نظرم به جای این کار در حاشیه اتوبان جدید زمین مجانی بدهند به کاسبان تا مغازه هاشون رو انتقال بدن اونجا واقعا مسخره اس که مردم تو ترافیک گیر کنن

  42. عبدالله می گوید

    اجرای پروژه های عمرانی نباید با تعارض منافع اقلیتی منافع ملی را تحت الشعاع قرار بدهد.

  43. فری می گوید

    تو همین مسیر آزاد راه چند تا بازارچه بسازن .از این لابی گری فقط تو ایران اتفاق میافته .از اون آزادراه چالوس اینم از این .بای نفع همه مردم رو در نظر گرفت واینکه چقدر بیت المال وبودجه کشور روی ترافیک اونجا حیف و میل میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.