پیشرفت ۲۰ تا ۶۰ درصدی پل‌های تخریب شده‌ی گیلان

1 528

در پی وقوع سیلاب‌های پی درپی سال ۹۸ در گیلان، خسارات زیادی به زیرساختهای جاده ای شهرستانهای مختلف استان از جمله فومن، تالش و املش وارد آمد. در این میان خسارت به ۱۰ پل بزرگ استان قابل توجه بود. در حالیکه عملیات بهسازی و ترمیم این پلها در دستور کار عمرانی استان قرار داشت، اما خبرها از تعطیل شدن کارگاههای ۷ پل درسطح استان حاکی هستند، که به دلیل کمبود اعتبارات و کمبود مصالح ساختمانی در شرف تعطیلی قرار دارند. این در حالیست که اعتبارات ستاد مدیریت بحران استان و اعتبارات استانی تخصیص یافته مربوط به سیلاب سال ۹۸  گیلان که در حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود به طور کامل در بخش های مختلف آسیب دیده هزینه شده است.

در همین رابطه امروز«شاهین علیزاده» معاون هماهنگی امورعمرانی فرمانداری فومن اعلام کرد: ۱۰ پل ارتباطی در شهرستان فومن ، نیاز به مرمت و ایمن‌سازی دارد. بارندگی شدید و سیلاب در سال ۹۷، باعث تخریت ۴ پل بزرگ‌ در شهرستان فومن شد که هنوز ساخت این پل ها به اتمام نرسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فومن با اشاره به در پیش بودن فصل پاییز و بارندگی ها افزود: اگر این پل‌ها مرمت و ایمن سازی نشود، با وقوع بارش های پاییزی و سیلاب، تخریب خواهد شد و خسارت بسیاری به بار می آید .

درخصوص مرمت و ایمن سازی پلهای آسیب دیده از سیلاب سال ۹۸ از امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استان بیشتر جویا شدیم.

امیر مرادی به مرور گفت: سیلاب سالهای ۹۷ و ۹۸ منجر به آسیب جدی به ۵ پل بزرگ در شهرستانهای فومن و املش شد. همچنین ۱۷ پل کوچکتر نیز درسایر شهرستانها آسیب دیدند که دراین بخش اعتبارات خوبی جهت مرمت و بازسازی آنها از سوی دولت تخصیص پیدا کرد. اما این تخصیص این اعتبارات به طور کامل صورت نگرفت و تا کنون پیشرفت فیزیکی برخی ازاین پلها بین ۲۰ تا ۶۰ درصد بوده است و ممکن است با سیلاب های پاییزی پیش رو باردیگر این پلها درمعرض آسیب و تخریب قرار بگیرند.

وی افزود: هفته‌ی گذشته همزمان با حضور دکتر نوبخت معاون سازمان برنامه و بودجه در گیلان و بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از مناطق آسیب دیده از سیلاب به طور ویژه درخواست خط اعتباری ویژه جهت تخصیص به پروژه های پل سازی استان داشتیم و مقرر شده این اعتبارات برای مرمت پلهای آسیب دیده‌ی شهرستانهای املش، فومن، تالش، ماسال و صومعه سرا هزینه شود. در حال حاضر پل شبخوسلات شهرستان املش  ۱۰درصد، پل کیازنیک املش ۴۰ درصد، پل سیاه اسطلخ صومعه سرا ۱۵ درصد، پل کلفت فومن ۲۰ درصد، پل سید آباد فومن  ۵۰ درصد، پل خسرو آباد فومن ۲۵ درصد، پل قلعه رود خان فومن ۰ درصد و پل کابلی شهرستان آستانه اشرفیه ۸۰ درصد تا کنون پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیریت بحران استان درباره تخصیص اعتبارات شهرستانی از سوی فرمانداریها  بیان کرد: فرمانداران شهرستانهای آسیب دیده از سیلاب سال ۹۸ ، خط اعتباری جهت ترمیم این پلها در نظر گرفتند که با توجه به بالا بودن هزینه ها این مبالغ جوابگو نیست.

گفتنی است ۸ پل مهم استان که در سیلاب سال ۹۸ دچار تخریب شدند در مجموع به اعتباری بالغ بر ۵۶۰ میلیارد ریال نیازمندند.

گفتنی است در روزهای گذشته پروژه‌ی هشدار سریع سیلاب در راستای برنامه های پیگشیری درحوزه‌ی سیلاب و کاهش خسارات درمناطق سیل خیز استان درمراحل فاز اجرایی قرار گرفت. پروژه‌ی هشدار سریع سیلاب درمناطق پل رود- ذیلکی رود – ماسوله رودخان- کرگانرود- شلمان رود-ناورود در مراحل اجرایی قرار گرفت و مجری آن آب منظقه ای خواهد بود.

آخرین سیلاب گیلان در اواخر تیرماه گذشته رخ داد که طی آن  خسارت هایی به راهها، پلها، واحد های مسکونی و بخش کشاورزی شهرستان های تالش، شاندرمن از توابع ماسال، دیلمان از توابع سیاهکل و اشکورات رودسر وارد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.