چالش طرحهای سالم سازی با بازگشایی شناگاهها

0 484

با وجود گذشته سه هفته از شروع فصل گرما، طرحهای سالم سازی گیلان همچنان در انتظار تصمیم مدیریت ستاد کرونای استان برای تعیین تکلیف بازگشایی شناگاه های خود هستند. این درحالیست که آمار بالای غرق شدگان در سواحل خطرآفرین گیلان حاکی از بی توجهی شهروندان به شیوع کرونا در این مناطق و درغیاب راه اندازی طرحهای سالم سازی است.

وجود ۳۰۰ کیلومتر سواحل و آزاد سازی ۷۰ درصدی آنها در استان بسترهای مناسبی برای حضور گردشگران و شهروندان علاقه مند به دریا فراهم کرده است.علیرغم اینکه شناگاههای طرحهای سالم سازی راه اندازی نشده اند اما امسال مردم به انتظار بازگشایی شناگاهها نمانده و سواحل مملو از مسافران و شهروندان بومی در کنار یکدیگر و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

درهمین رابطه امروز«حسینی» معاون فرمانده انتظامی گیلان از رها شدگی سواحل گیلان انتقاد کرد.

حسینی افزود: هیچ طرح ساماندهی و سالم سازی امسال در سواحل گیلان اجرا نشده و مردم هم علیرغم شیوع ویروس کرونا بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سواحل تردد می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون، ورود خودرو‌ها به حریم ۶۰ متری سواحل ممنوع است در حالیکه تقریبا در همه سواحل خودرو‌ها در نزدیکترین فاصله به ساحل پارک می‌شوند.

درعین حال «سیامک حیدری» مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان به مرور اعلام کرد: طرحهای سالمسازی استان از پیش ازفروردین ماه فعال هستند اما بنا بر تصمیم ستاد کرونای گیلان به منظور جلوگیری از ورود مسافرین در موج چهارم کرونا  این مناطق مسدود شدند که همزمان با لغو محدودیتهای تردد بین استانی شاهد حضورمسافرین دراین مناطق شدیم.

وی افزود: درحال حاضر طرح های سالم سازی با چالش کرونا و باز گشایی شناگاههای خود درگیرهستند. با بازگشایی شناگاه به دلیل عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی خطرشیوع کرونا در آنها وجود دارد.از سوی دیگر با توجه به اینکه اکثر طرحهای سالم سازی در اختیار بخش خصوصی قرار دارند این طرحها ناگزیرند برای پرداخت هزینه ها، حقوق پرسنل و استخدام نجات غریق پذیرای گردشگران باشند. چنانچه طرح ها موظف شدند در صورت تدوام تعطیلی شناگاه، حتما نجات غریق در آنها حضور داشته باشد.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری گیلان افزود: از ۳۰۰ کیلومتر سواحل در استان حدود ۲۰۰ کیلومتر برای استفاده گردشگران رها سازی و آزاد است. به این منظور در رایزنی با فرمانداری‌ها و هیات نجات غریق استان از حضور ناجیان غریق برای همه مناطق ساحلی اعم از طرح سالم سازی و مناطق پر خطر نیز استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در طول سواحل استان، ۳۲۲ نقطه خطرآفرین، ۳۵ طرح سالم سازی و ۶۸شناگاه فعال داریم افزود: بر اساس مصوبات ستاد سواحل استان، طرحهای سالم سازی می‌بایست از ۸ خرداد ماه بازگشایی می شدند اما هنوز ستاد ملی کرونا و ستاد استانی در خصوص بازگشایی طرحهای سالم سازی تصمیمی اتخاذ نکردند. این درحالیست که سال گذشته از سوی ستاد ملی کرونا دستورالعمل‌های واحدی برای بازگشایی طرحهای سالم سازی از سوی وزارت بهداشت ارائه شده بود.

وی تاکید کرد امروز مدیریت ستاد کرونای گیلان در خصوص بازگشایی شناگاهها تصمیم گیری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.