آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی

0 505

در حالی به فاصله یک و سال ونیم از افتتاح خط ریلی رشت قزوین، عملیات ریل گذاری خط آهن رشت  به کاسپین – انزلی با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان آغاز شد که این خط ریلی از ابتدای شروع به کار با چالش های مختلفی از جمله محیط زیست و کمبود مصالح مواجه بوده است. عبور۶ کیلومتر از این خط ریلی از اراضی شالیزاری درمحدوده‌‌ی تالابی مورد حفاظت محیط زیست چند سالی است که مورد مناقشه وزارت راه و شهرسازی و محیط زیست کشور قرار دارد.

راه‌آهن رشت – کاسپین–انزلی- آستارا، از جمله پروژه های راهبردی و در مسیر کریدور شمال-جنوب است که بهره‌ برداری از آن می‌تواند تحولات زیادی درمبادله‌های تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپایی برای ایران و گیلان رقم بزند و به نوعی، توسعه گیلان در گروی حمل ‌و‌نقل ریلی قرار دارد.

اما مشکلات محیط ‌‌زیستی و کمبود مصالح ساختمانی این پروژه که بارها ازسوی مسوولان ونمایندگان استان عنوان شده  از جمله چالش های پیش روی تکمیل  خط ریلی رشت به انزلی است . مشکل دیگر این خط مربوط به قطعه ۸ درحد فاصل پیربازار به منطقه آزاد انزلی است که از محدوده‌ی اراضی کشاورزی  و تالابی عبور می‌کند و امروز درحالی عملیات ریل گذاری با حضور معاون رییس جمهور در این مسیر آغاز شده که رفع این مشکل تاکنون بلاتکلیف باقی مانده است .

درهمین رابطه پیشتر «خیرالله خادمی » معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص عبور این قطعه از اراضی تالابی گفته بود: ‌به هر حال باید طی تعامل با مردم، این مشکلات را حل و فصل کرد، امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال زیرسازی این خط آهن را به پایان برسانیم و حتی بخشی از روسازی مسیر را هم در سال جاری انجام دهیم و بخش پایانی خط‌ آهن در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

اتصال-ریل-به-کاسپینوی اضافه کرد: این خط ریلی در سال ۱۴۰۰ خط‌آهن از رشت به بندر کاسپین می‌رسد و عبور ترانزیتی از جنوب به شمال از طریق رشت به بندر کاسپین، محقق شود.

گفتنی است خط ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی با برآورد اولیه‌ی  ۴۰۰ میلیارد تومانی در سه قطعه ۶ ، ۷ و ۸  و به طول ۴۰ کیلومتر از ایستگاه رشت شروع شده و درایستگاه پیربازار، یک شاخه به سمت انزلی و دیگری به سمت آستارا می رود. این خط ریلی پس از رسیدن به انزلی هم به بندر کاسپین درمنطقه آزاد و هم به بندر بزرگ انزلی متصل خواهد شد. در مطالعات مصوب شده  از سوی هیات دولت، مقرر شده قطعه ۸  با عبور از اراضی تالابی وارد شهر انزلی و به بندرمتصل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.