آغاز کشت دوم در ۱۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

0 436

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز کشت دوم در ۱۲۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان خبر داد.
«ابراهیم اکبرزاده» افزود: ۲۰۰ هزار کشاورزان گیلانی در شالیزار‌های خود راتون پرورش می‌دهند و شبدر، حبوبات، گندم، کلزا و سبزیجات غده‌ای کشت می‌کنند.
وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۵۰ هزار تن محصولات کشت دوم به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان از مزارع استان برداشت شود.
اکبرزاده، گفت: پیش بینی می‌شود ۹۰ هزار تن راتون به ارزش ۸۱۰ میلیارد تومان از ۹۰ هزار هکتار از شالیزار برداشت شود. حدود ۱۹۰ هزار هکتار، معادل ۸۰ درصد ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان، ظرفیت پرورش راتون و کشت دوم محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال را دارد.
اقدام به کشت دوم کشاورزان استان در ۱۲۰ هزار شالیکار گیلان در حالی عنوان می شود که میزان مصرف برنج درکشورهرساله روبه افزایش است وازسوی دیگرکمبود بارشها و کاهش ذخیره های آب زیرزمینی به شدت بر میزان تولید برنج دراستانهای شمالی برنج خیز کشور تاثیر منفی گذاشته است. اکثر اراضی مستعد کشاورزی گیلان نیز فقط یک کشت در آنها انجام می شود و شالیزارهای استان عملا در نیمه دوم سال بدون استفاده رها می شود.
چندی پیش«علی درجانی» رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان دراین باره خواستار ترویج بیشتر کشت دوم در میان کشاورزان استان شده بود.
وی از جمله سیاست های جهاد کشاورزی در محصول برنج را پیگیری برای اصلاح، توسعه و ترویج ارقام مختلف که نیازمند آب کمتر هستند عنوان کرد و گفت: کشت دوم یکی از نیازهای استان درمنطقه است و توسعه کشت دوم دراراضی شالیزاری از تعهدات جهاد کشاورزی است که نیازمند ترویج است. لذا چند سالی است جهاد کشاورزی، ترویج «کشت دوم ;راتون » به عنوان محصولی پربار تروکم هزینه تر از برنج معمولی در شالیزارهای استان را در دستور کارخود قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.