ارایه تسهیلات کم بهره به ۵۲ زن سرپرست خانوار در گیلان

0 316

ایجاد اشتغال با رویکرد مشاغل خانگی و کسب و کارهای نوین به ویژه در حوزه‌ی زنان سرپرست خانوار از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از اقدامات حمایتی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار، اجرای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی دوران شیوع کرونا بوده که چندی پیش از سوی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری به آن اشاره شده بود.

درحال حاضر بیش از ۷۳ هزار و ۷۲۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش ۲ نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان هستند که مسؤولیت اداره اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی خانوار را عهده دارند. با توجه به اینکه سهم اشتغال صنعتی در گیلان پایین بوده و بخش کشاورزی و گردشگری نیز درآمد چندانی نصیب فعالان آن نمی‌کند، در چنین شرایطی راه‌اندازی مشاغل خانگی به خصوص برای زنان یکی از مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین ایده‌ها در کاهش بیکاری است.

اما آمارها نشان‌دهنده نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان گیلانی در اشتغال است. بطوریکه بر اساس آمارهای سازمان مدیریت وبرنامه کشور، نرخ مشارکت اقتصادی بانوان گیلان، ۲۱ درصد اعلام شده که در عین حال این آمار ۶ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

در همین رابطه مدیرکل امور بانوان استانداری گیلان از پرداخت تسهیلات به ۵۲ نفر از افراد تحت پوشش طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خبر داد.

«زهرا یعقوب نژاد» گفت: از ۱۱۹ فقره ارائه تسهیلات کم بهره در استان، حدود ۴۴ درصد این تسهیلات به ۵۲ نفر از زنان سرپرست خانوار فعال در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار اختصاص یافت.

یعقوب نژاد با بیان اینکه در طرح مذکور ۲۷۰ بانوی گیلانی توانمند شدند، تاکید کرد: شبکه‌ای شدن مشاغل و گروه بندی آنان، نیازسنجی و دسته بندی مهارت‌های زنان سرپرست خانوار، شناسایی پیشران ها و… از اقدامات شاخص اجرای این طرح عنوان بوده است.

یعقوب نژاد با بیان اینکه براساس آمارها ۷۶ درصد مشاغل خانگی از سال ۹۶ الی ۹۹ توسط زنان ایجاد شده است، گفت: نسبت زنان سرپرست خانوار به مردان طی سال ۹۸ در کل کشور ۱۳ و ۷ صدم درصد بود، اما پس از شیوع کرونا این آمار به ۲۰ و ۱ صدم  درصد رسید.

گفتنی است سال گذشته در گیلان ۶۶۹ فقره وام به زنان سرپرست خانوار در طرح  الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی پرداخت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.