ارسال پرونده ثبت جهانی میدان شهرداری رشت به یونسکو

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خبرداد؛

0 202

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از آماده سازی پرونده ثبت جهانی میدان شهرداری و بافت تاریخی رشت بعنوان مرکز تاریخی و فرهنگی این شهر به یونسکو خبر داد.

«ولی جهانی» به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی افزود: میدان شهرداری و بافت تاریخی شهر رشت، که تلفیق معماری ایرانی و اروپای شرقی است، به زودی به عنوان یک میدان تاریخی کاندید ثبت جهانی می‌شود.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی ۲ پرونده منظر فرهنگی – تاریخی ماسوله و تی تی کاروانسرا نیز شهریور امسال در اجلاس یونسکو که در ریاض برگزار می شود، اعلام خواهد شد.

مدیر کل گردشگری استان با اشاره به اعتبارات اندک این دستگاه برای مرمت و احیای بناهای تاریخی استان از تغییرکاربری ۵۲ بنای تاریخی به موزه خبر داد و گفت: ۵ بنای تاریخی استان درهفته میراث فرهنگی در قالب اقامتگاه بومگردی به چرخه اقتصادی باز می‌گردد. به زودی نیز بزرگترین موزه مطالعات باستان شناسی شمال کشور در رودبار افتتاح خواهد شد.

لازم به ذکر است: تاکنون ۵هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه در استان فعال است که ۱۳ موزه تخصصی در ۲سال اخیر ایجاد شده است.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از وجود ۲۲۱ بنای ثبتی تاریخی در گیلان خبر داده و گفته بود: بیش از ۲۰۰ بنای ثبتی در اختیار دستگاه‌های دولتی استان گیلان است که طبق ماده ۹۸ قانون ششم توسعه و قانون حمایت از بافت های تاریخی دستگاه ها موظف هستند این بناها را یا تبدیل به موزه کنند و یا اینکه به بخش خصوصی منتقل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.