برداشت شتابزده و غیر اصولی درختان کاج چوبر شفت

گونه‌های بومی جایگزین می‌شوند

1 1,260

گیلان یکی از مقاصد مهم توسعه زراعت چوب در کشور است. دولت از سال ۹۶ و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، سازمان جنگلها را مکلف به اجرای طرح زراعت چوب کرد. بر اساس برنامه‌ی ششم توسعه، ۷۵ هزار هکتار در سطح کشور برای زراعت چوب پیش بینی شد که سهم گیلان ۶۶۰۰ هکتار است. درعین حال دولت همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل در یک بند، سازمان جنگلها را مکلف به اجرای طرح زراعت چوب و برداشت ازعرصه‌های جنگلی دست کاشت کرد.

بر همین اساس طی یک ماه اخیر جنگل کاج چوکا واقع در دهستان چوبر شفت در راستای طرح زراعت چوب به زیر برداشت رفته است. اقدامی که مورد اعتراض فعالان محیط زیستی شفت و اهالی دهستان چوبر قرار گرفته است.

«مرتضی یوسفی» مدیرعامل انجمن دهکده سبز چوبر در این رابطه به مرور گفت: اهمیت این جنگل به لحاظ زیبایی و گردشگری در منطقه چوبر و قرار گیری در مسیر اصلی جاده امام زاده ابراهیم است.

وی با تأکید به اینکه کاشت درختان کاج در این منطقه ازابتدا خطا بوده و جنگل طبیعی منطقه در حدود ۴۰ سال پیش فقط به دلیل طرح زراعت چوب، تخریب و بجایش این درختان کاشت شدند افزود: هرچند که درختان کاج ازگونه‌های بومی منطقه نیستند اما اکنون با برداشت آنها به پتانسیل زیبای منطقه آسیب وارد می‌شود. همچنین همزمان با کاجها، گونه صنوبر نیز ازاین عرصه در حال برداشت است. اعتراض ما نیز بیشتر به دلیل لخت وعور شدن ناگهانی عرصه جنگلی است که می‌شد این برداشت در فواصل زمانی مشخص و به صورت قطعه قطعه انجام می‌گرفت.

«حسین فکری» فعال اجتماعی چوبر نیز به مرور افزود: بیش ازیک ماه از برداشت چوب درختان کاج ازجنگل کاج ۱۳۰۰ هکتاری چوبر تحت عنوان طرح زراعت چوب می‌گذرد، این در حالیست که این عرصه جنگلی باید به روش قطعه بندی مورد برداشت قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه این جنگل زیستگاه گونه نادر قرقاول در استان است افزود: اهالی دهستان چوبر نسبت به برداشت شتابزده و غیر اصولی درختان کاج بدون طی تشریفات قانونی و در نظر گرفتن اهمیت جنگل برای منطقه معترض هستند. با این اقدام نه تنها سرپناه حیوانات تخریب می‌شود بلکه به موجب ماده ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از محیط زیست باعث برهم خوردن زیستگاه و تناسب اکولوژیک منطقه خواهد شد.

در همین رابطه «محمد رضا عبدالهی» معاون امور جنگلهای اداره کل منابع طبیعی استان به مرور پاسخ داد: جنگل کاج چوکا در چوبر حدود ۵۰ سال پیش و به مظور توسعه زراعت چوب در این منطقه ایجاد شد.

وی با تأکید به اینکه جنگل‌های کاج به دلیل محیط اسیدی فاقد لاشبرگ و حیات وحش هستند افزود: در سطح ۱۳۰۰ هکتاراز این عرصه جنگلی، در حدود هزار هکتار با حجمی معادل ۱۰۰ هزار متر مربع گونه‌های کاج و صنوبر مورد برداشت قرار می‌گیرد و برای این کار مجوزهای قانونی لازم از سوی وزارتخانه صادر شده است. همزمان با برداشت نیز سعی شده گونه‌های بومی سالم مورد حفاظت قرار بگیرند و بلافاصله با پایان پروژه در اوایل سال آینده، گونه‌های توسکا، سفید پلت و بلوط درعرصه برداشت شده جایگزین می‌شوند.

عبئاللهی تأکید کرد: اجرای طرح زراعت چوب از افزایش قاچاق چوب در جنگلهای طبیعی استان جلوگیری می‌کند.

 گفتنی است امروز «حامد اختری» مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از اختصاص ۲۰۰۰ هکتار اراضی به منظور زراعت چوب برای سال آینده در گیلان خبر داد و گفت: طی ۱۲ سال آینده تامین نیاز مصرفی چوب کشور با زراعت چوب امکانپذیر است. امسال ۱۸۰۰ هکتار از اراضی ملی استان به صنایع مرتبط به منظور کاشت و زراعت چوب اختصاص پیدا کرد.

1 نظر
  1. حسین می گوید

    من در یکی از روستاهای نزدیک چوبر زندگی میکنم جنگل زیبا و بکر به کلی در حال نابود شدن است بهشت بسیار زیبا به جهنم تبدیل شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.