تبادلات مرزی گیلان قربانی «کرونا» و «رکود اقتصادی»

0 332

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون میزان ترانزیت ورودی به استان ۱۰ درصد افزایش و ترانزیت خروجی ۷۷ درصد کاهش داشته است.

ایسنا از قول مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان نوشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸ هزار و ۱۶۰ تن کالا از محورهای جاده‌ای استان ترانزیت شده است که تقریبا نصف میزان ترانزیت کالا از ابتدای سال ۹۸ تا پاییز این سال است.

آنطور که مدیرکل راهداری گیلان گفته است از ابتدای امسال تاکنون میزان واردات به استان گیلان ۱۰ درصد افزایش داشته است درحالی که صادرات کالا از محورهای ترانزیتی استان با کاهش ۷۷ درصدی مواجه بوده است. موضوعی که احتمالا ناشی از وضعیت اقتصادی ناپایدار کشور و موانع متعدد صادرکنندگان برای مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه است.

امیر مرادی در ادامه با ارائه‌ی آماری از وضعیت ترانزیت در دو مرز بندرانزلی و بندر آستارا گفت: در مدت مذکور میزان ترانزیت کالا از مرز آستارا بیش از دو برابر مرز بندرانزلی بوده است.

آنطور که آمارها نشان می‌دهند «آرد» و «چای» دو کالایی هستند که از ابتدای امسال تاکنون بیشترین سهم را از مبادلات ترانزیتی استان‌ برده‌اند درحالی که در سال ۹۸ «انواع پنبه» و «سیب‌زمینی» عمده‌ترین کالاهای ترانزیت شده از مرزهای زمینی استان گیلان بوده‌اند.

مرادی در پایان در حالی از تردد  روزانه ۲۳۵ نفر از مرز آستارا خبر داده است که ، محمدرضا نازک‌کار مدیرکل پیشین راهداری گیلان در آبان ماه ۹۸ میانگین تردد روزانه از مرز آستارا را بیش از پنج هزار نفر تخمین زده بود. موضوعی که به نظر می‌رسد به دنبال شیوع کرونا در جهان رخ داده و گردشگری و اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار داده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.