تصویب لایحه حمایت قضایی از محیط بانان

0 327

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب لایحه حمایت از محیط بانان توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد.
« اصغردانشیان» گفت: با تصویب این لایحه فضا برای شکارچیان غیرمجاز نا امن می‌شود و دیگرهیچ شکارچی حق تعرض به منابع ملی و حقوق نسل های آینده کشور را ندارد.
وی ادامه داد: این لایحه مدت زمان زیادی در مرحله تصویب قرار داشت که با پیگیری های معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس امروز در صحن علنی مجلس با رای قاطع نمایندگان مردم به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان تقدیم شد.
دانشیان با بیان اینکه تا قبل از تصویب این لایحه اگر محیط بانی درحین ماموریت آسیبی به شکارچی متخلف وارد می‌کرد و یا آسیب می‌دید از حمایت های قانونی مناسبی برخوردار نبود گفت: از این پس محیط بانان به عنوان ضابطان دادگستری از حمایت های قضایی بهره مند می‌شوند. یگان حفاظت محیط زیست نیزبا جدیت برآموزش و نحوه استفاده صحیح از سلاح برای محیط بانان در مرکز آموزش محیط بانی اقدام خواهد کرد.
در همین رابطه « ساسان اکبری پور» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان به مرور گفت: خوشبختانه ماموران این یگان درگیلان تا کنون با پرونده های نگران کننده قضایی منجر به زندان و اعدام مواجه نبوده اند. اما این تصمیم مجلس موجب دلگرمی محیط بانان محیط زیست استان در انجام ماموریتها می شود.
وی با بیان اینکه پیش از این محیط بانان محیط زیست گیلان از بیمه مسوولیت مدنی برخوردار شدند افزود: طبق قانون ماموران این یگان میتوانند از اسلحه گرم و سایر ابزار دفاعی در مواجه با متخلفین استفاده کنند و تا کنون با مشکلی مواجه نبودند.
وی گفت: ۱۶۷ محیط بان در ۴ منطقه حفاظت شده ،۱۷ پاسگاه دایمی و ۲ پاسگاه فصلی به حفاظت از محیط زیست گیلان مشغول هستند.
سرهنگ «محمد قربانی لرد » فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان نیز به مرور گفت: ماموران این یگان در سالهای اخیر با مشکلات قضایی مرتبط با متخلفین و متعرضین به منابع طبیعی و جنگلهای استان مواجه نشدند و پرونده ای دراین باره نداشتیم.
وی افزود: ۴۲۰ قرق بان به صورت نیروی شرکتی و ۱۷۴ ماموریگان حفاظت از منابع طبیعی در همه مناطق و اراضی ملی ، مراتع و سواحل به حفاظت و گشت زنی مشغول هستند. خوشبختانه امسال امکانات خوبی از لحاظ لجستیکی به این یگان تعلق گرفت. در حال حاضر ۹ خودرو دیزلی شاسی بلند و کمک دار به اضافه ابزار دفاعی از جمله باتوم، اسپره و دستبند در اختیار ماموران این یگان قرار گرفته است که با اخذ مجوز در هنگام ماموریت و گشت زنی می توانند از آن استفاده کنند.
وی تاکید کرد: ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی استان برای بهره گیری از اسلاح و ابزار دفاعی آموزشهای لازم را فرا گرفته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.