تولید مصالح ساختمانی از ریجکت زباله شهری

0 1,762

پسماند و دفن غیر اصولی زباله از معضلات زیست محیطی گیلان است. تخصیص اعتبارات مدیریت پسماند در شهرهای مختلف استان تا کنون نتوانسته از میزان تولید زباله و تهدیدات زیست محیطی آن بکاهد.
در حالیکه موضوع پسماند برای گیلان یک معضل جدی محسوب می شود و مدیریت آن بسیاری از اعتبارات استانی را در خود می بلعد اما برای بسیاری از کشورهای پیشرفته ، زباله و پسماند طلای کثیفی است که مورد فرآوری و بازیافت قرار می گیرد.
درهمین رابطه «علی باستی» رئیس پارک علم و فناوری گیلان از تولید مصالح ساختمانی با استفاده از زباله شهری خبر داد.
وی گفت: ۸ جوان متخصص یکی از شرکت‌های مرکز رشد فناور رودسر موفق شدند از ریجکت‌های بدون استفاده زباله شهری مصالح ساختمانی مانند بلوک، جدول و لوله‌های بتنی چاه آب تولید کنند.
علی باستی افزود: درهیچ کجای دنیا زباله به شیوه‌ای که در شمال کشور تولید می‌شود، وجود ندارد تا محصول فناورانه‌ای همچون تولید مصالح ساختمانی از ریجکت‌های زباله تولید شود و لذا می‌توان گفت این محصول مشابه خارجی ندارد.
«سجاد حبیبی» مدیرعامل شرکت سمام گستر دمکش و مجری طرح نیز گفت: از ۲ سال گذشته با همکاری ۸ کارشناس درحوزه‌های محیط زیست، بازیافت، شهرسازی و عمران، مطالعات تبدیل ریجکت‌ها به مصالح ساختمانی را آغاز و اکنون ۶ ماهی است که ایده را به عمل تبدیل کردیم.
وی با بیان اینکه دغدغه اعضای این شرکت دانش بنیان رفع مهمترین چالش زیست محیطی گیلان یعنی زباله است افزود: ما از زباله‌های ریجکتی غیرقابل بازیافت که قرن‌ها در طبیعت ماندگار است بجای اینکه در اعماق زمین دفن شوند برای ایجاد مصالح بتونی استفاده می‌کنیم.
کارشناس ارشد بازیافت و مجری این طرح گفت: روزانه ۹۰ تن زباله شهر چابکسر با یک دستگاه پردازشگر تفکیک می‌شود. زباله‌های ریجکتی مانند نایلون، پلاستیک، پارچه، چرم و پوشک بچه که باید دفن شوند را پردازش و با درصدی از شن و ماسه مخلوط کرده و تبدیل به لوله‌های بتنی برای آبراهه‌ها، جدول کنار جاده‌ها و بلوک می‌کنیم.
وی می‌گوید: تاکنون حدود ۴هزار مترمربع با ارتفاع ۴متر، ۱۱هزار تُن زباله از زیر زمین برداشت و پردازش کرده ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.