حمله ۳ قلاده میمون درمنطقه آبینام سیاهکل به شهروندان

0 590

لطیف جواهردشتی» رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: طبق گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده ۳ قلاده میمون درحاشیه جاده آبینام سیاهکل، ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، زنده گیری میمون‌ها را دردستور کارقرار دادند.

وی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست با هماهنگی اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست گیلان، برای زنده گیری واقدامات حفاظتی به منطقه اعزام شده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل تصریح کرد: با توجه به اینکه این گونه بومی منطقه نیست، احتمال می‌رود توسط مسافران یا اشخاص دیگر در این محدوده رهاسازی شده باشد.

مناطق مختلف گیلان زیستگاه ‌‌گونه های مختلف حیات وحش بومی است؛ حیواناتی که به مرور زمان و با زاد و ولد در زیست‌بوم‌های بکر استان نسل خود را ادامه داده‌اند. پلنگ، گوزن، گراز و برخی پستانداران آبزی بخشی از این حیات وحش هستند که اکنون جزو حیوانات بومی تلقی می‌شوند و مورد حمایت و توجه محیط ‌زیست استان قراردارند.

در این میان ورود برخی عوامل ومهاجمان غیر‌بومی به محل زندگی این حیوانات می‌تواند توازن طبیعی و حیات آنها را با خطرمواجه کند و جایگاه اکولوژیک بسیاری ازحیوانات حیات وحش استان را اشغال کند. وجود گونه های غیربومی حیات وحش دراستان چند سالی است از سوی دوستداران محیط زیست وحیات وحش دراستان گزارش می شود. درسال گذشته  «راکون» که حیوانی همه چیزخوار و متعلق به قاره آمریکاست درتالاب انزلی دیده شد. دیده شدن میمون درجنگلهای سیاهکل نیزآخرین مورد وجود گونه های غیر بومی درحیات وحش استان بوده است.

به گفته کارشناسان محیط زیست این حیوانات برای نگه داری در خانه ها بصورت قاچاق وارد کشورشده و بعد ازمدتی رها سازی می شوند. وقتی این حیوان بزرگ شد، به علت پرخاشگری‌هایش توسط انسان درطبیعت رها می‌شود و چون گونه بومی کشورنیست به حیوانات بومی به ویژه گونه‌های کوچک جسته آسیب می‌رساند، مخصوصا اگرجمعیت آن ها گسترش یابد. آزادسازی یا فراراین قبیل حیوانات و ورود آنها به طبیعت استان می‌تواند منجربه فاجعه‌ای برای تنوع‌زیستی و تداخل نژاد با گونه‌های بومی و درنهایت انقراض گونه های بومی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.