دانش آموزان شهری ۱۵ درصد، روستایی ۳۵ درصد، محروم از گوشی و تبلت

0 571

روزهای اخیر خودکشی دانش آموز بوشهری به دلیل نداشتن گوشی بار دیگر توجهات شهروندان را به نبود عدالت آموزشی وعدم برخوداری و دسترسی همه دانش آموزان به گوشی هوشمند و تبلت جلب کرده است. پیش از این همزمان با شروع سال تحصیلی در نیمه دوم شهریور گذشته، سازمان آموزش و پرورش گیلان به مرور اعلام کرده بود حدود ۴۵ درصد دانش آموزان گیلانی به گوشی هوشمند و فضای مجازی دسترسی ندارند. این در حالیست که طبق همین آمار، میزان حضور دانش آموزان در مدارس استان با توجه به شیوع مجدد کرونا ،  ۳۲ درصد اعلام شده بود.

درعین حال همزمان با شروع سال تحصیلی و لزوم دسترسی همه دانش آموزان به تبلت، نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی برای دسترسی دانش‌آموزان نیازمند به تبلت و گوشی هوشمند جهت آموزش در فضای مجازی به مجلس شورای اسلامی ارایه کردند که طی آن دولت مکلف می‌شود از منابعی که دراختیار دارد ردیف بودجه‌ای جهت تامین تبلت دانش آموزان محروم درنظربگیرد. طرحی که با گذشت حدود یک ماه تاکنون درمجلس به سرانجام نرسیده است.

پیشتر معاون آموزشی سازمان آموزش و پرورش گیلان در گفت وگو با مرور از درخواست این سازمان مبنی بر ورود خیرین برای تامین گوشی هوشمند دانش آموزان خانواده های بی بضاعت خبرداده بود. از این رو بار دیگر از«جابر اخلاقی» معاون آموزشی استان در خصوص میزان دسترسی دانش آموزان استان به گوشی هوشمند و اقدامات انجام شده جویا شدیم.

اخلاقی به مرور گفت: همزمان با شروع سال تحصیلی، آموزش و پرورش گیلان براساس گزارشات دریافتی از مناطق و نواحی آموزشی استان، یکسری اختیاراتی به مدیران مدارس با همکاری اعضای انجمن اولیاء داد که برای برخی دانش آموزان بی بضاعت گوشی تهیه کنند. در پی این اقدام در حال حاضر میزان عدم دسترسی دانش آموزان شهری گیلان به گوشی و تبلت به ۱۵ درصد رسیده و این آمار برای دانش آموزان روستایی حدود ۳۵ درصد است.

اخلاقی تاکید کرد: این تعداد دانش آموز نیز به چند طریق از گوشی هوشمند اختصاصی محروم هستند. بخش از آنها یا گوشی هوشمند ندارد، یا بطور مشترک از گوشی والدین استفاده می‌کند و یا اینکه از گوشی های هوشمند بروز اندرویدی محروم هستند. در این میان همچنان ۳۰ درصد مدارس استان و دانش آموزان آنها اصلا به شبکه آموزشی شاد دسترسی ندارند. البته بسته های آموزشی مدارس و ارایه آموزش ازتلفن ثابت برای این دسته از دانش آموزان پیش بینی شده است.

معاون آموزشی گیلان با بیان اینکه آموزش و پرورش استان فاقد اعتبارات لازم جهت تامین تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزان بی بضاعت است از درخواست این سازمان برای ورود بنیاد برکت و خیرین به این موضوع خبرداد و گفت: تاکنون خیرین استان به صورت پراکنده و موضوعی برای برخی دانش آموزان معرفی شده توسط مدارس گوشی تهیه کرده اند.

اخلاقی در خصوص تاثیر عدم دسترسی دانش آموزان بی بضاعت به گوشی در ترک تحصیل آنها اضافه کرد: پوشش ثبت نامی انجام شده در همه‌ی رده های آموزشی استان تاکنون نشاندهنده‌ی ترک تحصیل دانش آموزان نبوده است. در این بین برخی از دانش آموزان ثبت نام شده از ابتدای شروع سال تحصیلی تاکنون درمدارس حضور نداشتند و ترجیح آنها دریافت آموزش به صورت آنلاین بوده است. لذا نمی‌توان این نکته را به معنی ترک تحصیل توسط آنها عنوان کرد. از سوی دیگرمدیران مدارس را موظف کردیم نسبت به احوال و وضعیت دانش آموزان مطلع باشند و نحوه‌ی چگونگی دریافت آموزش توسط دانش آموزان را به ادارات استان گزارش کنند. براساس آمارهای ارایه شده ازسوی نواحی تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان ثبت نامی استان در مدارس حضور پیدا کرده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.