رشت؛ میزبان برف ِمجازی

هشدارهای هواشناسی که به وقوع نپیوست

0 939

هفته ای که گذشت تیتر اصلی همه‌ی رسانه های استان به آمادگی دستگاهها و سازمانهای مختلف در مواجه با کاهش محسوس دما و بارش برف اختصاص داشت. برفی که  در نهایت نبارید و ساکنین جلگه گیلان به خصوص شهر رشت را چشم انتظار باریدن نگاه داشت.

اما چه شد که مدیران دستگاههای خدماتی از جمله شهرداری رشت  و سایر دستگاههای خدماتی در اطلاعیه های پیاپی خبر از سطح آمادگی های خود در برابر بارش برف سنگین می‌دادند.

در کنار پیش بینی‌ها و اطلاعیه‌های اداره کل هواشناسی استان که مرجع رسمی صدور اخطارها و پیش بینی هوای استان است، برخی کانالهای شخصی فضای مجازی نیز فعالیت پررنگی در این زمینه داشتند. هشدارهای پی در پی و مشخص کردن مکان و زمان دقیق بارش برف در شهرهای استان از سوی این کانالها موجب شد تا نگرانی زیادی از میزان بارش برف برای شهروندان به وجود بیاید و خاطره بد سالهای ۸۳ و ۸۶ بار دیگر تکرار شود. چنانچه اطلاع رسانی های مکرر دستگاههای خدماتی از کاهش دما و بارش شدید بیش از پیش به این نگرانی و استرس دامن زد.

دادرس: ما نیز ناخرسندیم!

 اما «محمد دادرس» مدیر کل هواشناسی گیلان با بیان اینکه ما نیز به عنوان یک مرجع رسمی از فعالیت بی‌ضابطه این کانالها در صدور اطلاعیه‌ی هواشناسی ناخرسند هستیم به مرور می‌گوید: خوشبختانه این اداره کل از همان ابتدای هفته گذشته در اطلاعیه‌هایی که صادر می‌کرد احتمال بارش برف در جلگه گیلان را ضعیف اعلام کرده بود و عنوان شده بود که تنها ارتفاعات و برخی از گردنه‌های کوهستانی به دلیل کاهش محسوس دما شاهد برف خواهند بود.

دادرس می افزاید: درچند سال اخیر ما با فعالیت سایتهای خصوصی مواجه هستیم که هیچ ارتباطی با اداره کل هواشناسی استان ندارند و به دلیل علاقه مندی ودسترسی به اطلاعات ماهواره‌ای و دیتا اقدام به پیش بینی و صدور اطلاعیه می‌کنند. متاسفانه در مورد اخیر نیز هشدارهای آنها باعث شد تا در میان شهروندان این تصورغلط ایجاد شود که به حتم در جلگه گیلان و رشت بارش برف خواهیم داشت.

وی تاکید می‌کند: دستگاههای خدمات رسان استان از جمله مدیریت بحران استانداری و راهداری، اخبار وب سایت و اطلاعیه‌های  این اداره کل را مرجع می‌دانند و براساس اخبار فضای مجازی برنامه ریزی نمی‌کنند. ما نیز در این خصوص بلافاصله آخرین اخبار و اطلاعات را از طریق نمابر و پیامک برای مدیران کل و روسای مجموعه های ذیربط ارسال می‌کنیم.

بیان درست اخبار هواشناسی

مدیرکل هواشناسی گیلان با تاکید به اینکه رسانه‌های استان و صدا وسیما بازوهای این اداره کل در بیان اخبار درست هواشناسی هستند، می‌افزاید: درج آدرس رسمی سایت هواشناسی استان به عنوان مرجع اصلی و قانونی پیش بینی هوای استان توسط صداو سیما انجام نمی‌شود چون این کار را به نوعی تبلیغ عنوان می‌کنند. در حالیکه ما یک سازمان دولتی هستیم و نفع درآمدی برای ما ندارد. درخواست ما از این جهت است که با درج آدرس رسمی هواشناسی استان در رسانه ها به خصوص صدا وسیما، شهروندان از منبع اصلی و درست اخبار را دنبال کنند تا در چنین مواقعی تحت تاثیر اخبار نادرست فضای مجازی قرار نگیرند.

وی بارش برف در جلگه را نیازمند یکسری عوامل دمایی عنوان کرد و ادامه داد: سرمای زیر صفر و ریزش‌های جوی باید دست به دست هم بدهند تا سرمایی که از سیبری بر روی کرانه های دریای خزر وارد می‌شود موجب بارش برف بشود. این سامانه بارشی نیز امروز تا آخر وقت از استان خارج می‌شود.

برخی بزرگنمایی کردند

 «رضا اسلامی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز در گفت و گویی کوتاه به مرور گفت: مدیریت بحران استان به اخطارها و پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان اعتماد کامل دارد و همانگونه که پیش بینی شده بود در ارتفاعات شاهد بارش برف بودیم و از اول هم قرار نبود در رشت و اطراف آن بارش برف داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته توده هوایی که از سیبری وارد استان می‌شود می تواند طی متغییرهایی تغییر کند و در برخی از نقاط بارش های جزیی داشته باشیم. اما درمدیریت بحران بر اساس داده‌های فضای مجازی حرکت نمی‌کنیم و معتقدم این بارش ها در برخی از کانالها بزرگ نمایی شدند.

گفتنی است از چند روز مانده به ورود توده جدید بارشی به استان، دستگاههای مختلفی همچون شهرداری رشت، فرمانداری، راهداری، شرکت گاز، برق استان، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران در اطلاعیه‌های جداگانه ای در رسانه ها و صدا و سیمای مرکز استان، هشدارهایی مبنی برکاهش دما و لزوم صرفه جویی در مصرف برق و گاز به شهروندان می‌دادند. اما شهرداری رشت و سازمانهای تابعه پیشگام اطلاع رسانی ازچگونگی سطوح آمادگی در برابر بارش احتمالی برف بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.