روند کند پرداخت تسهیلات کرونا در گیلان

0 354

درحالیکه پیشتر اعلام شده بود سهم گیلان در پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا ، ۱۱۲۰ میلیارد تومان است اما پرداخت این تسهیلات بعد از گذشت چند ماه روند کندی را طی می‌کند بطوریکه تا کنون ۶۰۰ میلیون تومان ازاین سهم به مشاغل آسیب دیده از کرونا در گیلان پرداخت شده است. این درحالیست که گیلان از جمله استانهای اول درگیر و آسیب دیده از بحران کرونا در کشور بوده است.

«عباس علیزاده» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز با اشاره به روند کند پرداخت تسهیلات حمایتی کسب ‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا گفت: مبلغ تسهیلات درخواستی کرونا در استان تا امروز ۱۳۵ میلیارد تومان بوده  که تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان این مبلغ پرداخت شده است. از تعداد پرونده‌های تشکیل شده‌ی درخواست تسهیلات،  بخش راه و شهرسازی با بیش از ۳ هزار فقره و صنعت و معدن با ۵۴۲ فقره پرونده در رده‌های بالا قرار دارند.

علیزاده در خصوص اقدامات انجام شده در کندی پرداخت تسهیلات افزود: جلساتی با رؤسای بانک‌ها برای رفع این مشکل و تسریع در فرآیند پرداخت‌ها برگزار شده است . تاکنون ۴ هزار و ۵۹۵ فقره پرونده برای متقاضیان تشکیل شده است که حدود ۱۱ هزار و ۸۳۸ اشتغال را دربرمی‌گیرد. ثبت نام گروه اول آغاز شده و مرحله‌ی دوم برای مشاغل غیر رسمی و بیمه ای تا هفته آینده اعلام عمومی خواهد شد.

درهمین رابطه پیشتر «آرش فرزام صفت» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تأکید کرد: بانک ها باید نسبت به پرداخت این تسهیلات به مشمولان طبق آیین نامه همکاری داشته باشند و کم کاری در این بخش، پذیرفته نیست.

فرزام صفت  با اشاره به اینکه  گیلان جزو نخستین استان ها در جریان درگیری با کرونا بود گفت: دولت برای جبران خسارت های ناشی از شیوع کرونا، با وجود محدودیت های بودجه ای در سطح کلان، مبلغ یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات با شرایط آسان برای جبران خسارات واحدهای اقتصادی و صاحبان مشاغل آسیب دیده از بیماری کووید ۱۹ در گیلان مصوب کرد که لازم است نسبت به جذب این میزان اعتبار، عزمی جدی در پیش گرفت.

وی با تاکید به جذب حداکثری سهم استان از تسهیلات کرونا ادامه داد: بانک‌ها پرداخت تسهیلات درمدت یک هفته و با سهل ترین روش  را بر اساس آیین نامه انجام دهند و کم کاری بانک ها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

گفتنی است ۱۴ رسته‌ی شغلی مشمول دریافت این تسهیلات بوده و ۱۷ بانک و مؤسسه مالی نیز متولی پرداخت آن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.