شروع مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی

در باغات زیتون رودبار انجام شد:

0 158

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شروع مبارزه شیمیایی با آفت ملخ  مراکشی در باغات زیتون رودبار خبر داد. این درحالیست که باغات قدیمی زیتون رودبار همزمان از آفت مگس زیتون نیز رنج می برند.

«رضا غیاثی» با اشاره به برنامه کنترل آفت ملخ در باغات کشاورزی استان گفت: در این ارتباط مبارزه شیمیایی با ملخ‌های بومی، به ویژه ملخ مراکشی در سطح باغات زیتون استان با محوریت شهرستان رودبار آغاز شده است. هر سال اواخر اسفندماه کار پایش ملخ مراکشی در باغات رودبار انجام می‌شود تا با توجه به تراکم و شرایط، برنامه‌ریزی‌ برای مبارزه شیمیایی انجام شود.

وی افزود: با پایش کانون‌های تخم‌ریزی ملخ در شهرستان رودبار نخستین پوره‌های سن اول در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در منطقه حلاج لوشان مشاهده شد و با ادامه پایش بیش از هزار هکتار از زمین‌های مستعد تخم‌گذاری ملخ از پنجم فروردین مبارزه شیمیایی با این آفت آغاز شده است. سال گذشته در سطح بیش از ۳۰ هزار هکتار از مناطق مختلف شهرستان رودبار مبارزه شیمیایی انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت پایش و ردیابی مناطق آلوده اضافه کرد: مناطق تخم‌گذاری آفت در زمین‌های شخم نزده و سنگلاخ بوده و بیشتر در مراتع و مناطق دور از دسترس هستند. جوم آفت ملخ مراکشی ابتدا از مراتع بوده و بعد وارد مزارع و باغات می‌شود و در صورت عدم کنترل، سیکل زندگی را تکمیل کرده و گیاهان مسیر خود را با تغذیه نابود می‌کند.

لازم به ذکر است؛ در چند سال اخیر همزمان با آفت مگس زیتون، آفت ملخ مراکشی نیز به باغات زیتون رودبار وارد شد. این آفت  با تخم‌گذاری زیرخاک، تشکیل کانون و زمستان‌گذرانی همزمان با گرم و مساعدشدن هوا پس از خروج از تخم به باغات و اراضی منطقه خسارت وارد می‌کند. این درحالیست که بالغ بر دو هزار هکتار از باغات قدیمی زیتون در رودبار از آفت مگس زیتون نیز رنج می برند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.