فرش قرمز هتل‌ها و اماکن اقامتی گیلان برای مسافران

شاهکار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در ایام پر خطر کرونا

0 389

طی سه روز گذشته تلاش‌ها و درخواست‌های شهروندان گیلانی در فضای مجازی و درخواست از مسؤولان برای جلوگیری از ورود مسافران به استان و مسدودیت محورهای ورودی اصلی و فرعی چندان موفقیت آمیزنبود و بنا به آمارهای رسمی ارایه شده بیش از ۲۰ هزار خودرو شخصی مسافرین موفق به ورود به گیلان شدند. مسافرانی که هر کدامشان سوغاتی جز کرونا برای مردم گیلان به همراه ندارند.

جدا از مسافران بومی و غیر بومی که در گیلان دارای مسکن هستند، اکنون اقامت در هتل‌ها و سایر اماکن اقامتی، چالش جدید گیلان درمواجه با مسافران وارد شده است.

در حالیکه سال گذشته وزارت بهداشت، هتل‌ها و اماکن اقامتی را در فهرست مشاغل پرخطر قرارداد و درب اقامتگاه‌های دارای مجوز به روی مسافران بسته شد؛ اما امسال به درخواست وزارت گردشگری و اتاق اصناف از ستاد ملی کرونا، نام هتل‌ها و اماکن اقامتی دارای مجوز از فهرست مشاغل پرخطر خارج شد و نیروی انتظامی نیز فعالیت اماکن اقامتی را تنها در صورت اخذ مجوز از وزارت بهداشت مجاز دانست.

با این حال از روز گذشته بسیاری از مسافرین که موفق به ورود به استان شدند برای اقامت راهی هتلها و سایر امکان اقامتی دارای مجوز شدند که زیر نظر سازمان گردشگری و موظف به اجرای پروتکل‌های بهداشتی هستند. اما در این بین تعداد زیادی از خانه‌های استیجاری و ویلاهای خصوصی نیز به صورت غیر مجاز فعالیت دارند که هیچگونه نظارتی بر اجرای پروتکلهای بهداشتی در آنها صورت نمی‌گیرد.

گیلان دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر و ۴۰ اقامتگاه بومگردی است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان چه نظارتی بر پذیرش هتل‌ها و نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی به روی مسافرانی که احتمال ابتلا به کرونا در آنها دور از انتظار نیست دارد؟

آیا هتل‌ها و سایر اماکن اقامتی مجاز گیلان به امکانات و ابزار بهداشتی لازم برای تشخیص مسافرین ناقل و بیمار مجهز هستند؟

دراین میان یک مالک هتل در رشت از بلاتکلیفی صاحبین هتلها در پذیرش و پذیرایی از مسافرین به مرور می‌گوید: همزمان با شروع تعطیلات از پذیرش مسافرین جدید خود داری کرده است. اما از هفته گذشته همچنان تعداد زیادی از مسافرین درهتل وی اقامت دارند و اکنون با شروع تعطیلات کرونایی در انتظار استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان برای تعطیلی موقت هتل خود است.

منازل استیجاری غیر مجاز، چالش گردشگری گیلان

در همین رابطه «حمید رضا آذرپور» با تأکید به اینکه همه هتل‌ها و اماکن گردشگری طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مجاز به فعالیت و پذیرش مسافرین در صورت عدم بیماری و ابتلا به کرونا هستند به مرور می‌گوید: رعایت پروتکل‌ها ودستور العمل‌های بهداشتی از سوی هتلها، بوم گردی‌ها و سایر اماکن دارای مجوز مستمرا انجام می‌شود و به شدت مورد نظارت و تأیید شبکه بهداشت است. در حال حاضر چالش گردشگری استان، فعالیت تعداد زیادی از منازل استیجاری و ویلایی غیر مجازی است که هیچگونه دستورالعملهای بهداشتی در آنها رعایت نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: اشتباهی که وزارت خانه گردشگری در پیک اول کرونا نسبت به تعطیلی هتلها انجام داد منجر به سیل حضور مسافرین به خانه‌های غیرمجاز شد. بطوریکه با تعطیلی اماکن رسمی تحت نظارت، درب این خانه‌ها به روی مسافران گشوده شد که در نهایت شاهد افزایش مبتلایان در ابتدای سال ۹۹ در استان بودیم. اما امسال طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، واحدهای رسمی اقامتی به شرط رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بازرسی مداوم اماکن نیروی انتظامی و شبکه بهداشت مجاز به پذیرش مسافران هستند.

آذرپور با تأکید به اینکه از هتل‌ها درخواست شده با یک سوم ظرفیت و به صورت محدود فعالیت داشته باشند گفت: از آنجایی که هتل‌ها و مراکز بوم گردی استان ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند نسبت به کنترل و رصد مسافرین مشکوک به بیماری حساس بوده و موظف‌اند بلافاصله مستندات خود را به شبکه بهداشت ارسال کنند.همچنین تحت هیچ شرایطی رستورانهای هتلها باز نبوده و باید به صورت بیرون بر فعالیت کنند.

ممکن نیست که هر مسافری در بدو ورود خود به استان تست منفی PCR به همراه داشته باشد و شبکه بهداشت استان نمی‌تواند در این بخش کاری انجام دهد و به هیچ وجه این موضوع قابل نظارت نیست.

با تب سنجی نمی‌توان از ناقل بودن مسافرین پذیرش شده درهتل اطمینان حاصل کرد و تشخیص مبتلایان از سوی افراد غیر کارشناس در هتلها به هیچ عنوان امکانپذیر نیست

*به همراه داشتن نتیجه تست منفی PCR، قرنطینه چند روزه در اتاق هتل و عدم حضور در رستوران، بوفه و مکانهای تجمعی از جمله پروتکلهای جهانی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی برای ورود به کشورها و اقامت درهتلها پیش بینی شده است. پروتکلهایی که به خوبی واضح و مبرهن است به هیچ وجه ازسوی مسافرین و هتلها در کشور رعایت نمی‌شود.

تشخیص مبتلایان درهتل‌ها تخصصی نیست

اجرای پروتکلهای مورد تأیید وزارت بهداشت در هتلها و اماکن اقامتی امکان پذیر یست. «حسن رخ شاد» مدیر گروه پیشگری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این نکته به مرور می‌گوید: با تب سنجی نمی‌توان از ناقل بودن مسافرین پذیرش شده درهتل اطمینان حاصل کرد و تشخیص مبتلایان از سوی افراد غیر کارشناس در هتلها به هیچ عنوان تخصصی نیست.

وی می‌افزاید: ممکن نیست که هر مسافری در بدو ورود خود به استان تست منفی PCR به همراه داشته باشد و شبکه بهداشت استان نمی‌تواند در این بخش کاری انجام دهد و به هیچ وجه این موضوع قابل نظارت نیست. بهتر است مسؤولان از ابتدا از ورود مسافر به گیلان جلوگیری کنند. شبکه بهداشت استان فقط قادر به نظارت بر فعالیت رستورانهای هتلها است .

وی تأکید می‌کند: موارد زیادی از مبتلایان به کرونا در استان داریم که به صورت خانوادگی با حضور در هتل‌ها و اماکن اقامتی و شرکت در تجمعاتی همچون عروسی به این بیماری مبتلا شدند.

هتلها و اماکن اقامتی باید به اپلکیشن ماسک مجهزباشند و در بدو ورود مسافرین ضمن تب سنجی از آنها با پرسیدن سوالاتی نسبت به پرکردن فرم‌های مخصوص و ردیابی توسط کد ملی اقدام کنند تا در صورت تشخیص ابتلا فرد، بلافاصله نسبت به طی مراحل قانونی و قرنطینه آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

 «مهدی جواهرشناس» مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تأکید به عدم کنترل و نظارت بر فعالیت اماکن اقامتی غیر مجاز در پذیرش مسافران به مرور می‌گوید: به دلیل عدم همکاری برخی ازارگانهای استان از جمله صنعت و معدن و اصناف، از هفته‌های گذشته اماکن اقامتی و هتلها که می‌بایست در گروه‌های ۲ تا ۴ مشاغل پرخطر قرار می‌گرفتند از این فهرست خارج و مجاز به فعالیت و پذیرش مسافر شدند.

وی اضافه می‌کند: در چند روز گذشته بازدیدهای زیادی از نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها و اماکن اقامتی توسط بازرسین بهداشتی انجام شده که دستورالعملی لازم را رعایت کرده‌اند اما از ایده آل ما همچنان فاصله دارند.

جواهرشناس تأکید می‌کند: هتلها و اماکن اقامتی باید به اپلکیشن ماسک مجهزباشند و در بدو ورود مسافرین ضمن تب سنجی از آنها با پرسیدن سوالاتی نسبت به پرکردن فرم‌های مخصوص و ردیابی توسط کد ملی اقدام کنند تا در صورت تشخیص ابتلا فرد، بلافاصله نسبت به طی مراحل قانونی و قرنطینه آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: پیش ازاین در گیلان موارد زیادی از عدم اجرای دستورالعملهای بهداشتی توسط اماکن اقامتی داشتیم که منجر به پلمپ و معرفی به مراجع قضایی شده است. این در حالیست که بیشتر مسافرین وارد شده به استان برای قرار نگرفتن در این موقعیت به حضور در منازل استیجاری غیرمجاز که تعدادشان زیاد است و متأسفانه تحت کنترل بهداشت نیستند تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گند زدایی مدوام، برخورداری از تهویه مناسب و وجود مواد ضد عفونی کننده در آسانسور و اتاقهای هتلها را از جمله موارد مورد رصد کارشناسان بهداشتی استان بیان کرد.

با اینهمه و با وجود عدم تمایل گیلانی‌ها و دغدغه‌مندان بهداشت و سلامت جامعه و همینطور کادر درمان خسته و بیمارستان‌های شلوغ گیلان، سیاست دوگانه سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان در عدم تعطیلی هتل‌ها و اماکن اقامتی گردشگری جای سوال بسیاری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.