فک خزری فاصله زیادی با انقراض ندارد

0 528

«حسین علی نژاد» رئیس اداره نظارت برحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: صیادانی که فک‌های خزری را به‌صورت زنده تحویل بدهند به‌ صورت ویژه تقدیرمی شوند.

علی‌نژاد افزود: فک‌های خزری در ایران در مقایسه با سایر کشورهای حوزه دریای خزر، از وضعیت مناسب تری برخوردارهستند و ایران تنها کشوری است که هیچ‌گونه بهره‌برداری اقتصادی از فک‌ها در آن انجام نمی‌‌شود.

وی ادامه داد: فک‌های خزری از جمله حیوانات حمایت شده‌ محیط زیست هستند و کسانی که  این حیوان را به ‌نوعی بکشند و از بین ببرند برخوردهای قانونی و قضایی انجام می‌شود.

علی‌نژاد با تاکید بر حفظ و حراست ازمحیط زیست و ذخایرارزشمند دریای خزر افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از صیادانی که فک‌های خزری را به‌صورت زنده تحویل بدهند به‌صورت ویژه تقدیر کرده وازترویج این برنامه در  استان حمایت می کند.

فک خزری تنها پستانداردریای خزراست که طبق اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جزو گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است. در حالیکه در دهه ۹۰ میلادی جمعیت این‌گونه حدود یک‌میلیون بود اخیراً سرشماری‌های صورت گرفته حاکی از وجود ۱۰۰ هزار فک خزری در دریای خزراست.

افزایش آلودگی دریای خزر، ورود فاضلاب صنعتی و خانگی، آلودگی نفتی، سموم کشاورزی، برداشت و صید بی‌رویه منابع آبزیان از جمله صید بی‌رویه ماهی کیلکا و از همه مهمتر گیرکردن در تورصیادان و برخورد با قایق و کشتی های صیادی از جمله عوامل مؤثر در کاهش جمعیت فک‌های خزری عنوان شده است.

پیشتردر این رابطه «پروین فرشچی» معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: کشورهای حاشیه دریای خزراهمیت بالایی برای “فک خزری” قائل هستند اما فک‌های خزری به دلیل قرارگرفتن در مسیر کشتی‌ها از بین می‌روند.

وی با اعلام اینکه امروز شرایط به گونه‌ای است که باید فک خزری را نجات داد افزود: تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر برای نجات فک خزری باید تلاش کنند زیرا درغیر این صورت شاهد انقراض فک خزری می‌شویم. ازاین‌رو برای حمایت از فک خزری باید یک خواست همه‌جانبه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: پروتکل‌های کنوانسیون دریای خزرسبب می‌شود تا اداره محیط‌ زیست آزادی بیشتری در راستای حمایت از زیستمندان دریای خزر داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.