مواجه اراضی شالیزاری صومعه سرا با تنش آبی

1 349

کمتر از ده روز از اجرای طرح نوبت بندی آب کشاورزی در فصل زراعی جاری با هدف صرفه جویی درمصرف از سوی سازمان آب منطقه ای گیلان و پیش بینی قطع آب کشاورزی حدود ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای بخش مرکزی استان ، امروز خبر رسید شالیزارهای برخی مناطق شهرستان صومعه ‌سرا با بحران کم‌آبی و تنش آبی مواجه شده اند.
« احمد پادیاب» مدیر جهاد کشاورزی صومعه ‌سرا به فارس گفت: ورودی آب سد سپیدرود با حجم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب و دِبی ۳۲ مترمکعب در ثانیه است . این مقدار آب تنها توان آبیاری ۳۵ هزار هکتار زمین زراعی را دارد. درحالیکه اراضی در مسیر آبیاری که شامل (شفت، فومن، صومعه‌سرا، ماسال و بخشی از رضوانشهر) است، ۶۰ هزار هکتار است.

وی افزود: از ۲۵ هزار هکتار ۱۵ هزارهکتار آبیاری نرمال و بدون مشکل دارند و ۱۰ هزار هکتار دیگر از طریق (پمپاژ، رودخانه، آب ‌بندان و زمین‌هایی که درحاشیه‌ی تالاب آبیاری) می‌شوند. تخریب سردهنه رودخانه‌ها ، کانال‌های بتنی و بهینه عمل نکردن پمپاژهای برخی مناطق روستایی در فصل گرم موجب دیر رسیدن آب به مزارع و آسیب به شالی و در برخی مواقع سوخت محصول می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌ سرا با اشاره به کمبود اعتبارات افزود: بسیاری از برنامه‌های زیرساختی حوزه‌ی کشاورزی تدوین ‌شده، آسیب‌شناسی‌های که باعث اختلال در سیستم آبیاری کشاورزی می‌شوند شناخته ‌شده و بسیاری از برنامه‌ها در دستور کار است که همه این‌ها چشم‌انتظار منابع مالی از مسؤولین بالادست است.

درهمین رابطه «سید جلال سید محمدی» فرماندار شهرستان صومعه‌سرا نیز گفت: گرمای بیش‌ ازحد در روزهای گذشته موجب خشک شدن اراضی شالیکاری شهرستان صومعه ‌سرا شده و آبی که به‌ صورت سهمیه ‌بندی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد قادر به سیراب کردن آن نیست. حتی شبکه‌ی آب ‌رسانی کانال جوابگوی اراضی شالیکاری نیست و تنها ۱۳ هزار هکتار از این اراضی می‌توانند در پوشش آبیاری کانال‌ها قرار بگیرند.
وی خواستار تعمیر ، نوسازی و راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ آب شد و افزود: راه ‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ و استفاده از چاه‌های آب، بخشی اعظمی از کم‌آبی اراضی شالی‌کاری شهرستان صومعه‌سرا را کاهش می‌دهد.
گفتنی است شهرستان صومعه‌ سرا ۲۸ هزار هکتار از اراضی زراعی گیلان را به خود اختصاص داده که ۲۵ هزارهکتار از این مزارع از سد سپیدرود آبیاری می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.