موانع زیرساختی ثبت جهانی ماسوله برطرف شد

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان خبر داد؛

0 238

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان از رفع موانع ثبت جهانی ماسوله خبر داد.

«ولی جهانی» درخصوص پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله به مرور گفت: موانع زیرساختی ثبت جهانی ماسوله با همکاری دستگاههای ذیربط رفع شده است. فقط بحث جمع آوری شبکه فاضلاب ماسوله و جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه باقی مانده که مطالعات آن توسط اداره آب و فاضلاب انجام شده و مقرر شده بزودی شبکه جمع آوری فاضلاب در منطقه احداث شود.

جهانی با تاکید به رفع موانع زیر ساختی ماسوله و ارزیابی های اولیه انجام شده تصریح کرد: ما باید در تیرماه سال آینده در حضور کشورهای مختلف از پرونده منظرتاریخی و فرهنگی ثبت جهانی ماسوله دفاع کنیم.

جهانی از اختصاص اعتبار برای نصب سطلهای زباله در ماسوله خبر داد و گفت: اخیرا ۲۰۰ میلیون تومان برای نصب سلطهای بهداشتی اختصاص پیدا کرد که در اختیار شهرداری گذاشته شد تا نسبت به تعبیه سطلهای زباله متناسب با بافت تاریخی ماسوله اقدام کند.

وی افزود: در بحث احداث سرویس بهداشتی نیز، برخی ازسرویسهای موجود مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. اما اگرمنابع طبیعی و فرمانداری فومن ، ۶۰۰ متر زمین در اختیار ما بگذارند، آمادگی داریم در مدت ۶ ماه، ۱۴ چشمه سرویس بهداشتی در ماسوله احداث کنیم. اجرای این پروژه از وزارتخانه به ما ابلاغ شده است. علاوه بر آن مشکلات حقوقی  ۳۹ سرویس بهداشتی که از قبل توسط میراث فرهنگی استان در شهرستان فومن احداث شده بود حل شده و اکنون باید مورد بازسازی قرار بگیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان درخصوص بازسازی و بهسازی مسیر گردشگری ماسوله نیز اظهار کرد: زباله های جاده دسترسی به شهرک ماسوله باید توسط شهرداری مورد پاکسازی قرار بگیرد. همچنین تعریض جاده ماسوله نیز باید در شورای راهبردی ماسوله مورد بررسی قرار بگیرد.

وی از حضور ارزیابان یونسکو از یکم الی هفتم اسفند در رشت برای بازدید و بررسی ثبت جهانی رشت بعنوان شهر صنایع دستی جهان خبر داد.

لازم به ذکر است؛ تابستان گذشته برخی از فعالان محیط زیستی استان، پیش از حضور ارزیابان یونسکو در فراخوانی از شهروندان برای پاکسازی و جمع آوری زباله‌های مسیر گردشگری فومن به ماسوله دعوت کرده بودند. به گفته آنان ثبت منظر فرهنگی و تاریخی  ماسوله بدون فرهنگ سازی و رفع موانع زیر ساختی و بهداشتی میسر نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.