گیلان، قلمرو سبز آبی‌ها در تهران

0 502

مراسم افتتاحیه نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

«ژاله حساس خواه» مدیر مرکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان در مراسم افتتاح نمایشگاه تاریخ محلی گیلان گفت: این نمایشگاه فرصتی مبارک برای مرور تاریخ دیرپای ایران زمین در قاب اسناد است.

وی افزود: ممکن است مسیر گیلان را جمع اضداد بیابیم زیرا از یک طرف مهد استقامت، مقاومت و یکی از جنبش های استقلال طلبانه ایران است و از طرف دیگر سرزمینی مهربان با مردمانی به روشنایی و روانی آب است. شاید همین وجه دوم گیلانیان را به ایجاد صلح، در نهضت های استقلال طلبانه سوق داده است.

وی افزود: درنمایشگاهی که با عنوان گیلان، قلمرو سبز آبی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر پا شده است تعداد  ۸۰ برگ سند خطی، تمبر‌های چاپ شده از گیلان، عقدنامه های گیلانیان، ۴ تابلو عکس از گیلان قدیم و جدید، ۲۵ کارت پستال از گیلان جدید و قدیم، ۱۳ نسخه از نشریات استان گیلان، ۳ برگ از قرآن منسوب به امام رضا(ع)، اقلامی از نهضت جنگل به همراه بخشی از آثار شاعر برجسته گیلانی، شیون فومنی و نمونه هایی از کتابهای منتشر شده از گیلان به نمایش گذاشته شده است.

در این مراسم محمدتقی پوراحمد جکتاجی پژوهشگر استان گیلان با اشاره به اینکه امروز سرسبزی  در گیلان رو به کاهش است، گفت: گیلان به دلیل قاچاق چوب و طمع و منافع شخصی برای ساخت ویلاها دیگر سرسبز نیست. آب آن به دلیل رودخانه هایی که پسماند را به دریا می ریزند دیگر آبی نیلگون و روشن نیست؛ این را صرفا به این دلیل می گویم که ما گیلانیها داشته هایمان را فراموش می کنیم.

این پژوهشگر استان گیلان با اشاره به وجود سالن هایی مانند سالن قلم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران بیان کرد: باید یک سالن آبرومند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان وجود داشته باشد چرا که اصلا صورت خوشی ندارد ما یک طبقه نیمه کاره هفت طبقه داریم و اگر امکان اتمام ساختمان ۷ طبقه وجود دارد یکی از دو ساختمان دیگر به این امر اختصاص داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.