امنیت تالاب‌های گیلان برای پرندگان مهاجر

0 681

ماه گذشته حوزه‌ی زیست محیطی کشور شاهد وقوع اتفاقات مختلفی از جمله مرگ و میر پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله استان مازندران بود.

همه ساله هزاران پرنده‌ی  مهاجر ازعرضهای شمالی زمین و سیبری به تالاب ها و آب بندانهای کشور مهاجرت می کنند که پهنه های آبی دو استان شمالی مازندران و گیلان پذیرای بیشترین تعداد این پرندگان است.

بعد از اینکه هفته گذشته ۸ هزار پرنده‌ی مهاجر در تالاب میانکاله مازندران  براثر سم بوتولیسم تلف شدندT اکنون نگرانی از ابتلا پرندگان مهاجر در تالاب ها و آب بندانهای گیلان به این بیماری وجود دارد. موضوعی که « منصور سربازی» معاون فنی اداره‌ی کل محیط زیست استان با رد آن به مرور گفت: تا کنون گزارشی از مرگ و میر پرندگان مهاجر بر اثر مسمومیت در تالابهای استان نداشتیم.

وی افزود: بعد از تلف شدن ۵۰ عدد باکلان در تورهای ماهیگیری صیادان در آذر ماه گذشته ، شاهد موارد مشابه مرگ و میر گروهی در پرندگان مهاجر استان نبودیم.

درهمین رابطه « سهراب عاقبتی » مدیرکل دامپزشکی گیلان نیز با تایید این موضوع  به مرور گفت: به جز چند مورد آنفولانزا در طیور بومی، خوشبختانه تلفاتی به مانند شبیه به اتفاق میانکاله برای پرندگان مهاجر در استان نداشتیم . درغیراین صورت موضوع از سوی اداره‌ی کل محیط زیست بلافاصله  به دامپزشکی استان گزارش می شد.

وی در خصوص احتمال انتقال بیماری کرونا از طریق پرندگان مهاجر به انسان در گیلان تاکید کرد: این بیماری به جهت اینکه بیماری جدیدی است و راههای انتقال آن به انسان  به بیماری آنفولانزا شباهت دارد نیازمند تحقیقات لازم است. چون تحقیقات هنوز کامل نشده است این موضوع قابل تایید نیست و تاکنون موردی از انتقال بیماری کرونا از طریق پرندگان مهاجر ارایه نشده است.

وی در خصوص سایر بیماریهای مشترک بین دام و انسان گفت: طبیعتا یک سری از بیماریهای مشترک انسان و دام مانند تب مالت و آنفولانزا  کم و بیش در کشور ریشه کن نشده است. به این دلیل که عمده دامداری استان به صورت سنتی انجام می‌شود. چنانچه این بیماریها در دامداریهای صنعتی کاملا ریشه کن شده است. لذا ریشه کنی این بیماریها کمی زمان بر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.