رفع تصرف پارک ملی بوجاق کیاشهر

کاهش تغییرکاربری از تالابهای گیلان،

0 950

مدیرکل اداره محیط زیست گیلان از رفع تصرف اراضی حفاظتی پارک ملی خشکی- دریایی بوجاق کیاشهر خبر داد.

«ساسان کفایی»مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: دراقدامی هماهنگ همه سازه‌های نامتجانس و معارض در پارک ملی بوجاق که قریب به ۱۰ سال مورد تصرف و تغییر کاربری، احداث سازه قرار گرفته بود، با حمایت تام دستگاه قضایی استان قلع و قمع و رفع تصرف شد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۹، متعاقب استاندارد سازی هرچه دقیق‌تر منطقه حفاظت شده پارک ملی بوجاق، پرونده رفع تعارضات یاد شده بطور ویژه در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان قرار گرفت.

مدیر کل محیط زیست گیلان در حالی از رفع تصرف تالاب بوجاق خبر داده که در سال‌های اخیر قسمت‌های زیادی از تالابهای استان از جمله تالاب انزلی، کیا کلایه لنگرود و امیرکلایه لاهیجان به دلیل بی تدبیری مسئولان به شکل غیرقانونی و محرمانه تغییر کاربری داده شده و یا به تعاونی‌ها منتقل شدند. تخلیه زباله، برداشت آب و تبدیل اراضی درون تالابی به اراضی شالیزاری از جمله دیگرتعرضات و تخریب های انجام شده در این تالابها بوده که سالها مورد بی توجهی محیط زیست قرار گرفته است.

به گفته فعالان زیست محیطی به دلیل تغییر کاربری ها و تصرف انجام شده، از میزان عرصه و مساحت تالابها به شدت کاسته شده و در حال حاضر برخی از تالاب های گیلان از جمله امیر کلایه و جوکندان با نقشه های مصوب گذشته مطابقت ندارند. همچنین با تغییر کاربری های گسترده در درون محیطهای تالابی، زیستگاه برخی از پرندگان مهاجر از جمله اردک سانان و پرندگان آبزی نابود شده و دیگر شاهد حضور و زمستان گذرانی این پرندگان در تالابها نیستیم.

لازم به ذکر است، پارک ملی بوجاق دارای عالی‌ترین درجه حفاظتی در منطقه چهارگانه است، در خرداد ماه سال ۱۳۸۱، منطقه‌ای به وسعت ۳۲۶۰ هکتار مشتمل بر دهانه سفیدرود، تالاب بوجاق در غرب و لاگون کیاشهر در شرق آن به انضمام بخش‌هایی از پهنه آبی دریای خزر تا عمق ۶ متر در امتداد پارک، بعنوان پارک ملی بوجاق مورد تصویب قرار گرفت.

این منطقه زیستگاه مهم زمستان گذرانی پرندگان در خطر انقراض جهانی است و از زیستگاه‌های مهم تخم ریزی و زادآوری ماهیان محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.