شهرداری بسترسازی می‌کند

واکنش مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک به سخنان یک عضو شورا؛

0 151

یک عضو شورای اسلامی شهر رشت گفت: شهرداری توانایی استفاده از ظرفیت گردشگری تالاب عینک را ندارد.

«مجید عزیزی» عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت افزود: برخی شهرها به دنبال ساخت آب بندان‌های مصنوعی هستند اما این نعمت در رشت به شکل طبیعی وجود دارد ولی توان استفاده از ظرفیت‌ها را تا کنون نداشته ایم.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری تالاب عینک، اضافه کرد: متأسفانه زمینه حضور سرمایه گذاران سال‌های گذشته در رشت فراهم نشده است.

ادعای مجید عزیزی عضو شورای شهر در خصوص ناتوانی شهرداری در استفاده از ظرفیت گردشگری تالاب عینک در حالی مطرح شده که کمتر از یک سال از واگذاری و حق انتفاع تالاب عینک به شهرداری رشت با ورود دستگاه قضایی به دعوای مالکیت چندین ساله این تالاب می‌گذرد و شهرداری رشت از تابستان گذشته پروژه ساماندهی و بهسازی تالاب عینک را با لایروبی و پشته سازی و ایجاد زیر ساخت برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی آغاز کرده است.

تلاش برای بستر سازی حضور سرمایه گذاران

در همین رابطه «افشین پورعلی» مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت با تأکید به بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت تالاب عینک با استفاده از توان بخش خصوصی به مرور اظهار کرد: شهرداری رشت در حال حاضر با اجرای پروژه‌های لایروبی، پشته سازی و بازوسازی تالاب در تلاش است بسترهای مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را در آینده نزدیک فراهم کند.

پورعلی با اشاره به اینکه اطراف پهنه‌های مختلف تالاب عینک، مالکین خصوصی دارد و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در بسته‌های پیش بینی شده تالاب عینک، نیازمند زیر ساخت و تعیین تکلیف اراضی خصوصی است اضافه کرد: شهرداری رشت بر همه اراضی اطراف تالاب مالکیت ندارد و باید با خرده مالکان خصوصی به توافق برسد. از اینرو این پروسه زمان بر بوده و طبیعی است که در مدت زمان کوتاه از توان شهرداری خارج باشد.

مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت با تأکید به مشارکت جوامع محلی در این پروژه به نقش تسهیلگری شهرداری در صدور مجوزها و تغییرکاربری‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداری بعنوان تسهیلگر، زیرساختهای مورد نیاز را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می‌کند.

پورعلی تأکید کرد: زمانی سرمایه گذار بخش خصوصی به تالاب عینک وارد می‌شود که بستر و زمینه‌های لازم توسط شهرداری به طور کامل آماده شده باشد. در حال حاضر در تالاب عینک پروژه‌های لایروبی، پشته سازی و دیواره سازی در دست اقدام است تا امکان ورود بخش خصوصی برای ۱۰ بسته سرمایه گذاری با جزییات و فضای مشخص فراهم شود.

وی تأکید کرد: از زمان واگذاری تالاب توسط آب منطقه‌ای به شهرداری رشت، تاکنون پهنه شماره سه تالاب ۷۰ درصد لایروبی و ۳۲ درصد پشته سازی  شده است .

 مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت با بیان اینکه اعتبار ۱۱.۵ میلیارد تومانی برای این پروژه اخصاص یافته افزود: تاکنون به میزان ۷ میلیارد تومان صورت هزینه از سوی پیمانکار به شهرداری ارایه شده و با توجه به افزایش عمق لایروبی در پهنه‌های مختلف تالاب نیازمند اعتبارات بیشتر و متمم بودجه هستیم.

 لازم به ذکر است: مبلمان شهری، ۹ فضای سبز و فضای مکث شامل پارک، مسیر پیاده روی ، پیست دوچرخه سواری، ایستگاه ماهیگیری، کلبه‌های استراحت، ایستگاه طبیعت نگری و رستوران دریایی از طرح‌های پیش بینی شده در بسته‌های سرمایه گذاری تالاب عینک است.

تالاب عینک رشت، بزرگترین تالاب شهری کشور است که تاکنون به دلایل زیست محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.