وزش باد گرم بهانه‌ای برای سودجویان

0 186

حدود ۸۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و کوهستانی در۱۴ شهرستان گیلان همچنان در آتش می‌سوزند.

تداوم وزش باد گرم طی سه شبانه روز اخیر در مناطق جنگلی گیلان موجب گسترش آتش به عرصه‌های طبیعی در مناطق جنگلی و کوهستانی شهرستان‌های آستارا، رودبار، رشت، رضوانشهر، سیاهکل، شفت، املش، آستانه اشرفیه، تالش، فومن، لنگرود، ماسال، لاهیجان و صومعه سرا، به مساحت حدود ۸۰ هکتار شده است.

به گفته سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان، ۱۲ خانه در روستای ویزنه در بخش حویق تالش بر اثر وزش باد گرم دچار آتش سوزی شدند که این حریق به کمک نیرو‌های امدادی خاموش شد.

همچنین یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان نیز از مهار آتش سوزی اراضی تالابی و نیزاری پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق بعد از سه ساعت خبر داد.

« قربانی لرد »گفت:این حریق که به دلیل وزش باد گرم آغاز و به سرعت گسترده شده بود، منطقه‌ای با وسعت پنج هکتار از نیزارها و اراضی تالابی را طعمه حریق کرد.

گزارشات از آتش‌سوزی در جنگل‌های بخش مرکزی و لوندویل شهرستان مرزی آستارا حاکی است. این آتش‌سوزی در مناطق صعب العبور و ارتفاعات سیج، دگیرمانکشی، آق مسجد و کاجستان و ارتفاعات حاشیه قله اسپیناس و قسمتی از حاشیه شهر آستارا رخ داد که با حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی و بسیج مردمی در حال حاضر مهار شده است؛ اما با وزش باد شدید گرم همچنان احتمال خطر وقوع دوباره آتش‌سوزی در منطقه وجود دارد.

بر خلاف عامه شهروندان استان که وزش باد گرم یا به زبان محلی گرم باد درماه آذر را پدیده‌ای غیر معمول می‌پندراند، «نیما فرید مجتهدی» کارشناس هواشناسی گیلان؛ وزش باد گرم در فصول سرد سال از ویژگی‌های اقلیمی گیلان بوده که از گذشته در مناطق مختلف وجود داشته است. همانگونه که در دی ماه سال گذشته وزش باد گرم موجب وقوع آتش سوزی درمناطق جلگه‌ای و تالابی استان شده بود.

 این کارشناس هواشناسی با تأکید به این نکته که جنگلهای هیرکانی استان از گونه‌های خود سوز نیستند، وزش باد گرم را بهانه‌ای برای سودجویان دانست که به دنبال زمین خواری و کوه خواری در اراض جنگلی و کوهستانی هستند.

 فرید مجتهدی اضافه کرد: به جز عرصه‌های جنگلی سوزنی برگ که قابلیت خود سوزی در مواقع وزش باد گرم دارند کلیه آتش سوزی‌های جنگلی ایجاد شده منشا انسانی و عمدی دارند که عمدتا از حاشیه جنگلها آغاز می‌شوند.

وی تأکید کرد: ۹۰ درصد آتش سوزی‌های یک هفته اخیر منشا انسانی دارند.

 کارشناس هواشناشی گیلان در ادامه تغییرات اقلیمی وگرمایش زمین، افزایش گردشگران طبیعت گرد و آفرودسواری بدون نظارت را از دیگر عوامل وقوع آتش سوزی‌های جنگلی در مناطق مختلف گیلان دانست و گفت: باد گرم همیشه در گیلان وجود داشته اما به دلیل وجود تفکرات فروش اراضی در مناطق کوهستانی و جنگلی و حجم عظیم تعارضات با منابع طبیعی، وزش باد گرم این فرصت را برای سودجویان فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است؛ «محمد دادرس» مدیرکل هواشناسی گیلان با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی، از شروع بارندگی، وزش باد و کاهش دما در استان طی اواخر وقت دوشنبه تا سه‌شنبه خبر داد و گفت: آبگرفتگی منطقه‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها، کاهش دید افقی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب موقتی، احتمال خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی و همچنین برخورد صاعقه پیش بینی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.