گاوهای سرگردان در مسکن مهر رشت!

معضل ورود احشام به محدوده‌های مسکونی کی به سرانجام می‌رسد؟

0 223

گاوها این روزها چالش اصلی شهروندان مسکن مهر در منطقه ۵ شهرداری رشت شده‌اند. گاوهایی که شبانه روز در میادین، محوطه‌های مسکونی و از همه مهمتر بلوارهای اصلی مسکن مهر، جولان می‌دهند و تاکنون کسی را در مدیریت شهری یارای مقابله با صاحبین پرنفوذ آنها نبوده.

 به نظر می‌رسد روستاییان و دامداران مجاور مسکن مهر رشت، قرق جدیدی برای رها سازی گاوهای خود پیدا کرده‌اند و به دلیل فضاهای سبز و محوطه‌های مسکونی رها شده و مملو از علف، هیچ علاقه‌ای برای انتقال دامهای خود به مناطق دیگر نشان نمی‌دهند.

 رها سازی و حضور شبانه روزی دامهای روستاهای مجاور در مسکن مهر این روزها کاسه صبر شهروندان منطقه را لبریز کرده است. حضور پر سر وصدا و گله‌ای این گاوها در بلوار‌های اصلی مسکن مهر و چرا در محوطه‌های مسکونی، اعتراض شهروندان را در پی داشته است.

این درحالیست که با وجود اعتراضات مکرر مردمی، هر از چند گاهی برخوردهای کوتاه مدتی از سوی شهرداری و شورای شهر با صاحبین این دامها انجام می‌شود که به دلیل عدم بازدارندگی و نبود اراده قوی در مدیریت شهری برای برخورد جدی و قانونی با این موضوع، هر بار گله گاوها به مسکن مهر باز می‌گردند.

در شهر زندگی می‌کنیم یا روستا؟

 یکی از شهروندان مسکن مهر به خبرنگار مرور اظهار کرد: مشخص نیست ما در شهر زندگی می‌کنیم یا روستا؟ اگر مسکن مهر در محدوده شهری واقع شده چرا این دامها در خیابانها رها می‌شوند؟ ماموران سد معبر شهرداری چرا برخورد نمی‌کنند؟

محسنی با بیان اینکه بارها به شهرداری منطقه ۵ رشت مراجعه کرده بیان کرد: مالکین این دامها برای مسؤولان شهرداری شناخته شده هستند. حتی شنیده‌ایم که برخی از صاحبین دامها با اعضای شورای شهر و شهرداری آشنایی و نسبت دارند که با وجود درخواستهای شهرداری برای انتقال دامهای خود از منطقه، حاضر به همکاری نیستند.

او تاکید دارد: با توجه به اینکه شهرداری رشت توانی برای برخورد با صاحبین این دامها ندارد دادستانی تقاضا می‌کنیم به این مشکل رسیدگی کند.

خانم بهاری یکی دیگر از شهروندان مسکن مهر هم تأکید دارد: نیمه شبها از سر و صدای این دامها در محوطه مسکونی آسایش نداریم. بارها با کلانتری مسکن مهر تماس گرفتیم و خواستار جمع آوری این دامها شدیم که تاکنون نتیجه نداشت.

وی ادامه داد: چندی پیش شاهد دویدن گاوها در میدان اصلی مسکن مهر بوده و هر لحظه امکان تصادف اتومبیل‌ها با آنها وجود داشت. همچنین آلودگی فضولات گله دام‌ها که گروهی در حرکت هستند در جای جای منطقه به خوبی مشهود است که به شدت زشت و نازیبا است.

 لایحه برخورد با دامها برگشت خورد

حضور دامهای سرگردان در مسکن مهر رشت طی سالهای گذشته، انتقادات زیادی را متوجه مدیریت شهری و شورای شهر کرده است. موضوعی که در نهایت در اوایل پاییز امسال به صحن علنی شورای شهر رشت کشیده شد و لایحه‌ای برای برخورد و جمع آوری این دامها در شورای ارسال شد. لایحه‌ای که در نهایت توسط یکی از اعضای شورا به دلیل پیش بینی وضع جرایم سنگین برای مالکین این دامها برگشت خورد و قرار شد در برخی از بندهای آن اصلاحاتی انجام شود.

 «سید حسین رضویان» یکی  از اعضای شورای شهر رشت که از دوسال گذشته پیگیر رسیدگی به دامهای سرگردان مسکن مهر رشت بوده است.  او با بیان اینکه بارها با صاحبین این دامها برخورد و جریمه شده‌اند به مرور اظهار کرد: تکرار حضور دامها در مسکن مهر، مخل آرامش شهروندان و موجب برهم خوردن نظم و امنیت منطقه شده است.

رضویان با اشاره به برگشت خوردن لایحه جمع آوری احشام سرگردان در شورای شهر اضافه کرد: این لایحه توسط برخی از اعضای شورای با مخالفت مواجه شد. این درحالیست که با این موضوع باید سفت و سخت برخورد شود. این دلیل منطقی نیست که چون در گذشته اراضی مسکن مهر در اختیار دامداران بود درحال حاضر نیزاین افراد بی توجه به تبدیل این اراضی به محدوده شهری و سکونت شهروندان دامهای خود را بدون آنکه به مرجعی جوابگو باشند رها کنند.

لایحه تصویب شود برخوردی جدی می‌کنیم

 «محمد باقر بشردانش» معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری رشت نیز با اشاره به پیگیر‌های مستمر شهرداری منطقه ۵ رشت در برخورد با صاحبین این احشام به مرور گفت: متأسفانه مالکین این دامها به برخوردها و درخواستهای شهرداری منطقه ۵ برای عدم رهاسازی دامها بی توجه هستند.

 بشردانش همچنین به تنظیم لایحه و پیش بینی برخوردهای جدی و شدیدتر با صاحبین دامها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این لایحه در شورای شهر با مخالفت مواجه شده و برای اصلاح برگشت خورده است. امیدواریم با تصویب آن بتوانیم با برخوردهای جدی‌تر این احشام را جمع آوری و آسایش خاطرشهروندان را فراهم کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت تأکید کرد: مجاورت مسکن مهر با روستا‌های منطقه نباید منجر به رها سازی احشام شود. در حال حاضر این منطقه در محدوده شهری واقع شده و شهرداری با این قبیل موارد برخورد خواهد کرد.

 طبق شواهد و گزارشات مردمی، حضور پرتعداد این گاوها در مسکن مهر در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ راس دام هم گزارش شده است. به نظر می‌رسد حال که اراده قوی در مدیریت شهری برای بررسی و برخوردهای جدی‌تر با صاحبین احشام سرگردان مسکن مهر رشت وجود ندارد، دادستانی و مرجع قضایی برای تامین امنیت و آسایش شهروندان به این موضوع ورود کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.